”Halusimme Särmästä oppikirjan, jota oppilas haluaa tutkia tarkemmin heti, kun ottaa sen käteen”, kertoo Särmää luotsaava tuotepäällikkö Teppo Nevo Otavalta. ”Opettajat ansaitsevat opetuksensa tueksi materiaalin, joka tempaa nuoret oppimaan.”
”Opettajien kuuntelu on tärkeintä”
Yläkoulun uuden Särmän tekeminen lähti liikkeelle laajasta taustatyöstä. Sadat opettajat ympäri Suomea ovat vaikuttaneet siihen, millainen uusi Särmä on. Tärkeitä toiveita ja tarpeita tuli sähköisen opettajakyselyn kautta sekä Otavan väen ja opettajien kohtaamisissa eri tilaisuuksissa. Tärkeä vaikutuskanava oli tietenkin koulukäynnit:
”Yksi mieluisimpia töitäni on viime vuosina ollut yläkoulun Särmän tuotekehitys. Ennen uuden Särmän käsikirjoittamisen aloittamista tein kolmisenkymmentä koulukäyntiä. Tarkoituksena oli tavata äidinkielen ja kirjallisuuden opettajia ja kerryttää arvokasta tietoa siitä, millainen uuden yläkoulun Särmän pitäisi olla. Vahvoja signaaleita olivat muun muassa se, että tiedon luotettavuuden arviointiin tarvitaan työvälineitä heti seiskaluokalta lähtien, kasiluokan kielijaksossa saisi jokaisella moduksella olla oma luku ja erilaisille opetusvideoille on opettajien kiireisessä arjessa valtava tarve. Nämä kaikki opettajien toiveet on toteutettu uudessa yläkoulun Särmässä. Opettajien kuuntelu onkin tärkeintä oppimateriaalien teossa”, kertoo tuotepäällikkö Teppo Nevo.
Testaaminen on tärkeä osa oppimateriaalin tekoa
Yläkoulun Särmää on ollut tekemässä kymmenkunta opettajaa ja asiantuntijaa. Osa on ollut tekemässä vuonna 2013 ilmestynyttä vanhempaa Särmää, osa taas on tullut uuden Särmän tekijöiksi. Työryhmässä on siis Särmän läpikotaisin tuntevia tekijöitä ja niitä, jotka ovat voineet tarkastella Särmää uusin silmin.
”Oppikirjailijan tärkeimmät ominaisuudet ovat uteliaisuus ja halu kehittyä. Oppikirjailijaa ajaa eteenpäin halu tehdä Suomen parasta oppimateriaalia. Oppimateriaaliryhmä toimii, kun tekijöillä on erilaisia taustoja ja kiinnostuksenkohteita, jotta ei eletä samassa kuplassa. Särmä tekijöistä osa on kiinnostuneita lukutaidon opettamisesta, osa toiminnallisista työtavoista, osa haluaa kehittää digitaalista oppimista”, Teppo Nevo kertoo.
Olennainen osa oppimateriaalien tekoa on testaaminen. Oppikirjailijat testaavat koko ajan oppilaillaan Särmään tyrkyllä olevia opetustekstejä, tehtäviä, ja aineistoja. Usein testaaminen paljastaa jotain sellaista, mitä ei olekaan tullut tekijäryhmällä mieleen – ja sitten tehtävää jalostetaan toimivammaksi. Usein myös luokassa käyty keskustelu avaa uusia näkökulmia. Näin oppilailla on luontevasti keskeinen rooli Särmän kehittämisessä.