Me kaikki opimme asioita eri tahtiin ja vähän erilaisilla menetelmillä. Joku oppii parhaiten kuvien avulla, toinen taas yrityksen ja erehdyksen kautta, kolmas taas kaipaa säveliä ja rytmiä oppimisen tueksi. Ei ole yhtä oikeaa tapaa opettaa ja opetella uutta, vaan tarvitaan kaikki keinoja. Rytmi, melodia, sanat ja niiden toistaminen auttaa varmasti oppimaan ja muistamaan asioita. Musiikki tekee oppikirjan tarinoita eläväksi ja moniulotteisemmaksi.
Musiikki toimii alkuopetuksessa monessa roolissa. Uuden Tarinoiden aapisen laulut on tehty sen tarinoiden pohjalta. Musiikki toimii oppitunnin välipalana, se leikittää lapsia, se laulattaa ja tanssittaa, se naurattaa ja se pistää ajattelemaan, se rauhoittaa. Tarinoiden aapisen laulut parhaimmillaan ovat myös läsnä musiikintunneilla ja koulun juhlien ohjelmanumeroina. Niiden tarkoitus on toimia myös ilman aapisen tarinoita.
Alkuopetuksen musiikin on lähtökohtaisesti oltava helposti omaksuttavaa, mutta monipuolista. Se pitää sisällään toistoa ja kertosäkeitä, joiden muistamiseen auttaa koreografiat ja rytmit. Parhaimmillaan musiikki kannustaa liikkeeseen tai itsensä ilmaisuun. Se voi ruokkia mielikuvitusta oppilaiden omiin esityksiin ja leikkeihin.
Musiikki on alkuopetuksessa yhdistävä ja tasapuolinen opetusväline. Jokainen lapsi nappaa siitä osansa taitotasonsa mukaan. Musiikkia ei kukaan lapsista koe oikein tai väärin, vaan omalla tavallaan. Sen takia oppimateriaalin mukana tulee mahdollisimman laadukas äänite, joka mahdollistaa yhteiset musiikkihetket opettajan taitotasosta riippumatta. Laulujen tekijänä kannustan opettajia luottamaan lasten korvakuulolta oppimiseen. On tärkeintä laulaa ensin ja paljon. Sen jälkeen vasta kiinnittää huomio yksityiskohtiin. Näiden kappaleiden meininki löytyy parhaiten äänitteiltä.