Loikka on uudenlainen sarja alakoulun suomen kieleen ja kirjallisuuteen. Sarja tarjoaa sopivasti haastetta ja harjoittelua jokaiselle oppilaalle. Loikka helpottaa opettajan työtä antamalla runsaasti ratkaisuja eriyttämiseen, lukutaidon kehittämiseen ja tunnetaitojen käsittelyyn.
Loikka-tuotteita on mahdollista käyttää rinnakkain monella eri tavalla. Jokainen tuote sekä jokaisen tuotteen osio ja jakso ovat itsenäisiä kokonaisuuksia, joita voidaan käsitellä missä järjestyksessä ja missä vaiheessa lukuvuotta tahansa. Katso tästä ohjeet ja tulosta etenemisehdotukset Loikan rinnakkaiskäyttöön.
Tilaa veloituksetta käyttöösi Loikka 3 ja 4 -kokeilupaketit. Loikka 3 -paketti sisältää kokonaisuuden Sadun juoni ja Loikka 4 -paketissa on kokonaisuus Mielipide. Paketeissa on kokonaisen viikon opetuskokonaisuus, jota voit halutessasi varioida. Jätä yhteystietosi, niin saat kokeilupaketin sähköpostiisi. Tarkistathan myös roskapostikansion.
Henkilötietoja voidaan hyödyntää Loikka-sarjan myynti- ja markkinointitarkoituksiin. Tietoja ei luovuteta kolmansille osapuolille. Lisätietoja henkilötietojen käytöstä.
Opetettavat asiat on jaettu kahteen oppikirjaan, täytettävään Kielitaitoon ja kiertävään Lukutaitoon. Täytettävässä Loikka 3 Kielitaito -kirjassa on opetustekstit ja tehtävät, joita voit edetä opetusryhmällesi sopivassa järjestyksessä. Loikka 3 Lukutaito -kirjan tekstien monipuoliset aiheet ja eri tekstilajit antavat jokaiselle oppilaalle mahdollisuuden löytää omalle tasolleen sopivaa luettavaa. Loikka 3 Kirjoitan ja luen -kääntövihko on mainio lisämateriaali käsialan ja hienomotoriikan harjoitteluun sekä lukuinnon herättelyyn.
Kokeile oppitunnilla!
Nappaa talteen vuoden viimeisille suomen kielen ja kirjallisuuden oppitunneille jouluiset Loikka-tehtävät.
Vinkki opettajalle: emoji-monisteen tehtävässä 2 opettaja voi antaa vinkin oppilaille soittamalla tai hyräilemällä joululaulua.
Loikka helpottaa opetustyötäsi ja auttaa kohdistamaan voimavarat oppilaiden kohtaamiseen sen sijasta, että kokoaisit materiaalia tunneille. Esimerkiksi Loikka Kielitaito -kirjan lukujen selkeät otsikot ja toistuva rakenne sujuvoittavat työtäsi: voit muuttaa etenemisjärjestystä tilanteen mukaan ja syventyä vaivatta ajankohtaisiin teemoihin oppilaiden kanssa. Tuntityöskentelyä rauhoittaa, kun opetustekstit ja tehtävät ovat samassa kirjassa.
Eriyttäminen toteutuu Loikka-sarjassa sekä perusmateriaalin sisällä että erillisinä E- ja S2-tuotteina.
Loikka Kielitaito S2- ja E-kirjojen aukeamat etenevät Kielitaito-peruskirjan kanssa samalla tavalla. Sekä opetustekstejä että tehtäviä voi käyttää rinnakkain peruskirjan kanssa, sillä tehtäviä ei ole muutettu vaan muokattu eriyttämisen tarpeisiin. Versiokirjoissa on myös oppilaalle esimerkiksi kuvatukea ja sanastotukea. Tutustu näytesivuihin: Loikka 3 Kielitaito E ja Loikka 3 Kielitaito S2
Loikka Kielitaito -kirjan aukeaman tehtävät etenevät helpommasta kohti haastavampia. Tehtäväpankissa on joka lukuun yksi koti- tai lisätehtävä ja joka jaksoon yksi ylöspäin eriyttävä lisätehtävä.
Loikka Lukutaito -kirjan teksteissä kolmen pallon tekstit ovat haastavia sekä sanastonsa että pituutensa puolesta, yhden pallon teksteistä taas selviytyy myös oppilas, joka ei omaehtoisesti tarttuisi teksteihin. Lukutaito-kirjan tekstien helpotetut versiot löytyvät opettajan digiopetusaineistosta.
Loikka Kielitaito -kirjan jokainen jakso päättyy itsearviointiin, jossa oppilas arvioi, miten on onnistunut saavuttamaan jakson alussa asetetut tavoitteet. Kirjassa on myös vertaisarviointia Kaveripalaute-tehtävien muodossa.
Loikka 3 liitteet ja arviointi on kokonaispaketti eriyttämisen ja arvioinnin tarpeisiin. Liitepaketissa on sekä perinteisiä kielitietokokeita että runsaasti eri tilanteisiin sopivia monisteita itse- ja vertaisarviointiin. Printtijulkaisun lisäksi arviointiliitteet löytyvät digiopetusaineistosta ja koetyökalusta.
Tutustu Loikka-sarjaan katsomalla tallenne keväällä 2023 järjestetystä webinaarista.
Otso-sovellus avaa oppilaalle lisää tehtäviä sekä mahdollisuuden kuunnella tekstejä.
Artikkelit
Lukeminen voi tarjota oppilaalle matkan muihin maailmoihin, sellaisiin tilanteisiin ja elämyksiin, joihin ei muuten pääsisi osaksi. Kuitenkin vieläkin enemmän lukukokemuksesta saa irti, kun elämyksen pääsee jakamaan toisten kanssa. Lukukokemuksen jakaminen tarjoaa ainutlaatuisen tilaisuuden päästä yhdessä raottamaan jonkun muun todellisuutta ja keskustelemaan siitä yhdessä.
Artikkelit
Tekstin tulkinta onnistuu keneltä tahansa, joka kerää rohkeutta sanoa mielipiteensä. Uudessa suomen kielen ja kirjallisuuden Loikka-kirjasarjassa lukemista, tulkintaa ja lukukokemusten jakamista harjoitellaan ja tuetaan monenlaisten tehtävien avulla. Pääasia on, että oppilas ymmärtää, että hänen tekemillään havainnoilla ja ajatuksilla on väliä.
Artikkelit
Seison pääkirjastossamme oppilasryhmän kanssa. Lasten ja nuorten kirjoja on hyllymetreittäin. Alle kahden minuutin ympärilläni on kaksi oppilasta, jotka eivät löydä yhtään mitään luettavaa. Mikään ei kiinnosta! Miten saan heidät kirjallisuuden pauloihin?
Artikkelit
Runoja pidetään joskus vaikeana kaunokirjallisuuden lajina opettaa ja oppia. Pelko pois! Runous on mitä suurimmassa määrin sanojen leikkikenttä, jossa voi kokeilla ja luoda jotakin täysin uutta ja omannäköistä.
Artikkelit
Arviointitilanteet ovat osa oppimista ja oppimistilanteina äärimmäisen arvokkaita. Onnistunut arviointitilanne osoittaa oppilaalle, miten hyvin opiskeltavana oleva asia on hallussa, haastaa oppilasta soveltamaan ja käyttämään opittuja tietoja ja taitoja sekä parhaimmillaan opettaa asiasta lisää. Siksi arviointia on myös hyvä sanallistaa oppilaille muutoinkin kuin kokeina ja testeinä. Uusi Loikka-sarja antaa opettajalle välineitä monipuoliseen arviointiin esimerkiksi monenlaisia pohjia ja valmiita ohjeita.
Artikkelit
Lapset elävät videoiden maailmassa. YouTube- ja Tiktok-videoista saadaan vaikutteita ja videoiden tekijät ovat fanituksen kohteita. Koska videot ovat jo osa lasten mediamaailmaa ja arkipäivää, miksei videonteko voisi olla isompi osa kouluarkea yhtenä työtapana muiden joukossa?
Artikkelit
Kokemus, innostus, uudet näkemykset ja suuri sydän: niistä on tehty uusi suomen kielen ja kirjallisuuden oppimateriaalisarja Loikka. Loikan tekijät ovat kehittäneet sarjan helpottamaan opettajien arkea ja tuomaan lukuinnon luokkaan.
Kokeile oppitunnilla!
Tekstin tulkinnan voi aloittaa esimerkiksi kertomalla päähenkilöstä. Ennen kertomista kannattaa kerätä tärkeimmät tiedot päähenkilöstä valmiiksi. Ota talteen Loikka-sarjan hauska päähenkilöpohja!
Kokeile oppitunnilla!
Näillä vinkeillä voit ottaa videopedagogiikkaa haltuun hyvin matalalla kynnyksellä. Anna oppilaiden päästää luovuus valloilleen!
Luettujen ja kuunneltujen tekstien lisäksi oppilaiden maailmassa on paikkansa erilaisilla peleillä. Pelit voivat olla esimerkiksi lautapelejä, korttipelejä, pallopelejä, kännykkäpelejä tai konsolipelejä. Medialukutaitoa edistää se, että oppilas pysähtyy pohtimaan peliä ja siihen liittyvää tekemistä. Toisinaan voikin suullisen esityksen teettää jostain pelistä vaikkapa pelivinkkauksen muodossa. Näiden monisteiden avulla on helppo tehdä vinkkauksesta itsearviointia, antaa kaveripalaute ja opettajan arviointi.
Loikka-sarja on syntynyt vahvasta osaamisesta. Oppikirjailijat ovat luokanopettajia, joilla on runsaasti monipuolista kokemusta erilaisista kouluista ympäri Suomea. Uudet näkökulmat ja kullekin tekijälle ominaiset vahvuudet ovat täydentäneet toisiaan ja kiteytyneet loistavaksi Loikka-sarjaksi.
Oona on turkulainen musiikkiluokanopettaja. Hän työskentelee Turussa Puolalan koulussa. Opetustyössään Oona painottaa lämmintä läsnäoloa ja innostavaa yhdessä tekemistä.
Minna on luokanopettaja Helsingin Suomalaisessa Yhteiskoulussa. Hän on erikoistunut liikuntaan, tekniseen työhön ja englannin kieleen ja suurena kiinnostuksen ja kehittämisen kohteena hänellä on äidinkieli ja kirjallisuus. Minna on ollut mukana eri työryhmissä kirjoittamassa äidinkielen ja kirjallisuuden oppimateriaaleja (Vipunen, Kipinä, Uusi Kipinä, Sinä olet tähti, Loikka) vuodesta 2006. Näiden lisäksi Minna on kirjoittanut alakoulun ohjelmointioppaan. Keväällä 2022 Minna sai Otavan kirjasäätiön oppimateriaalipalkinnon.
Mervi on niin Lapissa kun pääkaupunkiseudullakin työskennellyt pitkänlinjan luokanopettaja, draamapedagogi ja mediakasvattaja. Mervin erityisosaamista on lasten ja nuorten videomaailma, hän on ollut tuottamassa youtube-alan tapahtuma Tubeconia ja kouluttaa niin opettajia kun oppilaitakin videoiden teosta.
Katri on alakoulun luokanopettaja Media ja Taide -linjalla. Hän on myös opettajankouluttaja Turun normaalikoulussa. Katri on erikoistunut suomen kielen opettamiseen ja oppimiseen, sillä koulun oppilaista 63 % puhuu äidinkielenään muuta kuin suomea. Eriyttäminen sekä erilaisten kieli- että taitotasojen mukaan on Katrin vahvuus.
Raini on Helsingissä työskentelevä luokanopettaja ja äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja. Raini on erityisen kiinnostunut vuorovaikutustaitojen, itseilmaisun ja viestinnän opettamisesta, mutta yhtä lailla häntä innostavat sekä valokuvat että oivaltavat näkökulmat kirjallisuuskeskusteluissa. Raini on luennoinut ja täydennyskouluttanut opettajia niin Italiassa kuin Kiinassakin.