Artikkelit

Yläkoulun Särmän digimateriaalit täydentyvät

Uusia opetusvideoita ja haastatteluvideoita

Särmän seitsemännen luokan kirjallisuusjaksoon on tulossa seitsemän uutta opetusvideota kirjallisuuden peruskäsitteistä. Videot tarjoavat oppikirjatekstin rinnalle toisen tavan ottaa haltuun, mitä tarkoittavat vaikkapa käsitteet henkilöhahmo, kertoja, aihe, teema ja juoni. Videoilla oppilasesiintyjät myös havainnollistavat, miten käsitteitä käytetään kirjallisuutta tutkittaessa.

Opetusvideot tulevat sekä opettajan että oppilaan digimateriaaleihin. Opettaja voi näyttää niitä opettajan digiopetusaineistosta, oppilas taas voi katsoa ne joko Otso-mobiilisovelluksesta tai digikirjasta.

Särmän uudet haastatteluvideot konkretisoivat opittavaa asiaa ja tuovat luokkaan asiantuntijavieraita. Haastatteluvideolla esimerkiksi toimittaja Katriina Pajari kertoo kokemuksistaan sananvapauden rajoittamisesta Kiinassa ja kuvajournalisti Jenna Lehtonen avaa, mitä pitää huomioida, kun julkaisee kuvia netissä.


Kertaustehtäviä

Yläkoulun Särmän digiopetusaineistoihin tulee jokaisen jakson loppuun Kahoot-visa, jonka avulla voi pelillisesti koko ryhmän kesken kerrata jakson asioita. Visat ovat tietysti juuri Särmä-sarjaan sopivia, ja esimerkiksi käsitteet ovat samat kuin oppikirjassa.

Pelillistä kertaamista on luvassa oppilaan digitehtäviinkin. Jatkossa jokaisen digitehtäväkirjan jakson lopussa on jakson asiat tiivistävä kertaustehtävä: tasohyppelypeli, muistipeli tai kääntökorttitehtävä. Kaikki kertaustehtävät ovat itsetarkistuvia, joten kertaaminen onnistuu oppilaalta itsenäisesti.


Tukea arviointiin

Perusopetuksen tarkennetut päättöarvioinnin kriteerit tulivat käyttöön elokuussa 2021. Olennaista muutoksessa on se, että myös arvosanoille 5, 7 ja 9 on nyt kriteerit – aiemmin kriteerit liittyvät vain arvosanaan 8.

Särmä helpottaa jatkossa opettajan arviointiurakkaa tarjoamalla arviointisuunnitelmat jokaiselle vuosiluokalle sekä päättöarviointityökalun. Nämä löytyvät digiopetusaineistoista Opettajalle-osiosta.

Arviointisuunnitelman avulla opettaja voi suunnitella, mitkä arvioitavat suoritukset oppilas tekee lukuvuoden aikana. Arviointisuunnitelmassa on näkyvillä, mihin opetussuunnitelman tavoitteeseen mikäkin arvioitava suoritus liittyy. Tavoitteellinen arviointi on läpinäkyvää niin oppilaille kuin huoltajillekin.

Särmän päättöarviointityökalu taas kokoaa kaikkien vuosiluokkien arvioitavat suoritukset yhteen ja varmistaa, että opetussuunnitelman tavoitteet ja sisältöalueet on huomioitu arvioinnissa monipuolisesti.