Opetusvinkit
High five! 1−2 -kirjan kuvitus johdattelee oppilaan tutustumaan brittiläiseen kulttuuriin. Kirjan sivuilla on piirroskuvia esimerkiksi paikallisesta luokkahuoneesta ja koulunpihasta. Kirjan kolmossivulle oppilas voi piirtää oman kuvansa, kirjoittaa tervehdyksensä englanniksi ja värittää piirroskuvia. Näiden kuvien avulla luokassa on helppo virittää keskustelua Lontoon nähtävyyksistä tai brittiläisen kulttuurin erityisyyksistä. Oppilaat rakastavat kertoa omista huomiostaan ja kokemuksistaan!
Artikkelit
Ihmisten välisen vuorovaikutuksen ja onnistuneen yhdessä tekemisen edellytys on empatia. Digitalisaatio muuttaessa vuorovaikutusta empatiataidot korostuvat entistä enemmän. Onneksi empatia on taito, jota voi oppia ja opettaa.
Artikkelit
Monialaisesta oppimisesta on käyty viime aikoina kiivasta keskustelua. Otava Oppimisen palvelut pyysi Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitosta testaamaan yhden omista oppimiskokonaisuuksistaan. Miten kävi?
Artikkelit
Oppimisen palveluiden liiketoimintajohtaja Markku Pelkonen kävi Helsingin OKL:ssa puhumassa oppimisen digitalisaatiosta. Millainen on tulevaisuuden koulu ja Ope 2025?
Artikkelit
Lukujonotaidot kuuluvat olennaisena osana matematiikan perustaitoihin. Varhaiset lukujonotaidot ovat tärkeä matemaattisten taitojen ennusmerkki. Tutkimusten mukaan matematiikan oppimisvaikeuksiin liittyy tyypillisesti suuria haasteita lukujonotaitojen kehityksessä.
Uutiset
Uudistamme alakoulun sarjojen digituotteiden käyttöliittymiä elokuuksi 2021. Luvassa on tutut, laadukkaat sisällöt helppokäyttöisinä kokonaisuuksina. Tuomme lisäksi digituotteisiimme uuden Analytiikkapalvelun, joka vastaa monipuolisesti jatkuvan arvioinnin ja etäopetuksen tarpeisiin. Uudistuksella lisäämme myös tuotteidemme saavutettavuutta ja parannamme toimintavarmuutta.
Artikkelit
Uudistamme alakoulun ympäristöopin Tutkimusmatka-sarjan kaikki digitaaliset materiaalit elokuuksi 2021. Luvassa on helppokäyttöiset kokonaisuudet, joiden avulla voit yhdistää painettuja ja digitaalisia materiaaleja omalle ryhmälle sopivalla tavalla. Uudistuksen yhteydessä lisäämme myös digitaalisten materiaalien saavutettavuutta ja parannamme toimintavarmuutta.
Artikkelit
Sanasta ohjelmointi tulee ensimmäisenä mieleen ohjelmien kirjoittaminen jollakin ohjelmointikielellä eli koodaaminen. Usein unohdetaan, että ohjelmien kirjoittamisen lisäksi ohjelmointiin kuuluu vaiheita, jotka ovat oppimista ajatellen tärkeämpiä kuin jonkin ohjelmointikielen hallitseminen.
Artikkelit
Jokainen oppilas on ainutlaatuinen ja arvokas juuri sellaisena kuin hän on. Jokaisella oppilaalla on oikeus kasvaa ihmisenä ja yhteiskunnan jäsenenä. Tässä oppilas tarvitsee jatkuvaa tukea sekä kokemusta siitä, että häntä kuunnellaan ja hänestä välitetään. Oppimisympäristön turvallisuus ja ilmapiiri vaikuttavat oppimiseen osin kykyjä vahvemmin.
Artikkelit
Me kaikki opimme asioita eri tahtiin ja vähän erilaisilla menetelmillä. Joku oppii parhaiten kuvien avulla, toinen taas yrityksen ja erehdyksen kautta, kolmas taas kaipaa säveliä ja rytmiä oppimisen tueksi. Ei ole yhtä oikeaa tapaa opettaa ja opetella uutta, vaan tarvitaan kaikki keinoja. Rytmi, melodia, sanat ja niiden toistaminen auttaa varmasti oppimaan ja muistamaan asioita. Musiikki tekee oppikirjan tarinoita eläväksi ja moniulotteisemmaksi.
Artikkelit
Ekaluokalla on eritasoisia lukijoita, aivan vasta-alkajista sujuviin lukijoihin. Olen usein pohtinut, miten tarjota kaikille sopivantasoista luettavaa ja onnistumisen elämyksiä tekstien parissa. Tässä muutama lukemaan innostava ratkaisu, jotka löytyvät uudesta Tarinoiden aapisesta.
Artikkelit
Lasten luontosuhde on heikentynyt viime vuosina ja ongelmaan on havahduttu. Ulkoluokkaopetus on yleistynyt hurjaa vauhtia ja sen hyödyt tunnistetaan jo monissa eri oppiaineissa.