Kiitelty Oivaltaja-sarja vie lapsen ihmettelemään ja tutkimaan matematiikan maailmaa yhdessä kavereidensa kanssa. Oivaltajassa matematiikan opiskelussa korostuvat ajattelu-, opiskelu- ja arjen taidot. Lähtökohtana oppimiselle ovat lapsen luonteenvahvuudet, kuten innokkuus, luovuus, sinnikkyys ja yhteistyötaidot, jotka auttavat kohti tavoitteita.
Oivaltaja luottaa lapsen aktiivisuuteen ja luontaiseen kykyyn ihmetellä sekä rohkaisee häntä uteliaisuuteen ja yhteistyöhön. Oppimisen iloa ylläpidetään yhteisöllisellä toimintakulttuurilla, eriyttävällä sisällöllä ja vahvalla yhteydellä lapsen omaan kokemusmaailmaan.
Selkeä, laadukas ja helppokäyttöinen Oivaltaja-oppimateriaalisarja on suunniteltu monenlaiseen opettajuuteen ja toimintaympäristöön.
Tutustu
Voit tutustu uuteen Oivaltaja-sarjaan alle kolmessa minuutissa katsomalla lyhyen videon!
Uutuus!
Hoksaaja-vihkojen avulla taitavat oppilaat haastavat itseään monipuolisten ja vaihtelevien ongelmaratkaisutehtävien parissa.
Oivaltajan asenne matematiikkaan innostaa kokenutta opettajaa: ”Minulla on opettajana positiivinen tunne Oivaltajan matematiikkahengestä – sitä on todella kiva opettaa!”
Yli 30-vuotisen luokanopettajan uran tehneen Saila Kukkohovi-Jämsän mielestä Oivaltaja on onnistunut sävyssä, selkeydessä ja digitaalisissa materiaaleissa. Lue Oivaltaja-sarjasta innostuneen opettajan kokemuksista.
Hanki uutuusoppimateriaalit nyt edullisesti valitsemalla suomen kielen ja kirjallisuuden ja matematiikan yhteispaketit.
Valitse käyttöösi Oivaltaja-sarja, niin saat upeat käyttöönottoedut lukuvuonna 2024−2025. Edut saa, kun koulu tilaa ensimmäistä kertaa oppikirjoja vähintään 5 kappaletta/sarja/luokka-aste.
Tutustu Oivaltaja-sarjaan katsomalla webinaaritallenteitamme. Kuulet Oivaltaja-sarjasta oppikirjailijoiltamme ja saat vinkkejä oppitunnille.
”Oivaltajassa on parasta upeat ja luovasti mietityt tehtävät kivoine kuvineen. Ylöspäin eriyttävät tehtävät ovat riittävän haastavia taitaville oppilaille ja niiden ratkaiseminen on riemastuttanut lapsia useasti.”
Tutustu Oivaltaja-sarjan opettajan digiopetusaineistoon näppärän pikaoppaan avulla. Jos sinulla ei ole vielä Oivaltaja-sarja käytössäsi, voit kokeilla Oivaltaja 1–5 opettajan digiopetusaineistoja veloituksetta Opepalvelussa 30 päivän ajan.
Eriyttävä kirja noudattaa rakenteeltaan peruskirjaa. Sen tehtävissä oppijoille tarjotaan peruskirjaa enemmän lisätukea. Lisäksi tehtävien pilkkominen ja väljempi sijoittelu antavat aikaa ja rauhaa oppimiselle.
Koska jokaisella oppilaalla tulee olla mahdollisuus saada opetusta myös aiempien vuosiluokkien keskeisimmistä sisällöistä, löytyy kirjan takaa Vahvistus-osio, jonka avulla voidaan harjoittaa matematiikan ydintaitoja sekä antaa ennakoivaa tukea uusien sisältöjen oppimiseen.
Otso-sovelluksen avulla Oivaltaja-kirjaa käyttävä oppilas saa käyttöönsä materiaaliin liittyviä sisältöjä: opetusvideoita, digitaalisia välineitä oppimisen tueksi ja lauluja.
Oivaltaja-sarjan koetyökalussa on valmiina jaksokohtaiset kokeet (3 kpl), joista yksi on helpotettu E-koe. Lisäksi vuosiluokilla 3.-5. kokeisiin on saatavilla ylöspäin eriyttäviä y-tehtäviä. Koetyökalun avulla opettaja voi koota valmiista koetehtävistä opetusryhmälleen sopivan kokeen. Tehtäviä voi myös muokata ja opettaja voi luoda omia tehtäviä. Koetyökalussa kokeen voi tallentaa ja jatkaa muokkausta myöhemmin. Aiemmin tehdyn kokeen voi myös kopioida uuden kokeen pohjaksi. Opettaja tulostaa valmiin kokeen käyttöä varten.
Koetyökalu on lukuvuonna 2024-25 Oivaltaja-sarjan käyttäjäetu. Se näkyy opettajalla Opepalvelussa, kun koululle on tilattu vähintään 5 kpl Oivaltaja-kirjoja/luokka-aste.
Tulosta oppilaillesi Oivaltajan matematiikkadiplomit osoitukseksi ahkerasta työskentelystä matematiikan tunneilla. Oivaltaja-diplomi on tarkoitettu oppilaille, jotka ovat hyödyntäneet eri vahvuuksia matematiikan tunneilla. Hoksaus-diplomi kannattaa antaa niille oppilaille, jotka ovat päässeet oppitunneilla etenemään vaativampiin Hoksaus-tehtäviin. Vahvistus-diplomi sopii oppilaille, jotka ovat sinnikkäästi vahvistaneet perustaitojaan e-kirjojen Vahvistus-tehtävien avulla.
Kokeile luokassa!
Hoksaajan joulukalenterin parissa pääset joulutunnelmaan yhdessä oppilaiden kanssa matikantehtäviä ratkoen. Paketissa on 24 hoksausta vaativaa pulmatehtävää alkuopetukseen. Tehtäviä voi ratkoa päivittäin, niistä voi tehdä jouluisia pulmaratoja tai järjestää oppilaille joulukisan. Tulosta pulmatehtävät, vastaukset sekä ohjeet opettajalle!
Kokeile oppitunnilla!
Lähde ekaluokkalaisten kanssa ulos matematiikan oppitunnilla. Tulosta mukaan Oivaltajan Matematiikkaa ympärilläni -kortit, joiden avulla tutkitaan ympäristöä yksin tai parin kanssa.
Poimi ohje suloisiin käsitöihin! Oivaltaja-sarjan veikeä Pii-hahmo hurmaa myös käsitöissä. Lämpöisten Pii-villasukkien ohje innostaa tarttumaan puikkoihin ja lankakerään.
Oivaltaja-sarjassa 3.–4. luokille on kaikkiin oppikirjan Harjoitus-kappaleisiin valmiit pistetyöskentelykortit jakson aiheesta. Nämä Harjoitusradat löytyvät aina opettajan digiopetusaineistosta Tulostettavaa-otsikon alta. Tulosta tästä Oivaltaja 3b -kirjan ensimmäisen Harjoitus-kappaleen Harjoitusradat.
Oivaltaja-sarjassa 3.–4. luokille on kaikkiin oppikirjan Harjoitus-kappaleisiin valmiit pistetyöskentelykortit jakson aiheesta. Nämä Harjoitusradat löytyvät aina opettajan digiopetusaineistosta Tulostettavaa-otsikon alta. Tulosta tästä Oivaltaja 4b -kirjan ensimmäisen Harjoitus-kappaleen Harjoitusradat.
Artikkelit
Matematiikan uutuussarja Oivaltaja on noussut suosioon monien opettajien keskuudessa. Luokanopettaja Jenna Sangi on käyttänyt Oivaltajaa kolmen vuoden ajan. Häntä ovat ilahduttaneet oppikirjan selkeys ja hyvät opetusvideot.
Artikkelit
Pitkän luokanopettajan uran tehneen Saila Kukkohovi-Jämsän mielestä Oivaltaja on onnistunut sävyssä, selkeydessä ja digitaalisissa materiaaleissa.
Artikkelit
Ensimmäisen luokan matematiikan oppitunnin lopuksi pelattiin Oivaltaja 1A:n kappaleen tehtävissä mukana olevaa peliä. Oppilailla olivat silmät innosta kirkkaina ja nauru raikui luokkahuoneessa. Yksi oppilas ilmoitti riemukkaana haluavansa pelata uudestaan kotona. Toinen kysyi, voisiko peliä jäädä pelaamaan välitunnin ajaksi luokkaan. Melkoisen mukava tapa treenata yhteenlaskua, pohti opettaja tilannetta seuratessaan.
Artikkelit
Oppilaan arvioinnin tehtävä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä kehittää edellytyksiä itsearviointiin. Oppilaan oppimista, työskentelyä ja käyttäytymistä tulee arvioida monipuolisesti. Oivaltaja-sarjassa päätimme tuoda monipuolisia ja helposti toteutettavia käytännön työkaluja tähän tärkeään työhön.
Artikkelit
Teetin joskus alakouluikäisille oppilaille matematiikan ongelmanratkaisutehtävämonisteen, jonka viimeinen tehtävä oli kysymys: “Kerro, millä strategialla ratkaisit tehtävän?”. Ketään ei varmaan yllätä, että tämä oli oppilaille sen monisteen vaikein kysymys.
Artikkelit
Kastellin koulussa Oulussa valittiin matematiikan Oivaltaja-sarja ekaluokkalaisille, koska siinä on tarkasti mietityt ja loogisesti etenevät tehtävät. ”Valintaan vaikuttivat myös Oivaltajan virkistävät hahmot, iloinen väri- ja kuvamaailma, hauskat matikkalaulut sekä huolella tehdyt opetusvideot”, kertoo 1.-2.-luokkaa opettava Piia.
Artikkelit
Emotionaaliset tekijät kuten motivaatio, itsetunto sekä minäkuva voivat vaikuttaa matematiikan oppimiseen. Tärkeää tietoa oppilaan emotionaalisesta suhtautumisesta matematiikkaan voi antaa esimerkiksi se, miltä matematiikka oppilaasta tuntuu, uskooko oppilas oppivansa matematiikkaa ja miten hän suhtautuu tehtäviin ja toimii niiden parissa. Osa voi tarvita tukea emotionaalisten tekijöiden vahvistamiseen.
Artikkelit
Matemaattis-loogisia taitoja ovat muun muassa luokittelu, vertailu, sarjoittaminen sekä yksi yhteen -vastaavuuden ja lukumäärän säilyvyyden ymmärtäminen. Nämä taidot ovat keskeisessä roolissa varhaiskasvatuksessa sekä esiopetuksessa, mutta niiden tärkeyttä ei saa unohtaa myöskään alkuopetuksessa. Erilaisten matemaattis-loogisten taitojen parissa kannattaakin viettää rauhassa aikaa.
Artikkelit
”Itseluottamus ja myönteinen minäkuva matematiikkaa kohtaan ei synny pelkästään koenumeroista, vaan pienistä, mutta huomion arvoisista onnistumisista, kouluarjen oivalluksista”, kirjoittaa Markus Packalén. Hän on teknoluokanopettaja Oulun Rajakylän koulusta sekä yksi Oivaltaja-sarjan tekijöistä.
Artikkelit
”Oppimateriaali on opettajan työväline, joka tukee opetustyötä ja oppilaiden oppimista. Luokanopettajana työskennellessäni olen huomannut, ettei oppimateriaalin valitseminen kuitenkaan ole helppo tehtävä”, kirjoittaa luokanopettaja ja oppikirjailija Pirita Perälä.
Artikkelit
Lukujonotaidot kuuluvat olennaisena osana matematiikan perustaitoihin. Varhaiset lukujonotaidot ovat tärkeä matemaattisten taitojen ennusmerkki. Tutkimusten mukaan matematiikan oppimisvaikeuksiin liittyy tyypillisesti suuria haasteita lukujonotaitojen kehityksessä.
Uutiset
Oulun alueen luokanopettajien piiri ry:n hallitus valitsi Hanna-Reeta Vehmaksen Oulun alueen vuoden luokanopettajaksi. Hanna-Reeta on kokenut, taitava ja idearikas opettaja sekä yksi uuden alakoulun matematiikan Oivaltaja-sarjan tekijöistä.
Artikkelit
Sanasta ohjelmointi tulee ensimmäisenä mieleen ohjelmien kirjoittaminen jollakin ohjelmointikielellä eli koodaaminen. Usein unohdetaan, että ohjelmien kirjoittamisen lisäksi ohjelmointiin kuuluu vaiheita, jotka ovat oppimista ajatellen tärkeämpiä kuin jonkin ohjelmointikielen hallitseminen.
Artikkelit
Tiesitkö, että havainnoimalla lukumääräisyyden tajua ja spontaania huomion kiinnittämistä lukumääriin, voimme erottaa heti ensimmäisen luokan alussa oppilasryhmästämme ne lapset, jotka tarvitsevat matematiikan oppimiseen tukea?
Maria Salminen on luokanopettaja ja oppikirjailija. Tällä hetkellä hän opettaa Teuvo Pakkalan koulussa, Oulussa 1.-2. yhdysluokkaa, mutta kaikki luokka-asteet ovat tulleet hänelle tutuiksi työhistorian aikana. Marialle tärkeää ovat toiminnallinen oppiminen ja esi- ja alkuopetuksen yhteistyö. Aikaisemmin Maria on ollut mukana oppikirjailijana uudistetussa Tuhattaituri 3-6 -sarjassa.
Henna Stenberg on erityisopettaja, matematiikan aineenopettaja, luokanopettaja sekä oppikirjailija Tampereelta. Tällä hetkellä hän työskentelee laaja-alaisena erityisopettajana Pirkkalassa Toivion koululla. Henna on suorittanut matematiikan lisäkoulutuksena Matikkaluotsi-koulutuksen sekä joustavan matematiikan kursseja. Aikaisemmin Henna on ollut tekemässä Tuhattaiturin digilisätehtävät luokille 3-6 sekä Tuhattaiturin 5-6E -kirjat.
Hanna-Kaisa Rautio on luokanopettaja, alkuopettaja, englannin aineenopettaja, erityisluokanopettaja sekä oppikirjailija. Tällä hetkellä hän opettaa Lauttasaaren ala-asteella. Aikaisemmin Hanna-Kaisa on ollut mukana tekemässä Moomin Maths & Emotional Skills 1-3 (Otava) sekä Handbook for English-enriched teaching and learning (Helsingin kaupunki).
Hanna-Reeta Vehmas on luokanopettaja Kastellin koulussa Oulussa. Hän on toiminut koko työuransa ajan alkuopetuksen parissa, josta useita vuosia myös yhdysluokkaopetuksessa. Yhteisopettajuus on kuulunut Hanna-Reetan arkeen jo useamman vuoden ajan. Hanna-Reetalle tärkeää ovat toiminnallinen oppiminen sekä esi- ja alkuopetuksen yhteistyö.
Henna Stenberg on erityisopettaja, matematiikan aineenopettaja, luokanopettaja sekä oppikirjailija Tampereelta. Tällä hetkellä hän työskentelee laaja-alaisena erityisopettajana Pirkkalassa Toivion koululla. Henna on suorittanut matematiikan lisäkoulutuksena Matikkaluotsi-koulutuksen sekä joustavan matematiikan kursseja. Aikaisemmin Henna on ollut tekemässä Tuhattaiturin digilisätehtävät luokille 3-6 sekä Tuhattaiturin 5-6E -kirjat.
Hanna-Kaisa Rautio on luokanopettaja, alkuopettaja, englannin aineenopettaja, erityisluokanopettaja sekä oppikirjailija. Tällä hetkellä hän opettaa Lauttasaaren ala-asteella. Aikaisemmin Hanna-Kaisa on ollut mukana tekemässä Moomin Maths & Emotional Skills 1-3 (Otava) sekä Handbook for English-enriched teaching and learning (Helsingin kaupunki).
Pauliina on helsinkiläinen erityisopettaja. Hän on työskennellyt erityisopettajana alakouluissa 15 vuotta ja toteuttanut erityisopetusta kaikilla alakoulun vuosiluokilla. Tällä hetkellä hän toimii erityissuunnittelijan tehtävässä perusopetuspalveluissa Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla Helsingissä. Pauliina on ollut mukana tekemässä Tuhattaituri-sarjan 1.-2. luokkien digilisätehtäviä sekä luokkien 1-2 ja 5-6 E-kirjoja.
Tuula on helsinkiläinen erityisopettaja. Hän on työskennellyt pitkän työhistoriansa aikana opettajana esikouluikäisistä aikuisiin ja 14 vuotta erityisopettajana. Tuula on toteuttanut matematiikan erityisopetusta kaikilla alakoulun vuosiluokilla sekä toisella asteella. Tuula on ollut mukana tekemässä Tuhattaituri-sarjan 1.-2. luokkien digilisätehtäviä sekä luokkien 1-2 ja 5-6 -E-kirjoja.
Merja Kalm on luokanopettaja sekä oppi- ja tietokirjailija. Tällä hetkellä hän opettaa Ilpoisten koulussa Turussa, jossa koulun toimintakulttuuri pohjautuu positiiviseen pedagogiikkaan ja oppilaiden vahvuuksien huomiointiin opetuksessa. Myös eriyttäminen, vuorovaikutteinen toiminnallisuus ja yhteisopettajuus ovat arjessa vahvasti läsnä. Oppikirjailijana Kalm toivoo tuovansa oppimateriaalien kautta luokkiin iloa, toimintaa ja oppimisen riemua. Aikaisemmin Merja on ollut tekemässä useita oppimateriaalisarjoja mm. Historian tuulet, Tähti – uskonto (Otava), Sydän – uskonto (Otava) sekä tietokirjoja.
Markus Luoma on matemaattisten aineiden lehtori, kouluttaja ja oppikirjailija. Tällä hetkellä hän opettaa Puropellon koulussa Turussa. Hän on myös toiminut kouluttajana esimerkiksi useissa MAOL ry:n koulutuksissa eri puolilla Suomea. Markus on ollut aikaisemmin tekemässä useita oppimateriaalisarjoja mm. Kerroin, Kantti ja Pii.
Markus Packalén on teknoluokanopettaja Oulun Rajakylän koulusta. Hän on myös Innokas-verkoston kouluttaja ja työskentelee tällä hetkellä Qridissä arvioinnin ja koulutusviennin parissa. Aikaisemmin Markus on ollut tekijänä Tuhattaiturin Scratch-peliohjelmointimateriaalissa.
Pirita Perälä on luokanopettaja, tietotekniikan aineenopettaja ja oppikirjailija. Tällä hetkellä hän opettaa Wivi Lönnin koulussa Tampereella. Aikaisemmin hän on ollut tekijänä Tuhattaituri 3-6 uudistetussa versiossa ja tehnyt monipuolisesti niin sarjan painettuja kuin digitaalisiakin tuotteita. Pirita on myös ollut tekijänä Jyväskylän yliopistossa kehitetyssä oppimateriaalissa ”Linkki – Digitaalinen oppimateriaali tieto- ja viestintätekniikkaan”.
Timo on matemaattisten aineiden lehtori, kouluttaja ja oppikirjailija. Hän opettaa Pohjankartanon koulussa Oulussa. Timo on toiminut matematiikan OPS-työryhmän jäsenenä, Matematiikan päättöarvioinnin kriteerit -työryhmän jäsenenä ja toiminnallisen matematiikan kouluttajana Oulun Matikkamaassa. Timo on ollut mukana tekemässä useita oppimateriaalisarjoja, mm. alakoulun Tuhattaituri- ja Oivaltaja-sarjoja ja yläkoulun Pii-sarjaa.
Helka Ilmonen on turkulainen erityisopettaja ja luokanopettaja, joka on opettanut erityisluokanopettajana vuosiluokkia 3-6. Helka kohtaa kouluarjessaan erilaisia oppijoita, ja hänen työssään keskiössä ovat laadukkaat ja monipuoliset materiaalit, eriyttäminen sekä yksilöllisten oppimisvalmiuksien huomioiminen. Lisäksi Helka on yhteisopettajuuden myötä päässyt tekemään antoisaa yhteistyötä luokanopettajien kanssa. Matematiikan tunneilla parasta hänen mielestään on, että jokainen voi oivaltaa, oppia, edistyä ja onnistua. Myös opettaja itse!
Merja Kalm on luokanopettaja sekä oppi- ja tietokirjailija. Tällä hetkellä hän opettaa Ilpoisten koulussa Turussa, jossa koulun toimintakulttuuri pohjautuu positiiviseen pedagogiikkaan ja oppilaiden vahvuuksien huomiointiin opetuksessa. Myös eriyttäminen, vuorovaikutteinen toiminnallisuus ja yhteisopettajuus ovat arjessa vahvasti läsnä. Oppikirjailijana Kalm toivoo tuovansa oppimateriaalien kautta luokkiin iloa, toimintaa ja oppimisen riemua. Aikaisemmin Merja on ollut tekemässä useita oppimateriaalisarjoja mm. Historian tuulet, Tähti – uskonto (Otava), Sydän – uskonto (Otava) sekä tietokirjoja.
Markus Luoma on matemaattisten aineiden lehtori, kouluttaja ja oppikirjailija. Tällä hetkellä hän opettaa Puropellon koulussa Turussa. Hän on myös toiminut kouluttajana esimerkiksi useissa MAOL ry:n koulutuksissa eri puolilla Suomea. Markus on ollut aikaisemmin tekemässä useita oppimateriaalisarjoja mm. Kerroin, Kantti ja Pii.
Pirita Perälä on luokanopettaja, tietotekniikan aineenopettaja ja oppikirjailija. Tällä hetkellä hän opettaa Wivi Lönnin koulussa Tampereella. Aikaisemmin hän on ollut tekijänä Tuhattaituri 3-6 uudistetussa versiossa ja tehnyt monipuolisesti niin sarjan painettuja kuin digitaalisiakin tuotteita. Pirita on myös ollut tekijänä Jyväskylän yliopistossa kehitetyssä oppimateriaalissa ”Linkki – Digitaalinen oppimateriaali tieto- ja viestintätekniikkaan”.
Timo on matemaattisten aineiden lehtori, kouluttaja ja oppikirjailija. Hän opettaa Pohjankartanon koulussa Oulussa. Timo on toiminut matematiikan OPS-työryhmän jäsenenä, Matematiikan päättöarvioinnin kriteerit -työryhmän jäsenenä ja toiminnallisen matematiikan kouluttajana Oulun Matikkamaassa. Timo on ollut mukana tekemässä useita oppimateriaalisarjoja, mm. alakoulun Tuhattaituri- ja Oivaltaja-sarjoja ja yläkoulun Pii-sarjaa.
musiikkiluokan opettaja
Artismo Oy: Otavalla mus. tuottaja vuodesta 2001–
(Musiikin mestarit CD:t, Hauska Matka –sarja, Tuhattaituri 2–3, yksittäisiä levyjä eskarista lukioon)
Oulu
Kokeile
Ota talteen Oivaltajan vahvuuskortit sekä vinkit niiden hyödyntämiseen luokassasi.