Artikkelit

Vuorovaikutteiset työtavat matematiikan opetuksessa

Koulu on yhteiskunta pienoiskoossa. Siksi sen tulisi olla turvallinen, hyväksyvä, innostava ja kannatteleva yhteisö jokaiselle oppijalle. Koulun aikuisten ja oppilaiden välinen lämmin ja välittävä vuorovaikutussuhde on yksi keskeisimpiä opetuksen laatutekijöitä. Positiivinen vuorovaikutus edesauttaa ryhmäytymistä, luo myönteistä opiskeluilmapiiriä, osallistaa sekä tarjoaa emotionaalista tukea ja turvaa.

Artikkelit

5 vinkkiä Schnitzeljagd-käyttäjäyhteisön hyödyntämiseen

Tiesitkö, että alakoulun A-saksan Schnitzeljagd-sarjaan kuuluu opettajille myös interaktiivinen käyttäjäyhteisö? Yhteisöstä löytyy niin opettajan oppaan vinkit, ladattavat malliratkaisut kuin myös muita hyödyllisiä käsittelyvinkkejä oppitunneille.

Artikkelit

Monipuoliset tekijät – monipuolinen Loikka

Kokemus, innostus, uudet näkemykset ja suuri sydän: niistä on tehty uusi suomen kielen ja kirjallisuuden oppimateriaalisarja Loikka. Loikan tekijät ovat kehittäneet sarjan helpottamaan opettajien arkea ja tuomaan lukuinnon luokkaan.

Artikkelit

Lukutaito on kompassi, jolla lapsi oppii navigoimaan maailmassa

Julkisuudessa on paljon puhetta siitä, kuinka lapset ja nuoret lukevat yhä heikommin eikä lukeminen kiinnosta. Yksi syy on se, että lasten ja nuorten vapaa-ajasta kilpailevat niin monenlaiset harrastukset kuin älylaitteiden tarjoamat sisällöt. Lukeminen ei ole enää samanlainen viihdyke kuin aikaisemmin. Heikentyvästä lukutaidosta keskustellaan lehtien palstoilla, mutta samaa kertovat meille myös opettajat, jotka ovat todistamassa ilmiötä pääkallonpaikalla kouluissa.

Artikkelit

Treeni S2 Minä ja arkeni – odotettu tehtäväkirja suomea opettelevan oppilaan tueksi

Treeni S2 on luotu valmistavan opetuksen opettajalle, luokanopettajalle, suomen kielen opettajalle ja erityisopettajalle. Ja mikä tärkeintä, tehtäväkirja on luotu suomea opettelevalle oppijalle.

Artikkelit

”Oivaltajassa on onnistuttu tuomaan matematiikka osaksi lasten arkielämää”

Pitkän luokanopettajan uran tehneen Saila Kukkohovi-Jämsän mielestä Oivaltaja on onnistunut sävyssä, selkeydessä ja digitaalisissa materiaaleissa.

Artikkelit

Tavataan taas Educassa!

Educa-messut palaavat kahden vuoden tauon jälkeen Helsingin Messukeskukseen 27.–28.1.2023. Lue artikkelista, mitä messuosastollamme on luvassa!

Artikkelit

Loikka tarjoaa välineitä monipuoliseen arviointiin

Arviointitilanteet ovat osa oppimista ja oppimistilanteina äärimmäisen arvokkaita. Onnistunut arviointitilanne osoittaa oppilaalle, miten hyvin opiskeltavana oleva asia on hallussa, haastaa oppilasta soveltamaan ja käyttämään opittuja tietoja ja taitoja sekä parhaimmillaan opettaa asiasta lisää. Siksi arviointia on myös hyvä sanallistaa oppilaille muutoinkin kuin kokeina ja testeinä. Uusi Loikka-sarja antaa opettajalle välineitä monipuoliseen arviointiin esimerkiksi monenlaisia pohjia ja valmiita ohjeita.

Uutiset

Pedagoginen Sukella kuviin! -julistenäyttely nyt tilattavissa ilmaiseksi

Leikkisä pedagoginen julistenäyttely rakastettujen lastenkirjojen kuvilla on nyt tilattavissa ilmaiseksi! Eri tiloihin soveltuvan julistenäyttelyn avulla lasten kanssa voidaan käsitellä helpolla ja hauskalla tavalla kirjojen kuvituksia ja niiden merkitystä tarinalle.

Artikkelit

Otava tukee lasten ja nuorten lukemista ja lahjoittaa 30 000 euroa lukemisen edistämiseen

─ Lasten ja nuorten innostaminen kirjojen maailmaan on meille Otavassa tärkeää ja haluamme tänä vuonna tukea lasten ja nuorten lukemisen edistämistä tällä lahjoituksella, kertoo Kustannusosakeyhtiö Otavan 1.1.2023 uutena toimitusjohtajana aloittava Eva Reenpää.

Artikkelit

Videot osana arkea ja oppimista

Lapset elävät videoiden maailmassa. YouTube- ja Tiktok-videoista saadaan vaikutteita ja videoiden tekijät ovat fanituksen kohteita. Koska videot ovat jo osa lasten mediamaailmaa ja arkipäivää, miksei videonteko voisi olla isompi osa kouluarkea yhtenä työtapana muiden joukossa?

Artikkelit

Oivaltajan oppikirjan peleillä kiinnostusta, intoa ja iloa matematiikan oppitunneille

Ensimmäisen luokan matematiikan oppitunnin lopuksi pelattiin Oivaltaja 1A:n kappaleen tehtävissä mukana olevaa peliä. Oppilailla olivat silmät innosta kirkkaina ja nauru raikui luokkahuoneessa. Yksi oppilas ilmoitti riemukkaana haluavansa pelata uudestaan kotona. Toinen kysyi, voisiko peliä jäädä pelaamaan välitunnin ajaksi luokkaan. Melkoisen mukava tapa treenata yhteenlaskua, pohti opettaja tilannetta seuratessaan.