Artikkelit

Lukuinnon herättäminen

Seison pääkirjastossamme oppilasryhmän kanssa. Lasten ja nuorten kirjoja on hyllymetreittäin. Alle kahden minuutin ympärilläni on kaksi oppilasta, jotka eivät löydä yhtään mitään luettavaa. Mikään ei kiinnosta! Miten saan heidät kirjallisuuden pauloihin?

Erilaiset kirjat

Yhtä oppilasta voi innostaa tietokirja avaruudesta, toista Harry Potterit, kolmatta runokirjat ja neljättä vanha klassikko Pikkunaisia. Julkkisten kirjoittamat tai julkisuuden henkilöistä kirjoitetut kirjat koukuttavat osaa oppilaista. On tärkeää ympäröidä oppilaat laajasti erilaisilla kirjoilla, antaa heille mahdollisuus tarttua itseään kiinnostavaan kirjaan.

On myös tärkeää korostaa, että kaikki lukeminen on hyvää: sanomalehtien, sarjakuvien, vanhojen vitsikirjojen, paksujen ja ohuiden kirjojen, klassikkojenkin. Jokainen kirja tai teos tarjoaa lukijalle sen mukaisen kokemuksen kuin lukija itselleen haluaa.

Tämän päivän digitaaliset mahdollisuudet avaavat aivan uusia ovia kirjallisuuden maailmaan. Mikä rauhoittava tunne onkaan, kun lapsi lojuu jumppapatjan päällä luokassa kuulokkeet korvilla, silmät kiinni keskittyen äänikirjaan! Tai miten hienosti lapset keskittyvät samanaikaisesti kuvataiteen työhön ja taustalla elävästi luettuun äänikirjaan!

Lukuvinkkaus

Kirjastojen nettisivut, oppikirjat ja lukublogit ovat kirjavinkkejä pullollaan. Opettajan innostamana tai jopa pakottamana monet oppilaat tarttuvat kirjaan. Suomessa on todella ammattitaitoiset ja taitavat kirjastonhoitajat, jotka vinkkaavat kirjoja eri ikäryhmille. Jos koululle saa vierailulle oikean kirjailijan, hän voi esimerkillään ja tarinoillaan innostaa oppilaita lukemaan tai kirjoittamaan.

Luokkatovereiden kirjavinkkaukset ovat tehokas keino innostaa oppilaita kirjojen pariin. Kirjavinkkausta voi teettää monella tavoin, pääasia että kirja herättää kiinnostuksen. Oppilaat voivat vinkata toisilleen lempikirjojaan, mielenkiintoisinta kirjan kuvaa tai koukuttavinta takakansitekstiä. Kirjoista voi teetättää myös videoita. Aina videolle ei tarvitse kirjoittaa koko romaanin juonta, vaan vaikkapa top 3 kivointa kirjan kansikuvaa voi olla videon aiheena.

Yhdessä

Lukemisen ei tarvitse, eikä kuulu olla vain ylhäältä annettu pakollinen suoritus, vaan se voi olla koko luokan yhteinen iloinen asia. Yhdessä tekeminen, yhdessä lukeminen on sosiaalinen tapahtuma, joka antaa myönteisen lukemisen mallin kaikille. Mitäpä jo tänä lukuvuonna luokan seinälle kerätään luettujen kirjojen nimiä tähtineen? Tai luokan oveen lukutoukka kerää vartaloonsa lisää osia kirjojen nimien muodossa? Entä jos yhteisesti luetuista kirjoista tehdään näytelmiä tai järjestetään tietokilpailuja? Voisiko koko luokka järjestää nyyttärit yhteisesti luetun kirjan, sadan kirjan tai sivun tai kymmenen luetun hyllymetrin kunniaksi – suosikkikirjan teeman mukaisesti, tietysti!

Joskus lukukammon selättämiseen voi riittää se, että tarttuukin tekstiin yhdessä parin kanssa: luetaan vuorotellen virke kerrallaan ja tutkitaan yhdessä tekstissä lymyäviä salaisuuksia. Joskus se, että opettaja lukee tekstikatkelman ääneen, saattaa saada luku-uteliaisuuden heräämään.

Minulle itselleni on tärkeää saada jaettua lukukokemus jonkun toisen ihmisen kanssa. Kirjoista keskusteleminen on tärkeä oppimisen muoto, sillä siinä oppii sekä kielentämään omia ajatuksiaan luetusta kirjasta että kuuntelemaan toisen ajatuksia. Kaverin näkökulma luettuun kirjaan saattaa tuoda uuden ulottuvuuden myös omaan lukukokemukseen.

Tärkeintä on tietenkin ympäröidä oppilaat kirjoilla ja tarjota mahdollisuus lukemiseen! Päivittäiset lukuhetket joko yksin lukien tai kirjoja kuunnellen, jokaviikkoiset lukutunnit, vierailut kirjastossa, luokkaan tuodut kirjat – kaikki helppoja keinoja toteuttaa ja kaapata oppilaat kirjojen maailmaan!

Minna Konttinen
Minna Konttinen on uuden Loikka-sarjan oppikirjailija ja luokanopettaja Helsingin Suomalaisessa Yhteiskoulussa. Hän on erikoistunut liikuntaan, tekniseen työhön ja englannin kieleen ja suurena kiinnostuksen ja kehittämisen kohteena hänellä on äidinkieli ja kirjallisuus. Minna on ollut mukana eri työryhmissä kirjoittamassa äidinkielen ja kirjallisuuden oppimateriaaleja (Vipunen, Kipinä, Uusi Kipinä, Sinä olet tähti, Loikka) vuodesta 2006. Näiden lisäksi Minna on kirjoittanut alakoulun ohjelmointioppaan. Keväällä 2022 Minna sai Otavan kirjasäätiön oppimateriaalipalkinnon.

Loikka on uudenlainen sarja alakoulun suomen kieleen ja kirjallisuuteen. Tutustu uuteen Loikka-sarjaan >