Tuhattaituri kehittää oppilaan matemaattista ajattelua rauhallisesti edeten: perusasiat ja keskeiset käsitteet opitaan kiireettömästi. Matematiikkaa opitaan monipuolisilla työtavoilla ja välineillä, eri aisteja käyttäen, yhdessä tehden ja tutkien.
Tutustu Tuhattaiturin digiopetusaineistoon katsomalla ohjevideo. Voit myös ladata näppärän pikaohjeen!
Tuhattaituri-sarjan koetyökalussa opettaja voi koota valmiista koetehtävistä opetusryhmälleen sopivan kokeen. Voit valita tehtäviä samantasoisista A- ja B-kokeista tai alaspäin eriyttävistä E-kokeista. 3.–6. luokilla on mukana myös Y-kokeiden ylöspäin eriyttäviä tehtäviä. Tehtäviä voi myös muokata ja opettaja voi luoda omia tehtäviä. Koetyökalussa kokeen voi tallentaa ja jatkaa muokkausta myöhemmin. Aiemmin tehdyn kokeen voi myös kopioida uuden kokeen pohjaksi. Opettaja tulostaa valmiin kokeen käyttöä varten.
Tuhattaiturin digiopetusaineistossa syksyn ja kevään materiaalit ovat kätevästi samassa paketissa. Mukana on myös E-kirjojen sivut ja vastaukset!
• Oppikirjan ja E-kirjan sivut vastauksineen
• Opettelemme-tuokioita opettamiseen ja havainnollistamiseen
• Harjoittelemme-tehtäviä oppimisen varmistamiseen
• Kuunneltavat matikkatarinat luokille 1-4
• Päässälaskut vastauksineen
• Opettajan opas selailtavana kirjana
• Otso-sovelluksen opetusvideot luokille 3-6
• Kokeet ja liitteet tulostettavissa sekä yksitellen että isompina kokonaisuuksina
• Koetyökalun muokattavat kokeet Opepalvelussa
Otso-sovelluksen avulla oppilas voi avata Tuhattaituri 3–6 oppikirjojen opetusruudusta opetusvideoita. Videoiden avulla voi kerrata opeteltavia asioita tai edetä omassa tahdissa. Opetusvideot ovat oiva tuki eriyttämisessä, ja niitä voi katsoa kotona yhdessä huoltajan kanssa. Oppilas voi myös kuunnella Tuhattaituri 1–4 innostavat matematiikkatarinat kotona Otso-sovelluksen avulla. Tuhattaituri 1a -oppikirjasta aukeaa lisäksi animoidut numero- ja laskumerkit. Otso-sovelluksen voi ladata veloituksetta sovelluskaupasta.
”Tuhattaiturissa on esimerkiksi paljon toiminnallisuutta, joka ei vaadi esivalmisteluja. Mielestäni on hyvä, että toiminnallisuutta saadaan aikaan pienellä määrällä välineistöä. Jopa sijainen voi pitää toimintatunnin.”
Artikkelit
Tuhattaiturin digiaineistot on uudistettu elokuuksi 2022. Tuhattaiturin uudistetut digiopetusaineistot ovat käytössä 1.8.2022 lähtien. Olemme saaneet kevään aikana asiakkailta kysymyksiä ja palautteita uudistetuista aineistoista. Kokosimme palautteen perusteella avuksesi koulun aloitukseen vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin.
Artikkelit
Aloita ohjelmoinnin opettaminen luokassa aivojumpalla. Ohjelmoinnillisen ajattelun harjoitukset luovat vahvan pohjan taidoille, joita ohjelmoinnissa tarvitaan. Oululainen luokanopettaja ja Tuhattaituri-sarjan Scratch-studion tekijä Markus Packalén kertoo omat parhaat kokemuksensa.
Artikkelit
”Kun opetettavat asiat ovat oppilaan maailmasta, hän hyötyy heti oppimastaan”, pohtii luokanopettaja ja matematiikan aineenopettaja Henrikki Kattainen. Hänen luokassaan Tuhattaituri-sarja on haastanut tiedonjanoiset oppilaat ja motivoinut monia matematiikan pariin.
Artikkelit
Alakoulun matematiikan suosikkisarja Tuhattaituri on kerännyt paljon positiivista palautetta sarjan käyttäjiltä. Kiinnostus Tuhattaituria kohtaan on herännyt myös kansainvälisesti.
Tuhattaiturissa harjoitellaan lohko-ohjelmointia Scratchin graafisessa ohjelmointiympäristössä. Studio sisältää aihiot yhdeksään projektiin. Ohjevideoissa opastetaan, miten aihioista kootaan valmis projekti, sekä esitellään Scratchin perustoiminnot.
Tuhattaituri Scratch-studioon pääsee kätevästi Tuhattaituri 2b, 3, 4, 5 ja 6 digiopetusaineistoista. Scratch toimii vain tietokoneen selaimilla, ei mobiililaitteilla.
Kokeile oppitunnilla
Leikkejä voi leikkiä järjestyksessä tai opettaja voi suunnitella matematiikkatuokion leikkivinkkien pohjalta.
Leikit tukevat oppilaan innostusta ja kiinnostusta matematiikka kohtaan sekä myönteisen minäkuvan ja itseluottamuksen kehittymistä. Leikkien avulla opettaja voi myös havainnoida oppilaiden lukukäsitteen hallintaa, ryhmässä toimimista ja toiminnanohjauksen taitoja.
Olen matematiikkaan erikoistunut luokanopettaja Espoosta. Olen kouluttautunut Luotsi-opettajaksi ja annan matematiikan erityisopetusta koulussani kaikilla luokkatasoilla. Oppikirjailijana pidän eniten erilaisten pulmatehtävien luomisesta.
Pidän tärkeänä, että oppilaat oppivat näkemään ja ymmärtämään matemaattisia rakenteita. Silloin ulkoa opettelun tarve vähenee ja ajattelun taidot lisääntyvät. Erityisen iloinen olen vertaisoppimisesta: oppilaat yhdessä keskustellen etsivät ja perustelevat matemaattisten ongelmien ratkaisuja opettajan ollessa sivuroolissa.
Olen opettanut kaikkia luokkatasoja alakoulussa, viimeiset runsaat 20 vuotta alkuopetuksen oppilaita. Lempiaineeni opettajana on matematiikka.
Olen Espoon Matikkamaan Luotsi-koulutuksen suorittanut opettaja.
Parhaat hetket koulupäivässä ovat, kun saan opettaa yhtä oppilasta kerrallaan tai kun luokallinen oppilaita toimii yhdessä matikkahiippailussa ja opettaa siinä samalla toinen toistaan. Toiminnallinen matematiikka auttaa ekaluokkalaista tutustumaan uusiin luokkakavereihin. Siitä on apua myös luokan ryhmäytymisessä, joka on samalla parasta kiusaamisen vastaista toimintaa.
Olen toiminut luokanopettajana yli 20 vuotta ja oppikirjailijanakin jo vuodesta 1999 alkaen. Olen opettanut kaikkia luokka-asteita ja toimin nykyisin rehtorina Oulussa.
Uskon, että kaikille oppijoille löytyy mahdollisuus oppia uusia asioita, kunhan asiat esitetään ikätasolle sopivalla tavalla, oppilaan ikä ja kokemusmaailma huomioiden. Ja elinikäinen oppiminen on se, mihin nojaan. Tärkeää on, että opettaja on itsekin innostunut opettamastaan asiasta ja saa oppilaiden mielenkiinnon herätettyä. Tällöin päästään hyviin oppimistuloksiin ja opitaan myös elämää varten.
Työskentelen luokanopettajana Helsingissä. Oppikirjailijan työssä parasta on se, kun yhdessä työryhmän kanssa ideoidaan, vaihdetaan ajatuksia ja luodaan uutta. Tärkeää on oppimateriaalin punainen lanka: tarinoiden, kuvien, matemaattisen sisällön ja toiminnan yhdistäminen oppimista tukevaksi kokonaisuudeksi.
Opettamisessa taas parasta on, kun oppilaat innostuvat keksimään ja luomaan uutta tai uppoutuvat johonkin toiminnalliseen tehtävään niin, että eivät malttaisi lopettaa. Matematiikan hauskuus piilee sen loogisuudessa ja systemaattisuudessa! Työssäni luokanopettajana pyrin aina havainnolllistamaan opetustani konkreettisilla välineillä ja hyödyntämään oppilaiden arkikokemuksia. Leikin ja pelien avulla lapsi oppii niin matematiikkaa kuin sosiaalisia taitojakin.
Työskentelen tamperelaisessa alakoulussa luokanopettajana. Olen suorittanut matematiikan aineopinnot, vaikka matematiikka ei ollut koskaan mieluisimpia kouluaineita. Jotenkin vain ajauduin matematiikan pariin. Työssäni olen kuitenkin huomannut, että matematiikan opettaminen on mielenkiintoista ja myös haastavaa.
Muutama vuosi sitten aloitin Tuhattaiturin E-kirjojen työryhmässä. Oppikirjailijan työn kautta olen saanut omaan opetukseen uudenlaisia näkökulmia. Matematiikan opettamisessa minua erityisesti kiehtoo se, miten eri tavalla oppilaat ajattelevat ja pääsevät ratkaisuihin. Ja ne ahaa-hetket, kun joku hoksaa!
Olen matemaattisten aineiden opettaja Turusta. Opetustyön ohella olen ollut mukana tekemässä useita oppimateriaaleja matematiikkaan, kemiaan ja fysiikkaan, mm. Tuhattaituriin ja Avain-sarjaan.
Harrastan kalastusta, erikoisalaani ovat siiat ja kampelat. Usein käyskentelen saaressa sienikori fölissä tutkailemassa, josko suppilovahverot olisivat saapuneet ilahduttamaan isäntäänsä. Voimaa ja jaksamista, sitä pitää luonnosta ammentaa.
Pirita Perälä on luokanopettaja, tietotekniikan aineenopettaja ja oppikirjailija. Tällä hetkellä hän opettaa Wivi Lönnin koulussa Tampereella. Aikaisemmin hän on ollut tekijänä Tuhattaituri 3-6 uudistetussa versiossa ja tehnyt monipuolisesti niin sarjan painettuja kuin digitaalisiakin tuotteita. Pirita on myös ollut tekijänä Jyväskylän yliopistossa kehitetyssä oppimateriaalissa ”Linkki – Digitaalinen oppimateriaali tieto- ja viestintätekniikkaan”.
Olen toiminut luokanopettajana ja rehtorina yli 30 vuotta. Luokanopettajan koulutuksen lisäksi olen väitellyt kasvatustieteen tohtoriksi. Olen opettanut kaikkia luokka-asteita 1–6. Olen ollut mukana eri oppimateriaalityöryhmissä kuten Sanataiturissa ja Tuhattaiturissa.
Matematiikan opetuksessa minua kiehtoo löytää jokaiselle oppilaalle innostava ja kehittävä oppimistapa. Jokaisella oppilaalla on omat vahvuutensa ja mielenkiinnon kohteensa. Tässä tasokas oppimateriaali on keskeisessä asemassa.
Maria Salminen on luokanopettaja ja oppikirjailija. Tällä hetkellä hän opettaa Teuvo Pakkalan koulussa, Oulussa 1.-2. yhdysluokkaa, mutta kaikki luokka-asteet ovat tulleet hänelle tutuiksi työhistorian aikana. Marialle tärkeää ovat toiminnallinen oppiminen ja esi- ja alkuopetuksen yhteistyö. Aikaisemmin Maria on ollut mukana oppikirjailijana uudistetussa Tuhattaituri 3-6 -sarjassa.
Timo on matemaattisten aineiden lehtori, kouluttaja ja oppikirjailija. Hän opettaa Pohjankartanon koulussa Oulussa. Timo on toiminut matematiikan OPS-työryhmän jäsenenä, Matematiikan päättöarvioinnin kriteerit -työryhmän jäsenenä ja toiminnallisen matematiikan kouluttajana Oulun Matikkamaassa. Timo on ollut mukana tekemässä useita oppimateriaalisarjoja, mm. alakoulun Tuhattaituri- ja Oivaltaja-sarjoja ja yläkoulun Pii-sarjaa.
Tuula on helsinkiläinen erityisopettaja. Hän on työskennellyt pitkän työhistoriansa aikana opettajana esikouluikäisistä aikuisiin ja 14 vuotta erityisopettajana. Tuula on toteuttanut matematiikan erityisopetusta kaikilla alakoulun vuosiluokilla sekä toisella asteella. Tuula on ollut mukana tekemässä Tuhattaituri-sarjan 1.-2. luokkien digilisätehtäviä sekä luokkien 1-2 ja 5-6 -E-kirjoja.
Pauliina on helsinkiläinen erityisopettaja. Hän on työskennellyt erityisopettajana alakouluissa 15 vuotta ja toteuttanut erityisopetusta kaikilla alakoulun vuosiluokilla. Tällä hetkellä hän toimii erityissuunnittelijan tehtävässä perusopetuspalveluissa Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla Helsingissä. Pauliina on ollut mukana tekemässä Tuhattaituri-sarjan 1.-2. luokkien digilisätehtäviä sekä luokkien 1-2 ja 5-6 E-kirjoja.
Olen espoolainen luokanopettaja ja erityisopettaja – sorvin ääressä jo yli 20 vuotta. Matematiikan opetus on minulle sydämen asia. Erityisopettajana olen oppinut käytännössä näkemään ne solmukohdat, jotka tulee oppimateriaaleissa huomioida. Haasteellisimpien sisältöjen ennakointi, opettaminen ja saattaminen syväoppimiseen vie parhaimpaan lopputulokseen.
Oppikirjailijana olen keskittynyt erityisesti eriyttämisen haasteisiin ja erilaisten oppijoiden tarpeiden huomioimiseen. Työ on kantanut myös hedelmää, sillä sain vuonna 2014 ja 2015 Neuropsykologiyhdistys Luduksen laatuleiman eriyttävistä oppimateriaaleistani.
Haluan antaa jokaiselle oppilaalle aikaa oppimiselle ja matemaattiselle ajattelulle, luvan käyttää monipuolisia, toiminnallisia välineitä sekä yksilöllisesti että vertaisoppien. Elämysten, oivallusten ja ilon kautta syntyy kestävää oppimista!
Henna Stenberg on erityisopettaja, matematiikan aineenopettaja, luokanopettaja sekä oppikirjailija Tampereelta. Tällä hetkellä hän työskentelee laaja-alaisena erityisopettajana Pirkkalassa Toivion koululla. Henna on suorittanut matematiikan lisäkoulutuksena Matikkaluotsi-koulutuksen sekä joustavan matematiikan kursseja. Aikaisemmin Henna on ollut tekemässä Tuhattaiturin digilisätehtävät luokille 3-6 sekä Tuhattaiturin 5-6E -kirjat.