Artikkelit

Tutustu LOPS 2021 -sarjojemme digiopetusaineistojen demoihin

Kokosimme LOPS 2021 -sarjojemme digiopetusaineistojen demot alle. Käy tutustumassa oman oppiaineesi digimateriaaliin!

Artikkelit

Fysiikan uudella Vipu-sarjalla LOPS helposti haltuun

Vipu on Otavan uusi fysiikan sarja, joka on suunnattu 2020-luvun fysiikan opiskelijalle. Vipu-sarjan oppikirjailijat Jukka Kohtamäki ja Mirjami Kiuru kertovat, kuinka Vipu tukee siirtymistä uuteen opetussuunnitelmaan.

Artikkelit

Lukujonotaidot – matemaattisten taitojen kehityksen ennustaja!

Lukujonotaidot kuuluvat olennaisena osana matematiikan perustaitoihin. Varhaiset lukujonotaidot ovat tärkeä matemaattisten taitojen ennusmerkki. Tutkimusten mukaan matematiikan oppimisvaikeuksiin liittyy tyypillisesti suuria haasteita lukujonotaitojen kehityksessä.

Uutiset

Uudistamme alakoulun digimateriaalejamme

Uudistamme alakoulun sarjojen digituotteiden käyttöliittymiä elokuuksi 2021. Luvassa on tutut, laadukkaat sisällöt helppokäyttöisinä kokonaisuuksina. Tuomme lisäksi digituotteisiimme uuden Analytiikkapalvelun, joka vastaa monipuolisesti jatkuvan arvioinnin ja etäopetuksen tarpeisiin. Uudistuksella lisäämme myös tuotteidemme saavutettavuutta ja parannamme toimintavarmuutta.

Artikkelit

Ohjelmointi on muutakin kuin koodaamista

Sanasta ohjelmointi tulee ensimmäisenä mieleen ohjelmien kirjoittaminen jollakin ohjelmointikielellä eli koodaaminen. Usein unohdetaan, että ohjelmien kirjoittamisen lisäksi ohjelmointiin kuuluu vaiheita, jotka ovat oppimista ajatellen tärkeämpiä kuin jonkin ohjelmointikielen hallitseminen.

Artikkelit

Näin Tutkimusmatka-sarjan digitaaliset materiaalit uudistuivat

Uudistamme alakoulun ympäristöopin Tutkimusmatka-sarjan kaikki digitaaliset materiaalit elokuuksi 2021. Luvassa on helppokäyttöiset kokonaisuudet, joiden avulla voit yhdistää painettuja ja digitaalisia materiaaleja omalle ryhmälle sopivalla tavalla. Uudistuksen yhteydessä lisäämme myös digitaalisten materiaalien saavutettavuutta ja parannamme toimintavarmuutta.

Artikkelit

Laaja-alainen osaaminen – elämää varten

Jokainen oppilas on ainutlaatuinen ja arvokas juuri sellaisena kuin hän on. Jokaisella oppilaalla on oikeus kasvaa ihmisenä ja yhteiskunnan jäsenenä. Tässä oppilas tarvitsee jatkuvaa tukea sekä kokemusta siitä, että häntä kuunnellaan ja hänestä välitetään. Oppimisympäristön turvallisuus ja ilmapiiri vaikuttavat oppimiseen osin kykyjä vahvemmin.

Artikkelit

Miten musiikki tukee oppimista?

Me kaikki opimme asioita eri tahtiin ja vähän erilaisilla menetelmillä. Joku oppii parhaiten kuvien avulla, toinen taas yrityksen ja erehdyksen kautta, kolmas taas kaipaa säveliä ja rytmiä oppimisen tueksi. Ei ole yhtä oikeaa tapaa opettaa ja opetella uutta, vaan tarvitaan kaikki keinoja. Rytmi, melodia, sanat ja niiden toistaminen auttaa varmasti oppimaan ja muistamaan asioita. Musiikki tekee oppikirjan tarinoita eläväksi ja moniulotteisemmaksi.

Artikkelit

Näin Tarinoiden aapinen innostaa lukemaan

Ekaluokalla on eritasoisia lukijoita, aivan vasta-alkajista sujuviin lukijoihin. Olen usein pohtinut, miten tarjota kaikille sopivantasoista luettavaa ja onnistumisen elämyksiä tekstien parissa. Tässä muutama lukemaan innostava ratkaisu, jotka löytyvät uudesta Tarinoiden aapisesta.

Artikkelit

TVT-taidot helposti osaksi oppituntia – ota digimediatehtävät käyttöön!

Opettajat ovat toivoneet helppoja ja innostavia työkaluja oppilaiden digitaitojen kehittämiseen. Suositun Tutkimusmatka-sarjamme uudet digimediatehtävät on suunniteltu vastaamaan tähän tarpeeseen. Lamminpään koulun rehtori Matti Taimi on ollut mukana suunnittelemassa uusia digimediatehtäviä ja kertoo nyt mistä niissä on kyse.

Artikkelit

Luonnossa liikkuminen ruokkii lapsen luovuutta – kokemuksia ulkoluokkaopetuksesta

Lasten luontosuhde on heikentynyt viime vuosina ja ongelmaan on havahduttu. Ulkoluokkaopetus on yleistynyt hurjaa vauhtia ja sen hyödyt tunnistetaan jo monissa eri oppiaineissa.

Artikkelit

Miten rakennetaan hyvä ryhmähenki?

Koulusta on mahdollista rakentaa ympäristö, joka saa oppilaan kokemaan koulukiintymystä. Silloin oppilas ei pelkästään viihdy koulussa, vaan myös kiinnittyy kouluyhteisöön ja oppimiseen. Kouluun on turvallista ja mukavaa tulla.