Lähdetään yhdessä innostavalle Tutkimusmatkalle!
Tutkimusmatka innostaa ihmettelemään ja tutkimaan ympäristön ilmiöitä niin luokassa kuin luonnossa. Se on alakoulun ympäristöopin oppimateriaali, jossa yhdistyy viisi tiedonalaa: biologia, maantieto, fysiikka, kemia ja terveystieto.
Tutkimusmatkan perusteet
Tutkimusmatka tukee opetustyötäsi
Tutkimusmatka-sarjan digitaaliset materiaalit uudistuvat
Uudistamme Tutkimusmatka-sarjan digitaaliset materiaalit elokuuksi 2021. Luvassa on helppokäyttöiset kokonaisuudet, joiden avulla voi yhdistää painettuja ja digitaalisia materiaaleja omalle ryhmälle sopivalla tavalla. Uudistuksen yhteydessä lisäämme myös digitaalisten materiaalien saavutettavuutta ja parannamme toimintavarmuutta. Lue Tutkimusmatka-sarjan digitaalisten materiaalien uudistuksesta >
Lue opettajan kokemuksia Tutkimusmatka-sarjasta käytöstä.
Tutkimusmatka noudattaa uutta opetussuunnitelmaa. Lue lisää >
Sarja saatavilla myös ruotsiksi! Lue lisää >
Uudistamme Tutkimusmatka-sarjan digitaaliset materiaalit elokuuksi 2021. Luvassa on helppokäyttöiset kokonaisuudet, joiden avulla voi yhdistää painettuja ja digitaalisia materiaaleja omalle ryhmälle sopivalla tavalla. Uudistuksen yhteydessä lisäämme myös digitaalisten materiaalien saavutettavuutta ja parannamme toimintavarmuutta. Lue Tutkimusmatka-sarjan digitaalisten materiaalien uudistuksesta >
Painettua Tutkimusmatka-sarjan oppikirjaa käyttävä oppilas voi Otso-sovelluksella mm. kuunnella kirjan opetustekstejä ja katsella videoita.
Innostava tutkimusmatka ympäristön ilmiöihin avautuu uudella tavalla, kun oppilas voi Otso-sovelluksen avulla kuunnella oppikirjan tekstejä ja katsella videoita. Ääneen luetut tekstit tukevat oppilasta läksyjä tehdessä, kokeisiin kerratessa tai aiheeseen tutustuessa. Tietotekstien kuunteleminen tekstiä seuraamalla vahvistaa myös oppilaan lukutaitoa. Otso-sovellus on apuna lajien tunnistamisen harjoittelussa ja innostaa oppimaan lisää!
Tutkimusmatka 3-6 digiopetusaineistoihin on lisätty alaspäin eriyttävät E-kokeet. Löydät kokeet sekä arviointiohjeen Opettajalle-osion alta.
Alaspäin eriyttävät E-kokeet mittaavat perusoppiaineksen hallintaa. Ne soveltuvat painoalueittain ja yksilöllistettyjen tavoitteiden mukaan opiskeleville oppilaille, koska kysymyksissä käsitellään keskeisiä sisältöjä. Oppikirjoissa
keskeinen sisältö on tiiviissä muodossa otsikoissa, väliotsikoissa, kuvateksteissä ja joka luvun lopussa olevassa tiivistelmässä.
Tehtävät on muotoiltu niin, että oppilas voi osoittaa osaamistaan, vaikka kielellinen tuottaminen olisi hänelle vaikeaa.
Värilliset kuvat helpottavat hahmottamisen pulmista kärsiviä oppilaita ja tukevat muistamista, samoin yksinkertaistetut kartat ja nimistön tarjoaminen valmiina. Tehtävät sisältävät tunnistamista, nimeämistä, järjestämistä, oikean vaihtoehdon valitsemista ja kuvaajien tulkintaa. Vaikeiden käsitteiden, lajinimien ja maantieteellisen nimistön opettelua ei edellytetä. Omaa pohdintaa ja opitun soveltamista vaativat tehtävät liittyvät oppilaan kokemusmaailmaan.
Oppilas voi vastata kokeessa oppikirjan ja/tai kartaston avulla, parin kanssa, ryhmässä, opettajan tai avustajan ohjaamana ja suullisesti, omien kykyjensä ja henkilökohtaisten tavoitteidensa mukaan.
Sarjan kaikki materiaalit ovat tarjolla myös digitaalisesti!
Tutkimusmatka-sarjan käyttäjät voivat ladata tehtäväkirjojen vastaukset veloituksetta Otavan Opepalvelusta pdf-tiedostoina.
Vaari, Voltti-koira ja Elsa opastavat ekaluokkalaista ihmettelemään ja tutkimaan ympäristöopin asioita luokassa ja ulkona. Oppikirjassa on kahdeksan jaksoa, joihin johdattavat aloitusaukeamien upeat kuvat ja tarinat. Tutki ja toimi -aukeamat ohjaavat oppilaita toiminnallisuuteen ja yhdessä tekemiseen. Lajit tulevat tutuiksi eliökorttien avulla. Jakso päättyy kertausaukeamaan, jossa kerrataan opitut asiat yhdessä toimien, usein pelaten. Kokemuksellisuus, ajattelun kehittyminen ja kestävä elämäntapa kulkevat matkalla mukana. Erilaiset oppijat on huomioitu kirjan tekstissä ja tehtävissä.
Lue lisääTehtäväkirja tukee oppilaan omaa kasvua ja luontosuhteen heräämistä. Innostavat tehtävät sisältävät TUTKI-tehtäviä, joissa opitaan tutkimalla ja tekemällä itse. Jokainen luku alkaa päivämäärän ja säätilan havainnoimisella ja merkitsemisellä. Luku loppuu oman tunnetilan arviointiin. Matkan varrelta -kertausaukeamilla oppilas arvioi omaa toimintaansa ja oppimistaan.
Lue lisääTutkimusmatka jatkuu Vaarin, Voltti-koiran ja Elsan mukana. Oppikirjassa on kahdeksan jaksoa, joihin johdattavat aloitusaukeamien upeat kuvat ja tarinat. Tutki ja toimi -aukeamat ohjaavat oppilaita toiminnallisuuteen ja yhdessä tekemiseen. Lajit tulevat tutuiksi eliökorttien avulla. Jakso päättyy kertausaukeamaan, jossa kerrataan opitut asiat yhdessä toimien, usein pelaten. Kokemuksellisuus, ajattelun kehittyminen ja kestävä elämäntapa kulkevat matkalla mukana. Erilaiset oppijat on huomioitu kirjan tekstissä ja tehtävissä.
Lue lisääTehtäväkirja tukee oppilaan omaa kasvua ja luontosuhteen heräämistä. Innostavat tehtävät sisältävät tutkimustehtäviä, joissa opitaan tutkimalla ja tekemällä itse. Jokainen luku alkaa päivämäärän ja säätilan havainnoimisella ja merkitsemisellä. Luku loppuu oman tunnetilan arviointiin. Matkan varrelta -kertausaukeamilla oppilas arvioi omaa toimintaansa ja oppimistaan.
Lue lisääKolmannella luokalla lähdetään Tutkimusmatkalle Tuulin ja Taiton kanssa. Kolmosessa ollaan paljon liikkeessä Suomessa: liikenteessä, pyöräillen, pihalla, retkellä, ukonilmalla ja tuulessa, muuttolintujen matkassa. Tutustutaan pyörän tekniikkaan ja opitaan liikennesäännöt. Tutkitaan pihan pieniä selkärangattomia ja tunnistetaan perhosia, pihakasveja, puita, hyönteisiä, lintuja.
Lue lisääTehtäväkirjojen avulla harjoitellaan ympäristöopin opiskelutaitoja, sovelletaan, syvennetään ja kerrataan. Tehtäväkirjat sisältävät tiedon etsimistä, tutkimuksia, havainnointia ja muistiinpanojen tekoa. Jokaisen jakson alussa laaditaan omat opiskelutavoitteet, joiden saavuttamista pohditaan jakson lopussa. Kirjan lopussa on havaintovihko, johon voi merkitä havaintoja ja mittaustuloksia.
Lue lisääNeljännellä luokalla Tuuli ja Taito tutustuvat vesistöihin ja maaseutuun. Opitaan uutta viljoista, maaseudun koneista ja kasveista kuten myös kaloista, linnuista ja muusta vesialueiden eliöistä. Luonnonsuojelu on tärkeä näkökulma, joka konkretisoituu esimerkiksi rehevöitymisen kautta. Tuuli ja Taito matkaavat Pohjoismaihin ja Baltiaan ja tapaavat siellä uusia ystäviä. Tutkitaan kodin turvallisuutta ja sähköä sekä kodin lemmikkejä – tervetulleita ja kutsumattomia. Tule tutkimusmatkalle!
Lue lisääTehtäväkirjojen avulla harjoitellaan ympäristöopin opiskelutaitoja, sovelletaan, syvennetään ja kerrataan. Tehtäväkirjat sisältävät tiedon etsimistä, tutkimuksia, havainnointia ja muistiinpanojen tekoa. Jokaisen jakson alussa laaditaan omat opiskelutavoitteet, joiden saavuttamista pohditaan jakson lopussa. Kirjan lopussa on havaintovihko, johon voi merkitä havaintoja ja mittaustuloksia.
Lue lisääViidennellä luokalla Tuuli ja Taito matkustavat Eurooppaan ja Amerikkaan. Opitaan syy-seuraussuhteita esimerkiksi ilmaston ja kasviston ja avaruuden välillä. Tutkitaan ilman ja aineiden rakennetta ja pohditaan, miten voimme vaikuttaa ilmastonmuutokseen. Tutkitaan ihmistä, möngitään pihalla, seurataan kevättä sekä tunnistetaan puita, niittykasveja, lintuja, piennisäkkäitä ja eläinten jälkiä hangella.
Lue lisääTehtäväkirjojen avulla harjoitellaan ympäristöopin opiskelutaitoja, sovelletaan, syvennetään ja kerrataan. Tehtäväkirjat sisältävät tiedon etsimistä, tutkimuksia, havainnointia ja muistiinpanojen tekoa. Jokaisen jakson alussa laaditaan omat opiskelutavoitteet, joiden saavuttamista pohditaan jakson lopussa. Kirjan lopussa on havaintovihko, johon voi merkitä havaintoja ja mittaustuloksia.
Lue lisääKuudennella luokalla tutustumme Afrikkaan, Australiaan ja Aasiaan. Opitaan elämästä metsässä ja soilla. Tutkitaan aurinkokuntaa, veden kiertoa, sen puhdistusta ja sen ominaisuuksia, sekä valtameriä ja energian tuotantoa. Pohditaan terveitä elämäntapoja ja fyysistä hyvinvointia, sekä ihmissuhteita, seksuaalisuutta, tunteita ja henkistä hyvinvointia.
Lue lisääTehtäväkirjojen avulla harjoitellaan ympäristöopin opiskelutaitoja, sovelletaan, syvennetään ja kerrataan. Tehtäväkirjat sisältävät tiedon etsimistä, tutkimuksia, havainnointia ja muistiinpanojen tekoa. Jokaisen jakson alussa laaditaan omat opiskelutavoitteet, joiden saavuttamista pohditaan jakson lopussa. Kirjan lopussa on havaintovihko, johon voi merkitä havaintoja ja mittaustuloksia.
Lue lisääOpettajan opas tarjoaa monia erilaisia reseptejä oppitunnin kuluksi. Opas sisältää sekä ohjeita perinteiseen opetuskeskusteluun, että vaihtoehtoisia toteutustapoja kuten esimerkiksi toiminnallista draamaa tai ulkona oppimista.
Oppaassa annetaan ehdotuksia oppitunnin kulkuun ja ideoita oppiainerajojen ylittämiseen. Lisäksi löydät oppaasta tausta- ja lisätietoa opetettavista aiheista, sekä luonnollisesti myös runsaasti liitteitä ja kaikki kokeet vastauksineen.
Digiopetusaineisto ja esitysmateriaali auttavat opettajaa syventämään ja elävöittämään opetusta. Digiopetusaineisto on tarkoitettu digikirjan käyttäjälle ja esitysmateriaali painetun kirjan käyttäjälle.
Digiopetusaineisto tarjoaa opettajalle oppitunnin asiaa havainnollistavaa materiaalia oppituntikokonaisuuksiin jaoteltuina palasina. Digiopetusaineisto sisältää kuvia ja videoita, sekä yhteisesti tehtäviä digitaalisia tehtäviä. Se sisältää lajintuntemusta ja Itämeri-projektit luokille 1-2 ja 3-6. Lisäksi digiopetusaineisto sisältää opettajan oppaan sekä kaikki liitteet, kokeet ja vastaukset ladattavina pdf-tiedostoina.
Esitysmateriaali sisältää oppikirjan ja loki- tai tehtäväkirjan sekä opettajan oppaan aukeamat. Kirjasta toiseen voi kätevästi siirtyä saman luvun sisällä. Kun esitysmateriaalissa siirtyy oppikirjasta tehtäväkirjaan, aukeaa se saman luvun kohdalta. Voit suurentaa kuvia ja tehtävien vastaukset saat esiin helposti napauttamalla tehtävää. Oppitunnille-osio sisältää erilaisia rikasteita oppitunnille kuten videoita ja digiopetusaineistosta tutut taulut. Esitysmateriaali sisältää myös opettajan oppaan kaikki liitteet, kokeet ja vastaukset ladattavina pdf-tiedostoina.
Helppokäyttöinen Opettajan opas sisältää:
Helppokäyttöinen Opettajan opas sisältää:
Monipuolinen Opettajan opas sisältää:
Monipuolinen Opettajan opas sisältää:
Monipuolinen Opettajan opas sisältää:
Monipuolinen Opettajan opas sisältää:
Tutustu Tutkimusmatka-sarjaan ympäristömiehemme matkassa. Tässä videossa esimerkkinä on Tutkimusmatka 5 -oppikirja.
Tulosta tästä läksykortit luokkasi seinälle!
Tarvikkeet:
a. Leikkaa monisteesta luut irti.
b. Asettele luut paperille sellaiseen asentoon, jossa ihminen voi olla.
c. Liimaa luut paperille.
d. Nimeä luita. Etsi tietoa oppikirjasta ja netistä hakusanalla luuranko.
Tutustu Tutkimusmatka 5 -oppikirjan kappaleeseen 15 Liikkuminen on luiden ja lihasten yhteistyötä >
Tulosta luusto nimettynä tästä >
Lue lisääMiten kirjan luku luetaan? Miten kokeisiin pitäisi valmistautua?
Tulosta opiskelutekniikkavinkit oppilaille >
Lue lisääTutkimusmatka 6 -kirjan luvussa 16 tutkitaan kotona tapahtuvia kemiallisia reaktioita. Tutkimusmatkan ohjeen lähtöaineista syntyy mikrossa varsin herkullinen reaktiotuote.
Lue lisääOpetellaan tunnistamaan eläin- ja kasvilajit vauhdikkaan pelin avulla.
Tulosta ohjeet ja pelikortit tästä.
Lue lisää
Askartele Tutkimusmatka 1 ja 2 -oppikirjojen eliökorteista hauska muistipeli. Tulosta eliökorttisivut, laminoi ne ja leikkaa sivuilta kuvat muistipelikorteiksi.
Lue lisääTulosta tästä Tutkimusmatka 3 Opettajan oppaan vinkit pyöräilytaitojen harjoitteluun sekä ajokorttipohja.
Lue lisää
Nyt on hyvä hetki tehdä linturetki! Katso Tutkimusmatka 4 -kirjan Tutki ja Toimi -sivulta vinkki töyhtöhyyppäretkeen.
Tulosta Tutki ja toimi -sivu tästä
Lue lisääKatso Tutkimusmatka 4 -kirjan Tutki ja toimi -vinkki Retki sammakkolammelle.
Lue lisääMuodostakaa joukkueet ja lähtekää kuvaamaan! Ohjeet ja pisteytyksen löydät alla olevista monisteista.
Tutkimusmatka 3 valokuvapistejuoksu (pdf)
Tutkimusmatka 4 valokuvapistejuoksu (pdf)
Tutkimusmatka 5 valokuvapistejuoksu (pdf)
Tutkimusmatka 6 valokuvapistejuoksu (pdf)
Lue lisääTulosta tästä moniste koulutulokkaille >
Ohjeet opettajalle
Piirrä vaarin käteen suurennuslasi.
Piirrä Voltin kuonon alle kaksi kukkaa.
Lisää Elsan paitaan seitsemän pilkkua.
Piirrä puun oksalle lintu.
Oppikirjailijaryhmässä yhdistyvät vahva kokemus, raikas näkemys ja uusin tietämys!
Olen alkuopetukseen erikoistunut luokanopettaja Turusta. Suurimman osan työurani yli 20 vuodesta olen ollut alkuopettajana. Opetustyöni ohella olen tehnyt jatkotutkimuksen lasten ajattelun taitojen kehittymisestä sekä oppimateriaalia Otavalle ja Opetushallitukselle.
Innostun helposti sekä ideoin ja kehitän mielelläni. Näiden asioiden toteuttaminen oppikirjailijana on ollut loistojuttu! Hyvä oppikirja on innostava ja ihmettelevä, se tukee oppimista ja herättää kiinnostusta. Oppikirjan tekeminen tuo uutta näkökulmaa ja sisältöä myös omaan työhöni.
On hienoa, kun oppilas löytää omalla tutkimusmatkallaan jotain uutta ja oivaltaa. On ollut ilo olla mukana niin monen oppilaan matkalla. Oman sydämeni suosikit ovat lapset, luonto ja liikunta.
Olen toiminut sekä luokanopettajan että erityisopettajana Tampereella. Oppikirjatyö on ollut minulle elämäntapa jo vuodesta 1992. Uskon vahvasti hyvään oppimateriaaliin. Se on jokaisen opettajan vankka apuväline, johon nykyinen sähköinen maailma tuo oman monipuolisen lisänsä. Lisäksi se on jokaisen oppilaan perusoikeus. Minuun voit törmätä Tampereen tai Ruoveden ulkoilumaisemissa!
Lue lisääTyöskentelen Tampereella luokanopettajana. Olen toiminut 17-vuotisen urani aikana pääsääntöisesti alkuopetuksessa. Viime vuodet olen ollut mukana kehittämässä esi- ja alkuopetuksen yhteistä ympäristöpainotteista pajatoimintaa koulussamme.
Pidän erityisesti pienten lasten opettamisesta, koska heidän kanssaan pääsen päivittäin ihmettelemään maailmaa. Yhdessä toimien ja käsillä tehden oppimiseen tulee uusia ulottuvuuksia. Oppikirjailijana pidän tärkeänä, että erilaiset oppijat innostuvat aiheesta ja saavat onnistumisen kokemuksia. Minä innostun puutarhasta ja luonnossa liikkumisesta.
Olen oppikirjailija Kiuruvedeltä, jossa olen toiminut pitkään opettajana ja rehtorina. Erityisen kiinnostunut olen oppimista parantavista ja opetustyötä helpottavista työtavoista ja opetusmenetelmistä. Olen sitä mieltä, että kiinnostava ja oppilaan kokemusmaailmasta lähtevä oppimateriaali luo keskeisen perustan hyviin oppimistuloksiin. Haluan tuoda Tutkimusmatkaan ennen muuta opetustyöstä saamani kokemuksen mutta myös vinkkejä, joilla oppilaat saadaan innostumaan lähiympäristönä tutkimisesta ja kokeiluista.
Lue lisääOlen biologian ja maantiedon opettaja Tampereelta ja teen Tutkimusmatkan lisäksi myös yläkoulun oppimateriaaleja. Nautin luonnossa liikkumisesta elämän ilmiöitä ihmetellen. Vaikka arki on kiireistä, yritän viedä oppilaat ulos niin usein kuin mahdollista. Haluaisin välittää oppilaille luontoa kunnioittavaa elämäntapaa ja antaa opettajalle helposti toteutettavia vinkkejä työhön. Luonnosta saa iloa ja terveyttä jokaiseen päivään!
Lue lisääOpetan fysiikkaa, kemiaa ja matematiikkaa Lempäälässä Hakkarin koulussa. Oppitunneilla koitan saada oppilaat tutkimaan ja keskustelemaan. Oppilaan omat kokemukset, aito ihmetys ja kysymykset ovat hedelmällinen lähtökohta oppimiselle. Monesti oppilastöitä pidetään vaivalloisina järjestää, mutta olen huomannut, että pienetkin tutkimukset herättävät oppilaiden kiinnostuksen. Aiheisiin saadaan ehkä yllättäviäkin näkökulmia. Laadukas oppimateriaali antaa ideoita oman opetuksen rikastamiseen ja helpottaa hektistä arkea.
Lue lisääOlen toiminut opettajana viisitoista vuotta. Tällä hetkellä opetan fysiikkaa Mikkelissä.
Oppitunneilla haluan herättää nuorten kiinnostuksen oppilastöiden ja demonstraatioiden avulla. Erilaiset fysiikan lelut ja sähköiset mittalaitteet kuuluvat vakiorepertuaarini ja ne ovatkin tulleet vuosien mittaan oppilailleni tutuiksi. Oppilaan aktivoiminen hyvällä materiaalilla ja mielenkiintoisella tekemisellä on tärkeä osa oppimista
Olen luokanopettaja ja erityisopettaja. Luen paljon ja liikun luonnossa, useimmiten sukset jalassa tai lintukaukoputki olkapäällä.
Haluan välittää oppilaille rakkauden ja kiinnostuksen luontoa kohtaan. Omien havaintojen ja oivalluksien kautta syntyy onnistumisen kokemuksia ja löytämisen iloa. Minulle on tärkeää olla ideoimassa oppimateriaalia, joka ottaa huomioon lasten kokemusmaailman ja erilaiset oppimistyylit.
Olen intohimoinen ympäristökasvattaja ja pyrin elämään niin kuin opetan. Maatiaiseläimet, varsinkin kansallisrotumme suomenhevonen on sydäntäni lähellä. Kotona kasvatamme myös paimensukuisia lapinkoiria, maatiaiskanoja ja kaikki tarvitsemamme puutarhavihannekset.
Työssäni Luontokoulu Tikankontissa tahdon antaa oppilaille ja opettajille monipuolisia oppimisen elämyksiä ja syventää kunnioittavaa luontosuhdetta. Mielestäni luonnon havainnointi, eri aistien käyttö ja konkreettinen käsillä tekeminen ovat tärkeä osa oppimista. Kun tunteet ovat läsnä, on muistijälki vahvempi. Oppiminen saa olla hauskaa.
Olen työskennellyt Tampereen normaalikoulussa, jossa kehitellään ja kokeillaan erilaisia opetusmenetelmiä. Biologian työtavoista erityisesti oppilaiden paritöinä tekemät laboroinnit ja maastossa tehtävät tutkimukset ovat olleet kiinnostukseni kohteena. Niitä olemme sijoittaneet niin oppi- kuin työkirjoihin rikastuttamaan oppimista. Oppimateriaaleja olen ollut tekemässä peruskouluun ja lukioon jo pitkään. Harrastan luontokuvausta ja ottamiani kuvia on käytetty kirjoissa ja digiaineistoissa.
Lue lisääOlen luokanopettaja Pirkkalasta. Otavan oppikirjailijana olen toiminut vuodesta 1979. Olen ollut mukana tekemässä oppimateriaaleja ympäristöoppiin, biologiaan, maantietoon, fysiikkaan ja kemiaan. Erityisesti minua kiinnostavat erilaiset kartat ja niiden muokkaaminen opetuskäyttöön.
Lue lisääOlen työskennellyt yli 10 vuotta luokanopettajana ja alakoulun rehtorina Tampereella. Luonnontiedon oppimateriaalia olen kirjoittanut opetustyön ohella vuodesta 2005 lähtien. Tässä työssä minua kiinnostaa laadukkaan ja käyttökelpoisen materiaalin tuottaminen, niin oppilaalle kuin opettajalle. Hyvä materiaali antaa ideoita, ruokkii mielikuvitusta ja on virikkeellistä kirjan kaikille käyttäjille. Haluan myös, että Tutkimusmatka on suunnattu niin intohimoisen luontoihmisen kuin suoraan liikunnan tunnilta luistimet kainalossa palaavan opettajankin käyttöön.
Lue lisääOlen toiminut pitkään luokanopettajana Ylöjärvellä. Yli 20 vuoden työkokemukseni aikana olen opettanut kaikkia alakoulun luokkia. Liikunta ja luonto ovat minulle tärkeitä asioita. Näitä minulle tärkeitä arvoja pyrin välittämään myös oppilailleni tarjoamalla heille uusia oppimiskokemuksia ja luontoelämyksiä retkeillen ja luonnossa liikkuen. Käytän mielelläni tvt-opetusta työssäni. Olen käsikirjoittanut ja suunnitellut oppimateriaaleja vuodesta 2003 lähtien. Hyvä oppikirja ja sen oheismateriaalit ovat opetuksen ja oppimisen perusta. Hyvää oppimateriaalia pitää pystyä käyttämään joustavasti tilanteen, oppijan osaamisen tason, kiinnostuksen ja tarpeiden mukaan. Sen pitää olla yksilöllistä, yhteisöllistä, ajattelua aktivoivaa ja oppimisen taitojen kehittymistä tarjoavaa materiaalia. “Tekemällä ja tutkimalla oppii!”
Lue lisää