Artikkelit

Ulko-opetuksesta uutta intoa ympäristöopin opetukseen!

Ulkona oppiminen tuo vaihtelua työskentelytapoihin ja tukee oppilaiden monipuolista osaamista. Ulko-opetus sopii erityisen luontevasti ympäristöopin tunneille, mutta sitä kannattaa kokeilla rohkeasti eri oppiaineissa. Lähiympäristö tarjoaa ulko-opetukselle rajattomat mahdollisuudet!

Ulkona oppiminen vahvistaa luontoyhteyttä

Ympäristökasvatuksen näkökulmasta luonnossa oleminen vahvistaa lapsen luontoyhteyttä. Ulko-opetuksen avulla voidaan herättää oppilaan kiinnostus ympäristöön, sen havainnointiin, tutkimiseen ja luonnossa toimimiseen. Toimiminen luonnossa lisää myös oppilaan halua toimia luonnon hyväksi.

Alakoulun ympäristöopin opetussuunnitelman tavoitteissa tuodaan esiin muun muassa ympäristöherkkyyden kehittyminen, aistien käyttö ympäristön havainnoinnissa sekä lähiympäristön tutkiminen. Ulkona oppiminen tukee luontevasti näiden tavoitteiden toteutumista.

Erilaiset toimintatavat tukevat toisiaan

Ulkona tapahtuvaa opetusta ja luokassa tapahtuvaa opetusta ei pitäisi erottaa toisistaan tai pitää irrallisia asioina. Sen sijaan erilaisten opetus- ja oppimismenetelmien tulisi tukea toinen toisiaan. Oppilaista voi nousta ulko-opetuksessa esiin sellaisia taitoja tai tietoja, jotka eivät luokassa tule esiin. Lisäksi ulko-opetus tarjoaa myös opettajalle mahdollisuuden havainnoida oppilaita aivan eri tavalla.

Uusi Aalto rohkaisee kokeilemaan ulko-opetusta

Aalto-sarjan digiopetusaineiston käyttäjälle tarjotaan ilmainen ulko-opetusmateriaali, joka sisältää valmiin ulko-oppitunnin jokaiseen jaksoon. Materiaalin tehtävät on suunniteltu vastaamaan kolmannen luokan ympäristöopin tavoitteita, mutta monia tehtäviä voi käyttää suoraan tai soveltaen kaikenikäisten kanssa.

Ulko-opetusmateriaalin tarkoituksena on innostaa ja rohkaista opettajia ulko-opetukseen. Materiaalin tehtävät eivät vaadi opettajalta paljoa alkuvalmisteluita tai välineitä. Valmiiden tuntisuunnitelmien avulla pyritään helpottamaan opettajan työtä ja tekemään ulko-opetuksen aloittaminen mahdollisimman vaivattomaksi. Valmiiksi suunniteltu kokonaisuus, liitteet ja tehtävien tutkimuksellinen ote ovat täysin uutta ympäristöopin materiaaleissa. Lisäksi materiaalissa on esimerkiksi väri- ja ominaisuuskorttien kaltaisia tehtäväideoita, joita voi käyttää ulko-opetuksessa ympäri vuoden.

Kirjoittaja: Riina Riutankoski

KM Riina Riutankoski on Aalto-sarjan ulko-opetusmateriaalin tekijä. Riutankoskella on lähes 20 vuoden opetuskokemus luokilla 3–6 sekä ympäristökasvattajan ja biologian aineenopettajan koulutus. Riutankoski ohjaa koulussaan myös 3.–6.-luokkalaisten luontokerhoa.

Tutustu Aalto-sarjaan