Artikkelit

Näin Trampolin toimii ruotsin opetuksessa

Siri Liukkala on yksi Trampolin-sarjan oppikirjailijoista ja opettaa ruotsia Helsingin Normaalilyseossa. Hän kertoo nyt omia kokemuksiaan Trampolinin käytöstä opetuksessa ja antaa hyviä vinkkejä monipuolisen materiaalin hyödyntämiseen.

Oppilaat työn touhussa

”Trampolin tarjoaa runsaasti tekemistä ruotsin oppitunneille ja tekee niistä hauskoja ja mukaansatempaavia. Olen itse huomannut, että oppilaat ovat täydessä työn touhussa läpi tunnin ja minulle jää aikaa kierrellä luokassa auttamassa. Oppilaiden aktiivinen rooli näkyy myös oppimistuloksissa. Vaikka Trampolinissa tulee paljon uusia sanoja, niitä toistetaan niin paljon, että oppilaat oppivat ne. Oppimistulokset ovat olleet todella hyviä.”

Valinnanvaraa riittää

”Opettajan ei kannata ahdistua, jos kaikkea ei ehdi tehdä. Materiaalia on tarkoituksella runsaasti ja sitä voi karsia ryhmän ja oman pedagogiikan mukaan. Runsaan materiaalin etu on se, että eriyttäminen on helppoa ja kaikille riittää mieluisaa ja sopivan haastavaa tekemistä. Nopeat oppilaat tekevät mielellään kirjan tehtäviä eteenpäin ja Trampolinissa heille riittää tekemistä! Oppilaita voi ohjata syventävään ja soveltavaan Hoppa högt -osioon sekä Kolla vad du kan -kertaustehtäviin. Opettajan materiaalissa on lisää tulostettavia tehtäviä, jotka sopivat ylöspäin eriyttämiseen.”

Oppituntien suunnittelu on helppoa

”Trampolinin selkeä rakenne ja runsas materiaali sekä opettajan digiopetusaineisto tukevat mainiosti kirjan käyttöä sekä oppituntien suunnittelua. Myös ohjeiden tekeminen sijaiselle on ollut helppoa, sillä sijainen voi tehdä tehtäviä kirjassa olevassa järjestyksessä ja löytää helposti lisämateriaalit digiopetusaineistosta.”

Kulttuurin opetukseen on panostettu

”Kulttuuria tulee teksteissä ja videoilla aitojen ihmisten myötä, ja oppitunneista kannattaa varata hetki Kulturhopp-osion käsittelyyn. Kulturhopp sopii hyvin tunnin loppukevennykseksi, sillä tehtävät ovat kevyitä ja sisältävät usein nopeaa tiedonhakua. Osion videoilla nähdään esimerkiksi, miten kaksikielisyys näkyy Thorin arjessa, tutustutaan Tukholman nähtävyyksiin sekä seikkaillaan Ahvenanmaalla ja Ruotsinlaivalla. Trampolin 5 -kirjassa Kulturhopp-osioista löytyy tietovisavideot kaikista Pohjoismaista.”

Aidot videot innostavat

”Trampolinin videot ovat yhtä aitoja kuin kirjan henkilöt ja ne tempaisevat oppilaat mukaansa. Osa videoista on jopa nuorten itse kuvaamia! Videoilla oppilaat näkevät ja kuulevat ruotsin kielen luontevaa käyttöä. Videoihin voi valita tekstityksen ruotsiksi tai suomeksi, ja itse käytän lähes aina tekstitystä opetuksessa. Esimerkiksi Christoffer Strandbergin tekemät videot katsomme aina suomenkielisillä teksteillä. Oppilaat voivat katsoa videoita myös kotona Otso-sovelluksen avulla. Olemme käyttäneet syksyllä hetken oppitunnista siihen, että oppilaat latasivat sovellukset omiin laitteisiin ja harjoittelimme sovelluksen käyttöä.”

Kielioppivideot ilahduttavat

”Svenska med Marcus -kielioppivideot ovat saaneet loistavan vastaanoton luokassa. Videoita käytetään kirjassa johdantona uuteen kielioppiasiaan, mutta ne toimivat yhtä hyvin vanhaa asiaa kerratessa. Olen katsonut varmasti kaikkien opetusryhmieni kanssa substantiivin taivutus -videot. Koska oppilas voi katsoa kielioppivideoita kotona Otso-sovelluksen avulla, poissaolijatkin saavat videoiden avulla selkeän kuvan tunnilla käsitellystä asiasta.”

Arviointi on joustavaa

”Trampolinin arviointimateriaali joustaa joka tilanteeseen. Pyrin pitämään kokeen yhden kappaleen välein yläkoulussa. Välillä saatan ottaa koealueeseen esimerkiksi teemasanaston ruotsista suomeksi. Koealueesta riippumatta koe on aina helppo ja nopea kasata koetyökalun avulla.”

Eriyttäminen onnistuu sujuvasti

”Trampolin Min bok -kirjan avulla alaspäin eriyttäminen onnistuu luokassa myös ilman erityisopettajaa. Min bok on kokeneen erityisopettajan muokkaama ja tarjoaa oppimista tukevia ja helpottavia ominaisuuksia ilman, että sisältöjä olisi karsittu. Kirja sopii yhtä lailla oppilaalle, jolla on vaikeuksia oppia kieltä kuin oppilaalle, jolla on muuten heikko kielitaito. Trampolin Min bok toimii rinnakkain varsinaisen kirjan kanssa, esimerkiksi sivunumerot ja tehtävänumerot täsmäävät.”

”Koko Trampolin-ryhmän puolesta toivon kaikille innostavaa ruotsin oppimista!”

Siri Liukkala

Ruotsin opettaja Helsingin normaalilyseosta. Opetustyön lisäksi ohjaa ruotsin opetusharjoittelijoita ja toimii koulun pedagogisena digitutorina.