Syksyinen luonto on parhaassa loistossaan ja upeat ilmat houkuttelevat ulos. Mitä kaikkea oppilaiden kanssa voi luonnossa tehdä? Ympäristökasvattaja ja tekijämme Aulikki Laine kertoo, miten oppitunnin voi siirtää ulos.
Syksyllä ötökkäjahtiin
Koulun piha ja lähiympäristö tarjoavat mahtavat mahdollisuudet opetukseen. Jos koulun lähistöllä on ruohikkoa tai metsää, voi oppilaiden kanssa lähteä vaikkapa ötökkäjahtiin.
”Ötököiden tutkiminen kiinnostaa ja innostaa yleensä kaikkia lapsia”, Laine naurahtaa.
Välineiksi ei tarvita muuta kuin muovi- tai lasipurkkeja sekä oppikirja. Luupit eli suurennuslasit tai suurentavat ötökkäpurkit ovat mukava lisä, mutta eivät pakollisia.
Tutkimusmatka 5 -oppikirjassa on hyvä malli ötökkätutkimuksiin. Ötököitä voi helposti tunnistaa ja määrittää Tutkimusmatkan määrityskaavion avulla.
Havainnointi on kaiken luonnontuntemuksen perusta
Luonnontutkimuksessa oppilaita on tärkeä opettaa havainnoimaan. Uteliaisuus, tutkiminen ja havainnointi ovat luonnontuntemuksen peruspilareita ja niitä tarvitaan läpi elämän.
Ennen ötökkäjahtia opettaja voi pyytää oppilaita piirtämään paperille ulkomuistista muurahaisen tai hämähäkin kuvan. Tarkemman tutkimisen jälkeen kuva voidaan piirtää uudelleen ja katsoa onko kehitystä tapahtunut. Hahmo voidaan rakentaa myös luonnonmateriaaleista maahan.
Laineen mukaan on tärkeää, että piirtämisessä mietitään, montako jalkaa ötökällä on, mistä jalat lähtevät, näkyykö ötökällä siipiä ja montako osaa ruumiissa on. Näin ötökän rakenne jää paremmin mieleen ja oppilaan havainnointikyky kehittyy.
Vinkkejä luontoleikkeihin
Ulkoluokkatunnin aikana oppilaiden kanssa voi pysähtyä havainnoimaan säätä. Kuinka lämmin ulkona on? Paistaako aurinko vai alkaako kohta kenties sataa? Kuinka kovasti tuulee? Sääpäiväkirjan pitäminen on hauska tapa tutustuttaa oppilaat erilaisiin sääilmiöihin ja opettaa havainnoimaan ympäristöään.
Opettaja voi pyytää oppilaita myös taiteilemaan syksynlehdistä sateenkaaren tai luonnonmateriaaleista aakkoset.
Aulikki Laine on koulutukseltaan biologian ja maantieteen opettaja. Hän on toiminut ympäristökasvattajana vuodesta 2007 alkaen Hämeenlinnan Luontokoulu Ilveksessä, Tampereen Luontokoulu Korennossa, omassa Luontokoulu Tikankontissa ja nyt Suomen ympäristöopisto SYKLissä.