Artikkelit

Videot osana arkea ja oppimista

Lapset elävät videoiden maailmassa. YouTube- ja Tiktok-videoista saadaan vaikutteita ja videoiden tekijät ovat fanituksen kohteita. Koska videot ovat jo osa lasten mediamaailmaa ja arkipäivää, miksei videonteko voisi olla isompi osa kouluarkea yhtenä työtapana muiden joukossa?

Artikkelit

Oivaltajan oppikirjan peleillä kiinnostusta, intoa ja iloa matematiikan oppitunneille

Ensimmäisen luokan matematiikan oppitunnin lopuksi pelattiin Oivaltaja 1A:n kappaleen tehtävissä mukana olevaa peliä. Oppilailla olivat silmät innosta kirkkaina ja nauru raikui luokkahuoneessa. Yksi oppilas ilmoitti riemukkaana haluavansa pelata uudestaan kotona. Toinen kysyi, voisiko peliä jäädä pelaamaan välitunnin ajaksi luokkaan. Melkoisen mukava tapa treenata yhteenlaskua, pohti opettaja tilannetta seuratessaan.

Artikkelit

Lukion Särmän S2-digitehtävät – aiempaa enemmän S2-ylioppilaskokeen mukaista harjoittelua

Lukion Särmän S2-moduulit 5–8 ovat ilmestyneet, ja S2-moduuleja 1–4 on päivitetty syksyksi 2022. Tässä artikkelissa Särmän S2-oppikirjailija Salla Seuri kertoo, miten Särmän S2-moduulit 1–4 ovat päivittyneet ja miten Särmän S2-tuoteperhe on laajentunut. Särmän S2-digitehtävät 10 ja 11 ilmestyvät elokuuksi 2023.

Artikkelit

Konseptista koulukirjaksi – kustannustoimittaja mahdollistaa laadukkaan oppimateriaalin synnyn

Marja Viskarilla oli takanaan pitkä kokemus opettajan työstä sekä media- ja musiikkimaailmasta, mutta ilman tarkkanäköisen ystävän kehotusta työ Otavalla olisi voinut mennä sivu suun. Otava etsi musiikin aineistoista vastaavaa kustannustoimittajaa, ja Marja päätyi työhaastatteluun. Puolituntiseksi tarkoitettu haastattelu venyi kolmeen tuntiin - ja seuraavana päivänä Marja aloitti työt. 

Artikkelit

Vahvuudet mukaan arviointiin

Oppilaan arvioinnin tehtävä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä kehittää edellytyksiä itsearviointiin. Oppilaan oppimista, työskentelyä ja käyttäytymistä tulee arvioida monipuolisesti. Oivaltaja-sarjassa päätimme tuoda monipuolisia ja helposti toteutettavia käytännön työkaluja tähän tärkeään työhön.

Artikkelit

Viisi vinkkiä Tutkimusmatkan digitehtävien analytiikan hyödyntämiseen

Digitehtävät ovat innostava tapa vahvistaa ja kerrata opittua. Tutkimusmatka-sarjassa sekä digikirjan tehtävissä että erillisissä digitehtävissä ja digimediatehtävissä on analytiikkatyökalu, joka kerää tietoa oppilaan etenemisestä ja suoriutumisesta tehtävissä.

Artikkelit

Innostavat lukunäytteet ja tehtävät yläkouluun!

Olemme poimineet Otavan nuortenkirjoista kaksi lukunäytettä, joiden myötä oppilaat pääsevät kurkistamaan erilaisiin maailmoihin. Oboin kirjan lukipiirikysymysten ja Pax-sarjaan liittyvän opettajan oppaan kautta kirjoja on helppo käsitellä yhdessä oppilaiden kanssa.

Artikkelit

Lukuinnon herättäminen

Seison pääkirjastossamme oppilasryhmän kanssa. Lasten ja nuorten kirjoja on hyllymetreittäin. Alle kahden minuutin ympärilläni on kaksi oppilasta, jotka eivät löydä yhtään mitään luettavaa. Mikään ei kiinnosta! Miten saan heidät kirjallisuuden pauloihin?

Artikkelit

Yläkoulun Särmän digiopetustaineistot – uusia videoita, Kahoot-kertauksia ja apuja arviointiin!

Tässä artikkelissa kerromme, miten yläkoulun Särmän digiopetusaineistot 7–9 ovat päivittyneet kesän aikana.

Artikkelit

Lukion digitaaliset sisällöt painetun kirjan käyttäjälle

Lukiossa painettua oppikirjaa käyttävä opiskelija saa digisisältöjä käyttöönsä Opiskelijan maailman ja Otso-sovelluksen kautta.

Artikkelit

Kuusi vinkkiä Tuhattaiturin digilisätehtävien analytiikan hyödyntämiseen

Uudistuneissa digilisätehtävissä on mukana analytiikkatyökalu, joka kerää tietoa oppilaan etenemisestä ja suoriutumisesta tehtävissä. Kokosimme vinkit analytiikan hyödyntämiseen!

Artikkelit

Särmä plus -sovellus tarjoaa lukuelämyksiä ja helpottaa opettajan arkea

Särmä plus on etu lukion Särmän käyttäjille. Sen avulla opiskelijat pääsevät vaivattomasti lukemaan puhelimellaan kiinnostavia kokonaisteoksia, joihin Särmä tarjoaa runsaan tehtävävalikoiman.