Artikkelit

Kohti unelmien yläkoulun englannin oppimateriaalia

Nyt lähdetään puhtaalta pöydältä. Ei vain parannella vanhaa vaan mietitään englannin oppimateriaalin lähtökohdat alusta lähtien uusiksi. Näistä aatoksista käynnistyi Connections-tekijäryhmän työskentely, kun he alkoivat tehdä uutta yläkoulun englannin oppimateriaalia. Pian suuri työpanos konkretisoituu ja saa kannet ympärilleen, kun Connections 7 -kirjat lähtevät kirjapainoon. Tunnelma on innokas ja odottava.

Oppimateriaali ei ole syntynyt yksin vaan sitä on tekemässä upea tiimi oppikirjailijoita: Jason Cartwright, Niina Helenius, Antti Hiitti, Essi Parikka, Sini Rajala ja Peter Tierney. Yhteistyö ja yhteiset tavoitteet innostavat jo valmiiksi oppimateriaaleihin palavasti suuntautunutta tiimiä. 

“On ihana tehdä sarjaa, josta itsekin opettajana innostun ja joka tarjoaa jokaiselle jotakin ja kaikille tarpeeksi”, kuvailee Sini Rajala Connections-projektia. “Olen aina halunnut tehdä materiaalia, joka vastaa juuri niihin haasteisiin, joita kohtaan työssäni päivittäin.”

Otavan uusi Connections-sarja yläkoulun englantiin valmistuu elokuuksi 2024.

Connections tarjoaa jokaiselle sopivat eväät oppia

Connections-kirjan tekijöiden ykköstavoite on alusta asti ollut, että kaikki oppivat ja kaikki huomioidaan. Se ei ole aina helppoa, sillä englannissa oppilaiden tasoerot voivat olla erittäin suuret.

“Pidän todella paljon sitä, että olemme onnistuneet luomaan jotain sellaista, joka aidosti pyrkii tarjoamaan ratkaisuja eritasoisille oppilaille”, kertoo ryhmän natiivijäsen Peter Tierney. “On haastavaa yrittää ottaa kaikki huomioon. Olisi helpointa vain mennä keskitietä, mutta me olemme ottaneet myös ääripäät huomioon. Lisäksi olemme pyrkineet siihen, että kirjat olisivat mahdollisimman helppokäyttöisiä kaikille.”

“Jo aivan projektin alkumetreistä lähtien olemme keskittyneet siihen, että opettaja pystyy eriyttämään materiaalia ja ottamaan huomioon koko sen englannintaidon skaalan, jonka kohtaamme luokkahuoneessa”, jatkaa ryhmän toinen natiivijäsen Jason Cartwright. “Materiaalit vastaavat erittäin edistyneiden englannin osaajien tarpeisiin mutta tukevat myös niitä, joilla on haasteita englannin kielen kanssa. Suunnittelimme eriyttämisen niin, että se tarjoaa opettajalle ja oppilaille joustonvaraa tekstien ja tehtävien vaikeustasossa.”

Kolmas tärkeä tavoite tekijöille on ollut, että kaikille riittää tehtävää, sekä kirjallisesti että suullisesti. Myös kommunikatiivisuus ja toiminnallisuus on materiaalissa vahvassa roolissa.

“Koen, että olemme onnistuneet siinä, että tekemistä on tarpeeksi paljon ja moneen suuntaan”, toteaa Parikka. “Tykkään eritoten siitä, että harjoittelua voi jatkaa digissä. Se lisää kirjan käytettävyyttä ja harjoittelun määrää. Tämä vähentää opettajankin työtä lisämateriaalin suhteen. Kirjassa on myös paljon suullista tehtävää, jonka avulla oppilaiden taidot käyttää suullista kielitaitoaan karttuvat ja kehittyvät.”

Nuoret ympäri maailman pääsevät ääneen

Tiimi on alusta lähtien ollut myös samoilla linjoilla siitä, että he haluavat jakaa aitoja tarinoita. Englannin kielen ohella oppilaille tarjoutuu mahdollisuus oppia oikeasta maailmasta, ihmisistä ja ilmiöistä.

“Nuoret arvostavat aitoutta. Sarjan henkilöt ja aiheet eivät ole keksittyjä vaan halutessaan asioiden tutkimista voi jatkaa netissä”, kertoo Helenius. “Kirjassamme oikeat nuoret ympäri maailmaa ovat kertoneet omasta elämästään, harrastuksistaan ja ajatuksistaan. Tekstit pohjautuvat aitoon kokemukseen, jonka nuoret ovat kanssamme jakaneet. Kirjassa on myös paljon videoita, joilla nuoret itse pääsevät ääneen ja kertovat lisää teksteihin liittyvistä asioista. On ollut ilo työskennellä näiden nuorten kanssa ja päästä näkemään maailmaa heidän kokemustensa kautta.”

Autenttiset tekstit innostavat nuoria oppimaan ja tarjoavat samaistumispintaa. Connections-sarjan tekijät haluavat tarjota oppilaille mahdollisuuden nähdä todellista elämää eri puolilla maailmaa; sellaisia aitoja näkymiä, joita perinteinen nuorten kuluttama media ei ehkä tarjoa.

“Autenttisuus ja monimuotoisuus ovat ehdottomasti yksi parhaista asioista sarjassamme”, komppaa Cartwright. “Olemme sisällyttäneet materiaaliin innostavia tekstejä, videoita, äänitteitä ja tehtäviä oikeista ihmisistä ja sellaisista aiheista, jotka kiinnostavat nuoria. Sarjan myötä oppilaat tapaavat nuoria, jotka elävät kotimaassaan, mutta myös suomalaisia nuoria jotka asuvat ulkomailla ja Suomessa asuvia maahanmuuttajia. Oppilaat taatusti kiinnostuvat tekstien aiheista.”

“Pidän siitä, millä tavalla materiaaliin on saatu mukaan pieniä ja erikoisiakin kulttuurivinkkejä ja -tietoiskuja”, jatkaa Hiitti. “Toivon että niiden kautta välittyy monipuolinen kuva eri englanninkielisistä alueista.”

Connections on suunniteltu työvälineeksi suomalaisille huippuosaajille

Suomalaiset opettajat ovat huippuosaajia, joille ei riitä mikä vain. Siksi Connections-sarjaa on haluttu tehdä kunnianhimoisesti, myös perinteitä rikkoen. Suuri joukko opettajia on testannut ja auttanut sarjan kehityksen suuntaviivoissa matkan varrella. 

“Parasta Connections-sarjassa on se, että olemme saaneet tehdä sitä ne asiat edellä, jotka ovat meille oppimateriaalissa tärkeitä. Nämä asiat ovat autenttisuus, oppilaslähtöisyys ja eriyttäminen”, kiteyttää Hiitti. “On valtava, mutta innostava haaste tuottaa sellaista materiaalia, joka sopii kaikkien suomen opettajien käyttöön. Suomalaiset opettajat ovat erittäin ammattitaitoisia ja autonomisia. On hienoa ajatella, että jokainen heistä voisi käyttää tätä materiaalia oman opetuksensa tukena.”

“Teemme monella tavalla erinomaista sarjaa, jossa monet asiat on mietitty uudelleen ja toteutus on erilainen kuin mitä aiemmin oppikirjoissa on Suomessa nähty”, kertoo Helenius. “Erityisesti pidän eriyttämisratkaisustamme, joka mahdollistaa saman kirjan käytön hyvin erilaisissa tilanteissa ja erilaisilla oppijoilla.”

Oppikirjatyö on hauskaa mutta haastaa myös oppimaan uutta

“Yksi tärkeä asia oppimateriaalin tekemisessä on yhteistyö”, kertoo Niina Helenius. “Hyvä sarja ei koskaan synny yksin kirjoittaen, vaan yhdessä ideoiden, miettien ja vaihtoehdoista keskustellen. Meillä on erittäin hyvä kirjailijaryhmä ja saamme työhön paljon tukea kustantajalta – tässä porukassa on mukava ideoida ja kehittää uutta!”

“Oppimateriaalin luominen on äärimmäisen innostavaa ja kivaa”, kertoo Parikka. “Koen sen myös oman opettajuuden vahvistuksena, kun asioita pohtii monelta eri kantilta ja näkökulmasta. Ja jos jostakin syystä jokin asia takkuaa, aina saa apua. Meillä on mukava ja toimiva työryhmä.”

“Oppimateriaalin tekemisessä saa perehtyä laajasti erilaisiin oppimisen teorioihin, ja oppii koko ajan itsekin uutta kielestä ja kulttuurista”, kertoo Hiitti. “Työssä oppii katsomaan omaakin opetusta erilaisista ja täysin uusistakin näkökulmista. Hyvässä porukassa työskentely on myös hauskaa.”

“Pidän siitä, että voimme tarjota näin laajan ja toimivan apupaketin kouluarkeen. Jokainen tiimimme jäsen välittää ja haluaa luoda erinomaisia ja inspiroivia oppimateriaaleja sekä oppilaille että opettajille. Se on äärimmäisen motivoivaa”, kertoo Tierney.

Ehdottomasti paras palkinto uurastuksesta on kuitenkin se, kun ensimmäiset seiskaluokkalaiset avaavat Connections-kirjansa seuraavana syksynä, elokuussa 2024.