Uusi Särmä vie lukemisen ja kirjoittamisen taidot kohti tulevaisuutta!
Kokosimme artikkeliin kahdeksan vinkkiä sujuvaan lukuvuoden aloitukseen yläkoulun Särmällä.
Artikkelit
Tässä artikkelissa annamme kymmenen vinkkiä, miten aloitat uuden lukuvuoden sujuvasti yläkoulun Särmällä.
Artikkelit
Uusi yläkoulun Särmä auttaa sekä opettajaa että oppilasta kohtaamaan muuttuvan maailman ja erilaisten opetustilanteiden haasteet.
Opetusvinkit
Painettu oppikirja on käyttöliittymänä monien oppilaiden mieleen, ja siitä halutaan pitää kiinni. Oppilaiden on kuitenkin hyvä harjoitella tavoitteellista opiskelua myös digitaalisesti. Tämä onnistuu Särmän digitehtävien avulla.
Artikkelit
Särmän printti- ja digikokeet on uudistettu perusteellisesti syksyksi 2023. Uudistus koskee kaikkia luokkien 7–9 tulostettavia kokeita sekä digikokeita. Myös kokeiden S2- ja E-versiot on uudistettu. Yhteensä olemme siis uudistaneet noin 200 koetta, jotta ne vastaisivat paremmin opettajan ja oppilaan tarpeita.
Artikkelit
Digitaalisuus mahdollistaa sen, että oppimateriaali muuttuu ja kehittyy nopeastikin opettajien ja oppilaiden toiveiden mukaan. Särmä päivitti viime kesänä digiopetusaineistot; nyt vuorossa on Särmän digitehtävät ja kokeet. Luvassa on tehokkaampaa eriyttämistä ja apuja arviointiin!
Artikkelit
Tässä artikkelissa kerromme, miten yläkoulun Särmän digiopetusaineistot 7–9 ovat päivittyneet kesän aikana.
Artikkelit
Tammikuussa 2022 yläkoulun Särmä-sarja laajentui lukemistolla. Tässä artikkelissa Särmän oppikirjailijat Mari Uusitalo ja Aleksis Salusjärvi paljastavat, millainen tuote uusi lukemisto on.
Artikkelit
Uusi yläkoulun Särmä vie lukemisen ja kirjoittamisen taidot kohti tulevaisuutta!
Artikkelit
Uusi yläkoulun Särmä opettaa äidinkielen ja kirjallisuuden taitoja todella monipuolisesti. Esimerkiksi erilaisten tekstien ymmärtämisen ja arvioimisen taidot ja hyvät vuorovaikutustaidot auttavat nuorta pärjäämään elämässä.
Artikkelit
Yläkoulun uuden Särmän tekeminen lähti liikkeelle laajasta taustatyöstä. Sadat opettajat ympäri Suomea ovat vaikuttaneet siihen, millainen uusi Särmä on.
Artikkelit
Videot, podcastit ja yhdessä kirjoittaminen työtapoina voivat herättää oppilaassa tunteen, että tämän tehtävän haluan tehdä. Siksi uusi yläkoulun Särmä tarjoaa monipuolisia työtapoja äidinkielen ja kirjallisuuden opiskeluun. Särmä mahdollistaa monenlaisten vahvuuksien ja taitojen näkymisen luokassa.
Artikkelit
Äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja Reeta Aarnio kertoo, millä tavoin hän on herätellyt oppilaiden lukuintoa.
Webinaari
Voit katsoa Särmän webinaareja tallenteina. Puolituntiset webinaarit on jaettu teemoittain:
Opettajana pyrin siihen, että kirjallisuus ja kirjoittaminen olisivat itsestäänselvästi läsnä jokaisella tunnilla. Pienet, hauskat kirjoitusharjoitukset, ryhmässä kirjoittaminen ja säännölliset lukutuokiot madaltavat kynnystä lukemiseen ja kirjoittamiseen. Luku- ja kirjoitustaito kehittyvät käsi kädessä ja auttavat ymmärtämään kieltä, kulttuuria, toisia ihmisiä ja omaa elämää. Kirjat ja omat tekstit ruokkivat myös mielikuvitusta.
Opetan äidinkieltä ja kirjallisuutta sekä ilmaisutaitoa Aleksis Kiven peruskoulussa Helsingissä.
Toimittajana haluan painottaa Särmässä lähdekritiikkiä. Journalismin idea ei ole nuorille selvä, kaupalliset yhteistyöt ja valeuutiset vaativat uudenlaista valppautta. Opettajana taas haluan Särmässä vahvistaa kirjoittamisen osataitojen harjoittelua. Viime vuosina olen tehnyt opiskelijoiden kanssa osataitoihin liittyviä kokeiluja, joiden tuloksena aloin esimerkiksi opettaa erikseen päänäkökulman ja käsittelynäkökulmien valintaa. Tekstit paranivat heti.
Työskentelen toimittajana Helsingin Sanomissa ja opetan mediaa Kallion ilmaisutaidon lukiossa.
Opettajana pidän tärkeänä, että oppilas ymmärtää, miksi erilaisia asioita harjoitellaan. Siten äidinkielen ja kirjallisuuden sisällöt tuntuvat mielekkäiltä. Parhaimmillaan oppijoiden erilaiset vahvuudet ja kiinnostuksenkohteet tulevat esiin. Tässä auttavat monipuoliset ja vaihtelevat oppitunnit ja tehtävät. Minulle on tärkeää, että Särmä mahdollistaa monenlaiset tavat opettaa ja oppia.
Opetan äidinkieltä ja kirjallisuutta sekä ilmaisutaitoa Kaurialan koulussa Hämeenlinnassa.
Opettajana haluan tehdä koulun tärkeimmästä aineesta kiinnostavan, vaikuttavan, ajatteluun haastavan ja hauskankin. Nuoret tarvitsevat selkeyttä äidinkielen ja kirjallisuuden opiskeluun mutta myös elämyksiä ja vuorovaikutusta. Hyvä oppimateriaali tarjoaa näitä kaikkia. Siksi olen mukana Särmässä. Koulun tärkein aine ansaitsee arvoisensa oppimateriaalin.
Päivisin opetan Helsingin medialukiossa.
Opettajana ja oppikirjailijana liputan moninaisuuden puolesta. Tuli oppilas sitten Kontulasta tai Kuala Lumpurista, haluan, että hän tuntee kuuluvansa joukkoon ja löytää oppimateriaalistakin myönteisiä ja monipuolisia samaistumisen kohteita. Peruskoulu on – ja sen pitää olla – kaikkien koulu.
Opetan äidinkieltä ja kirjallisuutta itähelsinkiläisellä Vartiokylän yläasteen koululla.
Olen erikoistunut opettamaan lukemiseen kielteisesti suhtautuvia nuoria. Äidinkielen taitojen avulla he saavat työkaluja tehdä itsensä ymmärretyiksi. Lukeminen ei ole vain hyödyllistä ja hauskaa, vaan se on eloonjäämistaito. Opettajana ja oppimateriaalin tekijänä haluan poistaa tekstiin tarttumisen kynnykset. Tuon Särmään materiaalia, joka osoittaa tekstitaitojen konkreettisen merkityksen nuorten elämässä. Kirjallisuus ei elä ihmisten ulkopuolella, vaan se kumpuaa kaikista kielen käyttäjistä.
Opetan lukutaitoa eloonjäämistaitona yläkoulun erityisluokissa ja rikostaustaisille nuorille Uudenmaan alueella. Teen myös kirjallisuuden ammattilaisena kulttuuritoimittajan työtä eri lehdissä ja Yleisradiossa.
Omassa työssäni minulle on tärkeintä tekemisen ja lukemisen ilo. Minua kiinnostaa erityisesti oppilaiden kokemusmaailman sekä äidinkielen ja kirjallisuuden sisältöjen yhdistäminen. Ihailen joka päivä taitavia ja rohkeita nuoria ja haluan tuoda heidän osaamisensa ja vahvuutensa näkyväksi. Toivon, että jokainen nuori kokee tarpeelliseksi osaavansa lukea ja kirjoittaa ja löytää itseään kiinnostavaa lukemista. Oppikirjailijana toivon, että on ilo avata Särmä ja että se mahdollisimman monella sivulla perustelee sen, miksi opetamme juuri nämä asiat. Haluan, että Särmä on kiinni siinä samassa maailmassa, jossa nuori elää ja että se samalla kiinnostuttaa mahdollisimman monesta uudesta asiasta.
Opetan suomen kieltä ja kirjallisuutta Tapiolan koulussa Espoossa.
Äidinkielen ja kirjallisuuden opettajana minulla on vahvana mielessäni kielenoppijoiden ja erityispedagogiikan näkökulmat. Olen opettanut S2-oppimäärää samanaikaisesti S1-oppimäärän kanssa sekä myös eriytettynä.
Hyvä oppimateriaali tukee opetusta ja on sellaista, että sen avulla jokainen oppilas pystyy parhaimpaansa. S2-näkökulmasta tämä tarkoittaa tukea sanaston kanssa sekä kielen rakenteen avaamista.
Opetan suomea äidinkielenä ja toisena kielenä Myllypuron peruskoulussa Helsingissä. Nykyiset oppilaani ovat 7.–10.-luokkalaisia. Aiemmin olen opettanut myös alakouluikäisiä.
Minua kiinnostaa ihmismielen kyky oppia ja sopeutua. Haluaisin löytää keinoja kannustaa nuoria sinnikkyyteen ja pitkäjänteisyyteen. Uskon vakaasti, että positiivinen palaute ja hyvä mieli omasta tekemisestä parantaa oppijan itsetuntoa, vaikka haasteita olisikin.
Olen lukion erityisopettajana Vantaalla.