Lukion A-englannin sarja
New Insights -sarja innostaa opiskelijoita englannin pariin autenttisten sisältöjen, monipuolisten tekstityyppien ja puhuttelevien videoiden avulla. Sarja avulla opiskelija tulee tietoiseksi vahvuuksistaan ja kehittämiskohteistaan englannin opiskelussa sekä saa hyvät eväät kieliprofiilin laatimiseen. Sarja valmentaa alusta asti ylioppilaskokeisiin ja antaa valmiudet jatko-opintoihin.
Kaipaisitko sinä ja opiskelijasi taukoa näytöistä? New Insights -oppikirjailijamme antavat mainioita vinkkejä, kun haluat toteuttaa oppitunnin pitämällä kaivatun tauon digilaitteista ja keskittyä kasvokkaiseen vuorovaikutukseen.
Englannin kieliopin kertaaminen ei koskaan ole ollut näin kivaa! New Insights -sarjan moduuleissa 1–2 on julkaistu mainioita kertaavia kielioppivideoita. Videot poistavat kertaheitolla kaikki ennakkokäsitykset kieliopin kertaamisen tylsyydestä.
Ammattinäyttelijä Jaakko Hutchingsin tähdittämien videoiden avulla englannin kielioppi porautuu muistiin ennennäkemättömän tehokkaasti – ja mikä parasta, välillä myös naurettavan hauskalla tavalla.
Alaspäin eriyttävä ja kertaava kielioppivideo löytyy seuraavista aihepiireistä:
Kielioppisanastoa – Grammatical terms (1 ja 2)
Tulevan ajan ilmaiseminen – Expressing the future
Liitekysymykset – Question tags
Sanajärjestys – The word order
Passiivi – Passive voice
Ylöspäin eriyttävä Ask Grammar nerd -kielioppivideo löytyy seuraavista aihepiireistä:
Sanajärjestyksen erityistapauksia (Inversio)
Liitekysymysten käyttö
Katso hinnat ja edut täältä >
Lukion suullisen kielitaidon moduulin arviointi on uudistunut. Opetushallituksen valmiin suullisen kokeen rinnalle on opiskelijalle tuotu mahdollisuus osoittaa kielitaitonsa myös itse kerättyjen näyttöjen avulla.
Laadukkaat oppimateriaalit sujuvoittavat opettajan arkea myös arvioinnin saralla. Lukion A-englannin moduulin ENA8 Viesti ja vaikuta puhuen sisältävä New Insights 8 tarjoaa apuvälineet suullisen kielitaidon portfoliotyöskentelyä varten.
Oppikirjailijamme ovat kirjoittaneet tekoälyn mahdollisuuksia innostavasti käsittelevän artikkelin, joka antaa opiskelijoille inspiraatiota ja rohkaisee heitä aina avuliaan AI:n hyödyntämiseen englannin opiskelussa. Artikkelissa muistutellaan myös siitä, mihin tekoäly ei taivu.
Painetun kirjan käyttäjä saa käyttöönsä Opiskelijan maailman kautta
• videot ja äänitteet
• kieliprofiili-lomakkeet
• äänitetyt sanastot ja kääntökortit
Otso-mobiilisovelluksella painettua New Insights -oppikirjaa käyttävä opiskelija voi veloituksetta
• kuunnella tekstien ja tehtävien äänitteitä
• katsella videoita
• harjoitella sanastoa äänitettyjen sanastojen ja sanastokääntökorttien avulla
Opetusvinkit
Lukion suullisen kielitaidon moduulin arviointi on uudistunut. Opetushallituksen valmiin suullisen kokeen rinnalle on opiskelijalle tuotu mahdollisuus osoittaa kielitaitonsa myös itse kerättyjen näyttöjen avulla.
Laadukkaat oppimateriaalit sujuvoittavat opettajan arkea myös arvioinnin saralla. Lukion A-englannin moduulin ENA8 Viesti ja vaikuta puhuen sisältävä New Insights 8 tarjoaa apuvälineet suullisen kielitaidon portfoliotyöskentelyä varten.
Artikkelit
LOPS 2021 on integroitu luontevaksi osaksi uudistunutta A-englannin New Insights-materiaalia. New Insights -oppikirjailijat kertovat tässä artikkelissa tarkemmin sarjan eriyttämisratkaisuista sekä monialaisten opintojaksojen luomisesta.
Artikkelit
New Insights -sarja antaa useita mahdollisuuksia rakentaa opintojaksosta kullekin opettajalle ja opiskelijalle monipuolinen ja palkitseva elämys. Tekstien valinnalla ja tehtävien eriyttämisellä opiskelija harjaantuu itseohjautuvuuteen ja motivoituu opiskelemaan.
Tekstit ovat monipuolisia ja tehtäviä on runsaasti, mikä motivoi opiskelijoita etenemään omaan tahtiinsa.
Esittelyvideo
Tutustu lukion A-englannin motivoivaan New Insights -sarjaan videon avulla. Kuulet, kuinka New Insights innostaa opiskelijoita englannin pariin, tarjoaa motivoivaa tekemistä kaikille ja tukee opettajan työtä monipuolisesti.
I teach English at Vaasan lyseon lukio which is a fairly big upper secondary school in Ostrobothnia. Besides teaching, I am also a censor on the matriculation examination board and I’ve previously worked on the book series Insights and the digital book Abilities.
I enjoy teaching English because the curriculum for English gives me so many opportunities to focus on things that I find truly interesting and important. I can, for example, talk about multi-culturalism and diversity or nature, climate and ecology. We can plan everyday climate actions as a part of our lessons, or talk about current events around the world and analyze their effects. I love the fact that I can get carried away by the themes that our studies include and I can commit to the core values of the national curriculum. Respecting human rights, improving equality and wellbeing, building skills to lead a sustainable lifestyle – these are some of the things that I am passionate about. These are also some of the things that New Insights deals with. I hope our material will help teachers in their efforts to educate the youth, give them food for thought and make them think about what is happening in the world around them.
In the early 2000s, I was living in and teaching English in Los Angeles, California, and I had a mean case of itchy feet. On a whim, I packed up my books and a completely inadequate coat and headed for Helsinki. I regret to say I knew nothing about my new home. In the intervening years, I got married, had children, got a better coat, moved to London and back, and here I am, still trying to make great enchiladas and staying up all night to watch Lakers and Dodgers games.
I spent more than 20 years as an English teacher, both mother tongue and English acquisition, also occasionally teaching drama, history, government and technology courses. These days I am the Diplomas Division Head at the International School of Helsinki, and I teach a Film course. I worked with a great group of educators on the Insights series, and when Otava said they were getting the team back together, well, how could I say no? I hope the series is as interesting to use as it was to create.
I’m currently teaching at Seinäjoen lukio, which is a relatively big high school in Finland. The main focuses for me as a teacher have always been how to keep the students motivated and engaged and how to get to be active participants during the lessons. I’ve realized, hopefully, that good learning material and well-planned lessons play an important role spiced with the teacher’s active role in creating dialogue.
This is my fourth book series that I’m working with now, the earlier ones being Culture café, Open Road and Insights. When it comes to projects, I’ve participated in several national and international development programmes and projects spanning from the first European Language Portfolio one to projects with Canadian high schools to develop practices both in the province of Alberta and Finland.
I miss the ball a lot when playing golf and more often than not lose the ball altogether, maybe sports aren’t my thing. My passion has always been languages. I’ve studied English, Swedish, German, Spanish, Latin, French, Russian and Japanese and have come to realize that language learning has to have a real connection to your everyday life to be meaningful and interesting.
Being a teacher is great, because you learn new things every day while working together with your students and colleagues. I want to provide all of my students, both those who already seem to know it all and those who struggle with English, with a feeling that they can and will learn more. I’m interested in developing online learning environments and writing teaching materials. And the best part is that you never have to do any of it alone: writing and teaching are team efforts.
Our Insights team received a prize in 2019 (Otavan Kirjasäätiö), but the best prize is the continuous positive feedback you can give and receive in a classroom or online.