Uutiset

Otavan Kirjasäätiön vuoden 2018 oppimateriaalipalkinto on myönnetty oppikirjailija Tuomas Kasevalle

Oppimateriaaleilla on merkittävä asema suomalaisen sivistyksen ja menestyksen luojana. Otavan Kirjasäätiön oppimateriaalipalkinnolla halutaan tukea ja kannustaa laadukkaiden oppimateriaalien sisältöjen kehittämistä ja tekemistä Suomessa. Palkinto on tunnustus merkittävästä saavutuksesta oppimateriaalien tekemisen alueella. Oppimateriaalipalkinto on perustettu vuonna 2012, ja se jaetaan vuosittain. Palkinnon arvo on 15 000 euroa.

Tuomas Kaseva on äidinkielen opetusta uudistava oppikirjailija, jonka kädenjälki näkyy yläkoulun ja lukion suositussa Särmä-sarjassa. Käsikirjoitustyössä Kaseva pohtii jatkuvasti, miten digitaalisuus muuttaa oppimista ja miten digitaalisuudesta saa parhaat hyödyt irti. Kaseva arvostaa opettajien ja opiskelijoiden toiveita ja haluaa vastata niihin laadukkailla oppimateriaaleilla.

Toimittaja, mediaopettaja, HuK Tuomas Kaseva (s. 1982) pyydettiin vuonna 2008 kirjoittamaan Otavan uuteen lukion äidinkielen oppimateriaalisarjaan mediaa käsittelevää lukua. Tähän tehtävään Kasevaa oli valmentanut työ Suomen suurimman sanomalehden toimittajana. Muuttuvasta mediamaisemasta kertoi opiskelijoille siis median asiantuntija.

Nopeasti kävi ilmi, ettei Kasevan asiantuntemus ja innostuneisuus jäänyt vain yhden luvun kirjoittamiseen. Syntyi aivan uudenlainen ja selvän markkinajohtajuuden saavuttanut lukion oppimateriaalisarja Särmä – Suomen kieli ja kirjallisuus. Tämän laajan oppimateriaalisarjan painettujen ja digitaalisten aineistojen käsikirjoittamisessa ja kommentoinnissa on Kaseva ollut alusta lähtien kantavana voimana. Kun Särmä-sarja vuonna 2014 laajeni yläkoulun puolelle, oli Kaseva mukana rakentamassa siltaa lukiosta peruskouluun.

Työryhmän jäsenenä Kaseva on näkemyksellinen tiimipelaaja ja koko ajan uutta luova. Hänen oppikirjailijuutensa kantavana ajatuksena on se, ettei oppimateriaali elä tyhjiössä. Äidinkielen opetuksen yhtenä tehtävänä on paitsi kuvata median ja yhteiskunnan trendejä myös opettaa lukijaa aktiiviseen toimintaan mediassa. Tässä Kaseva on itse toiminut suunnannäyttäjänä. Kun sosiaalinen media otti Suomessa ensiaskeliaan liki kymmenen vuotta sitten, oli Kaseva mukana luomassa lukion Särmälle omaa Facebook-sivua. Paljolti Kasevan aktiivisuuden ansiosta sivustosta muodostui nopeasti aidosti vuorovaikutteinen opettajien ja oppimateriaalien tekijöiden keskustelukanava. Samalla paneutuneella otteella on Kaseva seurannut niin median kuin monien muidenkin toimialojen trendejä ja pohtinut ennakkoluulottomasti, mitä ne tarkoittavat oppimisen palveluiden kannalta. Äidinkielen opetuksen tekstimaailmaa hän on laajentanut muun muassa opiskelijoiden tekemien opetusvideoiden ja vlogien kautta.

Kaseva on siellä missä lukijatkin: tarkoittaa se sitten koulutustilaisuutta, opiskelijoiden kohtaamista ja sosiaalisen median keskustelua. Hän näkee ilmiöiden taakse ja haluaa kirkastaa sen, mikä on missäkin opiskeltavassa asiassa elämän kannalta tärkeää.

Teokset
Särmä. Suomen kieli ja kirjallisuus. Lukion oppimateriaali (painettu ja digitaalinen).
Särmä 7-9. Yläkoulun äidinkieli ja kirjallisuus. Yläkoulun oppimateriaali (painettu ja digitaalinen).

Palkinnot
Bonnier-palkinto 2018: vuoden journalistinen teko (osa työryhmää)