Artikkelit

Erilaisista vahvuuksista muodostuu Skylight-sarjan ”dream team”

Aurinkoisena iltapäivänä Otavan kokoushuoneesta kuuluu iloista porinaa, kun uuden alakoulun englannin Skylight-sarjan tekijäryhmä kokoustaa. Tulevasta uudesta alakoulun englannin sarjasta kerrottiin asiakkaille ensimmäistä kertaa syksyllä 2022, mutta Alistair Loganin, Martti Meryn, Markus Perttulan, Maiju Rintalan ja Laura Tsutsusen yhteistyö oli alkanut jo paljon aiemmin suunnittelun merkeissä. Nyt suunnittelun tulokset ovat alkaneet konkretisoitua, kun Skylight-sarjan ensimmäiset osat ovat lähteneet kohti Otavan kirjapainoa.

Opettajasta oppikirjailijaksi

Kaikilla oppikirjailijoilla on vahva opettajatausta, osin aineenopettajuudesta, osin luokanopettajuudesta. Oppikirjailijoista Alistairilla, Martilla ja Lauralla oli ennen Skylight-projektia jo valmiiksi taustaa myös oppimateriaalien parissa toimimisesta. Markus ja Maiju sen sijaan olivat uuden edessä.

”On uskomaton tunne, että olen saanut olla mukana luomassa kokonaista kirjasarjaa. On etuoikeutettu olo saada tehdä juuri sellaista oppikirjasarjaa, jonka tietää helpottavan ja tukevan omaa ja muiden englanninopettajien työtä alati muuttuvassa koulumaailmassa, vastaten erityisesti esimerkiksi eriyttämisen haasteisiin”, Markus kertoo.

”On kunnia olla oppikirjailija”, sanoo myös Martti.

Vaikka Laura on tehnyt oppimateriaaleja aiemminkin (mm. alaspäin eriyttäviä Tsemppi-materiaaleja Martin kanssa), Skylightin kokoisen sarjan työstäminen yllätti.

”En osannut etukäteen ajatella miten avartavaa on päästä seuraamaan tällaisen ison tuoteperheen syntyä. Lähdimme luomaan sarjan arvomaailmaa, henkilöitä, tarinaa ja koko sabluunaa tyhjästä. On ollut todella inspiroivaa nähdä, miten projekti on kustannustoimittajien asiantuntevassa luotsauksessa edennyt vaihe vaiheelta kohti h-hetkeä ”, Laura kertoo.

Prosessi yllätti myös Alistairin positiivisesti: ”Se, että näkee kuinka ideat heräävät kirjan sivuilla henkiin, on aina todella yllättävää. Ensin tuntuu siltä, etteivät ideat ikinä realisoidu, mutta yhtäkkiä ne ovatkin eläviä kokonaisuuksia.”

Oppikirjailijaryhmä koostuu erilaisista vahvuuksista

Jokaisella oppikirjailijalla on omat vahvuutensa, jotka he ovat tuoneet mukanaan Skylight-projektiin. Lopputulos on kaikkien näiden vahvuuksien summa.

”Minut yllätti se, miten työryhmän jäsenillä on eri vahvuuksia ja yllättäviäkin puolia itsessään, joka sitten kuvastuu kirjaan ja sen tekemiseen”, Martti kertoo.

”Parasta Skylight-projektissa onkin ollut työryhmämme”, kehuu Alistair.

Laura on samaa mieltä: ”On mahtavaa saada ideoida uutta kirjasarjaa toisten asialle omistautuneiden ihmisten kanssa ja pala palalta edistää yhteistä tavoitetta. Työryhmän jäsenillä on eri vahvuuksia, joten asioita puntaroidaan monelta kantilta. Vaikka kaikesta ei aina yhtä mieltä ollakaan, kunnioitamme toistemme näkemyksiä. Luottamuksellinen ja hyväksyvä ilmapiiri on auttanut jaksamaan tiukimpinakin hetkinä”, Laura kertoo.

”Tämä on ollut todellinen dream team”, komppaa Markus.

”Parasta Skylight projektissa on ollut yhdessä ideoiminen ja ideoiden parastelu ryhmämme jäsenten erilaisia vahvuuksia hyödyntäen”, vahvistaa myös Maiju. ”Yllättävää on ollut se, miten yhdistelemällä meidän oppikirjailijoiden erilaisia näkemyksiä olemmekin luoneet jotain aivan uudenlaista ja motivoivaa sekä opettajille että oppilaille.” 

Seuraava askel: materiaalien julkistus

Syksyllä 2024 ensimmäiset oppilaat aloittavat opiskelun Skylight-sarjan parissa. Mutta mikä on parasta Skylightissa? Vastauksia on yhtä paljon kuin oppikirjailijoitakin.

”Huumori ja viestinnällisyys”, pohtii Martti.

Skylight-sarjan erityisiä vahvuuksia on monipuolisuus ja selkeys”, sanoo Maiju. ”Tarinallisuus, pelillisyys ja toiminnallisuus yhdistettynä samaistuttaviin hahmoihin antavat mahdollisuuden käsitellä monenlaisia aiheita opetuksen yhteydessä. Myös erilaiset projektitehtävät, joiden avulla oppilas voi osoittaa osaamistaan monipuolisesti, lisäävät sarjan monikäyttöisyyttä.”

”Nostan suosikkiasiakseni Skylight-sarjassa rakenteellisen selkeyden. Jokaiseen tekstikirjan osioon on helposti löydettävissä työkirjan sivut vastaavan otsikon alta”, Laura kertoo.

”Löydän joka päivä uuden lempiasiani sarjasta. Tällä hetkellä pidän erityisesti jokaisen jakson kertausosiosta. Mutta pidän myös hahmojen tuomasta huumorista”, Alistair kertoo.

”Lempiasiani uudessa Skylight-sarjassa on hahmojen monipuolisuus, komediallinen ja tunnetaitoja korostava kerronta, tehtävien määrä ja tasojaottelu haastavuuden mukaan. Olemme osanneet ottaa nykypäivän suurimmat koulumaailman haasteet huomioon, mikä tuo suuresti iloa ja ylpeyttä”, Markus jatkaa.

Vaikka palautetta on saatu tuotekehittäjiltä ja oppilailta koko prosessin ajan, seuraavat vaiheet, materiaalin julkistaminen ja käyttöönotto, ovat tietenkin jännittäviä mutta myös innostavia.

”Odotan Skylight-sarjan ilmestymistä jännittynein mielin. Olemme tehneet rohkeitakin valintoja, jotka toivottavasti edesauttavat niin oppilaiden oppimista kuin opettajien työtäkin”, Laura kertoo.

”Odotan innolla, että kuulemme kokemuksia niin opettajilta kuin oppilailtakin materiaalin käytöstä!” Maiju sanoo. 

”Toivottavasti nautitte Skylight-sarjasta yhtä paljon kuin me sen luomisesta”, Alistair jatkaa. ”Odotan innolla sitä, että pääsemme jatkamaan sarjan hahmojen seikkailuja.”


Tutustu oppikirjailijoihin ja Skylight-sarjaan lisää osoitteessa otava.fi/skylight