Trampolin 1-2
Trampolin 1-2 kirjan löydät alakoulun tuotesivulta.
Peruskoulun B1-ruotsin uudessa sarjassa selkeys ja innostavuus yhdistyvät vastustamattomalla tavalla. Aitojen nuorten tarinoihin on helppo samaistua ja kulttuuri on koko ajan läsnä. Oppimista piristäviä videoita on reilusti, osa niistä ruotsinkielisten nuorten itse kuvaamia. Otso-sovellus tuo äänet, videot ja sanastoharjoituksia myös painetun kirjan käyttäjän iloksi. Ruotsin oppiminen Trampolinin kanssa on hauskaa ja palkitsevaa.
• Trampolinissa teksti ja tehtävät ovat kätevästi samassa kirjassa.
• Jokainen saa turvallisen tunteen kirjan selkeästä, toistuvasta rakenteesta.
• Tehtävää on ihan kaiken tasoisille oppilaille.
• Sarjaan kuuluu myös rinnakkaiskäyttöön sopiva alaspäin eriyttävä kirja.
• Oppilaan aktiivista roolia tuetaan.
• Tavoitteen asettamista ja sen toteutumista on helppo seurata.
• Trampolin-kirjat 3, 4, 5 ja 6 kattavat kukin yhden vuosiviikkotunnin. Jokainen niistä sisältää yhden kurssin materiaalin ja sopii kaikkiin vuosiviikkotuntimääriin.
• Taso vastaa oppilaiden kykyä oppia uutta kieltä.
• Opettajalle on reilusti materiaalia ja tukea opetuksen toteuttamiseen.
Pari oppilastani on nimennyt ruotsin suosikkiaineidensa joukkoon, mitä en olisi kyllä etukäteen uskonut. Oppimistulokset ovat myös olleet parempia, kuin etukäteen odotin.
Trampolin 1-2 kirjan löydät alakoulun tuotesivulta.
B1-kielen opetussuunnitelman päivitys astuu voimaan 1.8.2024. Trampolin-sarja vastaa jo nykyisellään päivitettyä opetussuunnitelmaa varsin hyvin, mutta myös täydennystä on tiedossa.
Trampolinin kannalta suurin muutos on Pohjoismaiden näkyvämpi rooli kaikilla vuosiluokilla, minkä vuoksi teemme Pohjoismaihin liittyviä lisäyksiä digiopetusaineistoihin 1–2, 3, 4 ja 6. Lisäykset sisältävät muun muassa kirjallisia tehtäviä, muistipelejä, Kahoot!-visoja ja videotehtäviä sekä vinkkejä opettajalle. Lisäykset löytyvät digiopetusaineistoista elokuussa 2024.
Uudistamme myös oppilaan kirjat vastaamaan päivitetyn opetussuunnitelman sisältöjä. Nämä uudistukset teemme syksyksi 2025 ja kerromme niistä lisää syksyn 2024 aikana. Nykyisten kirjojen käyttäminen on kuitenkin mahdollista siirtymäkauden ajan.
Trampolin-sarja vastaa jatkossa entistä paremmin asiakkaiden tarpeisiin. Sarja täydentyy elokuussa 2024 paljon toivotuilla word-kokeilla. Lisäksi elokuussa opettajan digiopetusaineistoon lisätään sarjaa tukevat Kahoot!-tietovisat, jotka tuovat pelillisyyttä oppitunnille.
Trampolin-kirjoissa on sekä tekstit että tehtävät. Trampolin 1–2 ja Trampolin Plus sisältävät kahden vuosiviikkotunnin materiaalin. Trampolin 3, 4, 5 ja 6 sisältävät kukin yhden vuosiviikkotunnin materiaalin ( = 4 kappaletta). Kirjat sisältävät seuraavat osiot:
Mukana on myös erikseen merkittyjä ylöspäin eriyttäviä Volt-tehtäviä. Tehtävää on runsaasti paitsi eritasoisille myös erilaisille oppijoille. Otso-sovellus avaa äänet, videot ja sanastoharjoituksia painetun Trampolin-kirjan käyttäjälle.
Webinaarissa oppikirjailijat kertovat Trampolin-sarjan pedagogisista ratkaisuista, selkeästä rakenteesta ja eriyttämisen ratkaisuista. He esittelevät myös monipuolisen digiopetusaineiston ja arvioinnin työkalut.
Trampolin sarjaan kuuluu monipuolisesti erilaisia videotyyppejä, ja sarja onkin saanut paljon kehuja juuri monipuolisesta videotarjonnastaan. Katso, millaisia videotyyppejä sarjaan kuuluu.
Svenska med Marcus -videot ovat keränneet laajalti kiitosta niin oppilailta kuin opettajiltakin. Esimerkkivideossa Marcus tutustuttaa sinut päälauseen sanajärjestykseen.
Artikkelit
Monilukutaidolla tarkoitetaan taitoa tulkita ja tuottaa erilaisia tekstejä. Monilukutaidon tavoitteena on, että oppilaat oppivat ymmärtämään moninaisia kulttuurisia viestinnän muotoja ja sitä kautta myös rakentamaan identiteettiään. Artikkelissa Trampolin-sarjan oppikirjailija Anna Blom kertoo, kuinka Trampolin-sarja tukee monilukutaitoa ja OPSin tavoitteita.
Artikkelit
Siri Liukkala on yksi Trampolinin oppikirjailijoista ja opettaa ruotsia Helsingin Normaalilyseossa. Hän kertoo nyt omia kokemuksiaan Trampolinin käytöstä opetuksessa ja antaa hyviä vinkkejä monipuolisen materiaalin hyödyntämiseen.
Uutiset
Otavan uusi peruskoulun B1-ruotsin oppimateriaali Trampolin 1–2 on palkittu kansainvälisessä BELMA-kilpailussa (Best European Learning Materials Awards).
Artikkelit
Trampolin on uusi sarja peruskoulun B1-ruotsiin. Oppikirjailijat kertovat, miten Trampolin tekee kielen oppimisesta hauskaa ja palkitsevaa.
Trampolin 1–2 on voittanut omassa kategoriassaan pronssia kansainvälisessä BELMA-kilpailussa (Best European Learning Materials Awards). Nimensä mukaisesti kilpailussa etsitään Euroopan parhaita oppimateriaaleja. Palkintoperusteissa nousivat esiin into ruotsin kieltä kohtaan, oppilaan aktiivinen rooli, eriyttämisen mahdollisuudet, monipuolilset digitaaliset materiaalit, innostavat videot ja nuoriin vetoava ulkoasu.
Digiopetusaineisto sisältää digiopetusaineistot painetun kirjan ja digikirjan käyttäjälle. Molemmissa on kirjan tehtävien vastaukset, äänitteet ja videot, ohjeita ja vinkkejä opettajalle sekä lisätehtäviä oppitunneille.
Katso ohje, niin löydät nopeasti kaikki haluamasi materiaalit, käytitpä sitten painettua tai digikirjaa!
Saat opastusta Trampolin-sarjan materiaalien käyttöön sekä oppikirjailijan vinkit oppikirjojen monipuoliseen hyödyntämiseen ja eriyttämiseen. Lisäksi tutustut opettajan digiopetusaineistoon sekä arvioinnin työkaluihin.
Otso-sovellus avaa äänet, videot ja sanastoharjoituksia painetun Trampolin-kirjan käyttäjälle. Otso tukee oppilasta, kun hän tekee läksyjä, kertaa asioita, harjoittelee ääntämistä tai valmistautuu kokeisiin. Helppokäyttöisen Otson voit ladata mobiililaitteeseen sovelluskaupasta veloituksetta. Tutustu Otso-sovellukseen >
”Kätevää, että kaikki on yksien kansien sisässä. Sisällöt löytyvät helposti, ja oppilaiden ei tarvitse kantaa jo muutenkin täydessä repussa kahta kirjaa.”
”Trampolinin nykyaikainen ulkonäkö kuvineen vetoaa oppilaisiin ja kirjan värit innostavat. Hauskat videot tempaisevat mukaansa.”
”Eriyttäminen sujuu. Kappaleen alkupään tehtävät auttavat heikommin sanastoa omaksuvia, ja ylöspäin eriyttäviä tehtäviä on riittävästi.”
”Itsearviointiosuudet ovat helppokäyttöisiä ja selkeitä. Ne tuovat arvioinnin luonnolliseksi osaksi tuntityöskentelyä.”
”Kielioppi on selkeästi erillään ja kielioppikalvot auttavat opetustilanteessa mainiosti.”
”Opettajan opas antaa hyvin vinkkejä, miten Trampolinia voi käyttää ja edetä tunnista toiseen.”
”Trampolinissa on paljon mielenkiintoisia tehtäviä.”
Oppilaiden on helppo samaistua materiaaliin.
Työskentelen ruotsin opettajana Turun klassillisessa lukiossa. Ennen kuin siirryin opettajaksi “Klasuun” työskentelin kymmenen vuotta Turun normaalikoulussa. Norssissa opetin kaikilla asteilla aina alakoulusta IB-lukiooon asti sekä ohjasin tulevaisuuden ruotsin opettajia.
Vuosien varrella joku oppilaista on voinut kysyä, että mikä sinusta ope tulee isona. Siihen olen aina voinut todeta, että minusta tulee ruotsin opettaja ja oppikirjailija. Olen siis onnekseni jo löytänyt kutsumusammattini ja saan työskennellä sen parissa, mitä rakastan. Uskon ja toivon, että se palo, jota työtäni kohtaan tunnen, välittyy sekä oppitunneillani että Trampolin-sarjassa, jota olen saanut olla tekemässä innovatiivisten, innostavien ja taitavien kollegoiden kanssa.
Olen ruotsin opettaja Helsingin normaalilyseosta. Opetustyön lisäksi ohjaan ruotsin opetusharjoittelijoita ja toimin koulumme pedagogisena digitutorina. Valttikorttejani luokassa ovat energisyys ja oma innostuneisuus ruotsin kieltä kohtaan; ilon ja onnistumisen riemun pyrin tartuttamaan myös oppilaisiin. Olen kotoisin Vilppulasta, ja pieni maalaistyttö elää minussa edelleenkin. Vapaa-ajalla nautin liikunnasta ja ulkoilusta perheen kanssa. On ollut ilo ja kunnia olla mukana Trampolin-työryhmässä ammattitaitoisten ja rakkaiden kollegoiden kanssa. Oppikirjatyö on minulle paitsi tärkeä osa elämääni myös paras mahdollinen jatkokoulutus opettajan työssä.
Asun Jyväskylässä ja opetan Vaajakosken yhtenäiskoulussa ruotsia ja englantia. Pidän kovasti työstäni lasten ja nuorten parissa: jokainen päivä on erilainen – täynnä haasteita ja mahdollisuuksia. Luokassa minulle tärkeää on innostava ja kannustava ilmapiiri.
Juureni ovat Rovaniemellä, mutta rakkaita muistoja on kertynyt myös Oulusta, jossa vierähti seitsemän opiskeluvuotta. Kipinä oppimateriaalien tekemiseen syttyi opettaessani Helsingin sosiaali- ja terveysalan oppilaitoksessa: tein englannin ja ruotsin oppikirjat lähihoitajaopiskelijoille. Niinhän siinä sitten kävi, että kun olin avannut oven oppimateriaalien maailmaan, takaisin ei ollut paluuta. Innostuin jopa niin paljon, että vaihdoin opetushommat kustannustoimittajan työhön, jossa viihdyinkin seitsemän vuotta. Elämä ja rakkaus kuljettivat minut Jyväskylään ja palasin jälleen opettajaksi. Ovi kustannusmaailmaan pysyi kuitenkin auki: pääsin mukaan iloiseen ja ammattitaitoiseen Trampolin-työryhmään ja saan jatkaa innostavaa ja kehittävää matkaani oppikirjailijana.
Olen syntynyt ja kasvanut Ruotsissa ja kahdenkymmenen siellä vietetyn vuoden jälkeen päätynyt Pohjanmaan kautta Turkuun. Olen tehnyt ruotsin opettajan töitä niin alakoulussa, yläkoulussa kuin lukiossa. Nykyinen työpaikkani on Ressun lukio Helsingissä.
Vapaa-aikana tykkään hiihtämisestä, mökkeilystä ja Ruotsissa vierailen aina kun on mahdollista. Ruotsin kieli on minulle kovin rakas ja on ollut hienoa olla mukana oppikirjailijana peruskoulun B1-ruotsin Megafon-sarjassa ja nyt Trampolin-sarjassa. Oppikirjan tekeminen on ollut ja on edelleen ihanaa tiimityötä, jossa koko ajan kehittyy ja oppii uutta.
Olen Ruotsissa syntynyt ja kasvanut elokuvaohjaaja, käsikirjoittaja, toimittaja ja oppikirjailija. Roolini Trampolin-ryhmässä on kirjoittaa kappaletekstit ja ohjata videot. On äärimmäisen motivoivaa olla suomalaisten taitavien opettajien kanssa samassa tiimissä ja tehdä heille innostavaa ja hauskaa sisältöä. Olen ollut aikaisemmin mukana Galleri-, Fokus- sekä Megafon-sarjoissa. Oppikirjailjan työssä pidän siitä, että pääsemme työllämme innostamaan nuoria ihmisiä ruotsin kielen pariin.
Olen syvästi juurtunut sekä Ruotsiin, Suomeen että suomenruotsalaiseen maailmaan ja toivon, että voin oppikirjailijana lisätä tietoa ja ymmärrystä näiden ihanien kulttuurien välillä. Vapaa-ajallani tykkään lukea, urheilla ja liikkua luonnossa hevosen selässä. Rantasauna on myös kova juttu.
Trampolin Min bok
Olen Peter von Bonsdorff, erityisopettaja Espoosta. Olen ohjannut tulevia erityisopettajia sekä kehittänyt erityisopettajien ja aineenopettajien koulutusta jo lähes kolmekymmentä vuotta Viikin normaalikoulussa. Olen ollut mukana tekemässä erityisopetukseen soveltuvia oppimateriaaleja monissa eri aineissa ja nyt erityisesti englannissa. Pidän ruuanlaitosta ja puutarhanhoidosta. Olen nykyään myös palstaviljelijä yhdessä tyttäreni kanssa. Matkustan mielelläni ulkomaille, koska minusta on hauskaa kokea ja oppia uutta.
Opettajan lisämateriaalit
Opettajan lisämateriaalit
Opettajan lisämateriaalit
Opettajan lisämateriaalit
Digilisätehtävät
Arviointimateriaalit
Arviointimateriaalit