Artikkelit

Viisi vinkkiä Tutkimusmatkan digitehtävien analytiikan hyödyntämiseen

Digitehtävät ovat innostava tapa vahvistaa ja kerrata opittua. Tutkimusmatka-sarjassa sekä digikirjan tehtävissä että erillisissä digitehtävissä ja digimediatehtävissä on analytiikkatyökalu, joka kerää tietoa oppilaan etenemisestä ja suoriutumisesta tehtävissä. Analytiikkapainikkeen löydät digiopetusaineiston oikeasta yläkulmasta pylväsdiagrammi-ikonia klikkaamalla.

Kokosimme sinulle viisi vinkkiä analytiikan käyttöön sekä erilaisten suodatustoimintojen hyödyntämiseen.

1. Hyödynnä analytiikkatyökalun suodattimia.

Analytiikkatyökalun yleisnäkymästä saat tietoa opetusryhmän ja oppilaiden edistymisestä digilisätehtävissä. Työkalu tarjoaa erilaisia suodatusvaihtoehtoja koko ryhmän tai yksittäisten oppilaiden tarkasteluun. Oletuksena näet koko opetusryhmän tiedot. Tarkastellaksesi yksittäisiä oppilaita valitse yläreunan “Valitse ryhmä”-painikkeesta haluamasi oppilas tai oppilaat.

Oppilaiden edistymistä voit tarkastella jakso-, luku- tai tehtäväkohtaisesti yläreunan “Valitse sisältö”-painikkeesta.

Alareunan “Tehtäväkohtainen edistyminen”-näkymää voit suodattaa valitsemalla tehtävän tilan kuten pisteet, suoritettu, kesken tai ei aloitettu.

2. Kommentoi oppilaan tehtäviä.

Analytiikkatyökalulla voit kommentoida oppilaiden tekemiä tehtäviä. Selaa tehtäviä liikuttamalla taulukon yläreunan palkkia vaakasuunnassa tai napauttamalla jakson nimeä. Napauttamalla yksittäistä tehtävää oppilaan riviltä pääset tarkastelemaan ja kommentoimaan tehtävää. Kirjoita kommenttisi kommenttikenttään. Kommentistasi tulee ilmoitus oppilaan digitehtävien oikeaan yläkulmaan, kun hän seuraavan kerran avaa digitehtävät laitteellaan.

Opettajan kommenteista oppilas saa palautetta omasta suoriutumisestaan tehtävien automaattisen pistemäärän lisäksi. Positiiviset kommentit motivoivat harjoittelemaan lisää. Oppilas oppii vastaanottamaan sanallista palautetta ja kommentteihin voi myös palata myöhemmin esimerkiksi itsearvioinnin tukena.

3. Jäävätkö tietyntyyppiset tehtävät usein oppilaalta kesken tai tekemättä?

Onko oppilaalla haasteita ymmärtää, mitä tehtävässä tulee tehdä, jotta sen saa valmiiksi? Suodata analytiikassa näkyviin oppilaalta kesken jääneet tai vielä tekemättä olevat tehtävät. Niitä tarkastelemalla on helpompi huomata tehtävätyypit tai aihealueet, joissa oppilas kaipaa kannustusta. Voit esimerkiksi ohjata oppilasta tekemään helpompia tehtäviä tai voitte harjoitella tehtävien tekemistä yhdessä. Ryhmätasolla tarkastellessa huomaat kesken ja tekemättä jääneistä tehtävistä, jos jokin ympäristöopin aihealue vaatii koko luokalla kertausta.

4. Merkitse läksy kommentoinnin avulla.

Digitehtävät toimivat hyvänä kertaavana harjoitteluna myös kotona. Voit osoittaa haluamasi tehtävät oppilaalle kommentoimalla niitä, vaikka tehtäviä ei olisi vielä aloitettu. Näin tehtävistä tulee oppilaalle ilmoitus ja hän voi siirtyä suoraan kommentista tekemään sovitut tehtävät. Opetuksen eriyttäminen on helppoa, kun osoitat oppilaalle hänelle sopivat tehtävät kommentoinnin avulla. Huomaathan, että kommentointi täytyy tehdä jokaiselle oppilaalle ja jokaiseen tehtävään erikseen. Voit myös ohjata oppilasta itse merkitsemään tehtäviä kotitehtäväksi tehtävien sisällysluettelon kirjanmerkkitoiminnon avulla.

5. Analytiikasta on hyötyä myös oppilaalle.

Kannusta myös oppilaita seuraamaan omaa edistymistään tai lukemaan kommentteja analytiikasta kotona yhdessä huoltajan kanssa. Samalla huoltaja voi tarkastella oppilaan edistymistä ja kannustaa harjoitteluun myös kotona. Vaikka oppilaan oma näkymä on suppeampi, saa oppilas näkyviin oman analytiikkansa ja hän voi palata kommentoituihin tehtäviin analytiikkatyökalun kautta uudelleen. Oppilaan on helpompi löytää kesken tai tekemättä jääneet tehtävät tai palata haastavampiin tehtäviin uudelleen ilman kaikkien tehtävien selaamista läpi.

Kokeile digitehtäviä!

Tutkimusmatkan digitehtäviin voit tutustua ottamalla ne 30 päiväksi koekäyttöön Opepalvelusta.

Kaipaatko apua digitehtävien käyttöönottoon?

Lue lisää Tutkimusmatka-sarjasta.