Lähdetään yhdessä innostavalle Tutkimusmatkalle!
Tutkimusmatka innostaa ihmettelemään ja tutkimaan ympäristön ilmiöitä niin luokassa kuin luonnossa. Se on alakoulun ympäristöopin oppimateriaali, jossa yhdistyy viisi tiedonalaa: biologia, maantieto, fysiikka, kemia ja terveystieto.
Tutkimusmatka digiopetusaineisto sisältää opetusaineistot sekä digikirjaa että painettua oppikirjaa käyttäville opettajille.
Uutta!
Opittujen asioiden kertaaminen on hauskaa tietovisojen avulla! Löydät uudet Kahoot-tietovisat Tutkimusmatka 3–6 digiopetusaineistoista esimerkiksi jaksojen lopusta kertaustehtävien yhteydestä. Tietovisan pitäminen oppitunnilla ei edellytä kirjautumista tai omien tunnusten käyttöä.
Uutta!
Tutkimusmatka-sarjaan on ilmestynyt uudet ympäristöopin arviointipaketit luokille 1 ja 2. Uudet Arvioinnin lokikirjat 1 ja 2 sisältävät monipuolisesti eri ympäristöopin osa-alueiden aiheita.
Painettua Tutkimusmatka-sarjan oppikirjaa käyttävä oppilas voi Otso-sovelluksella mm. kuunnella kirjan opetustekstejä ja katsella videoita.
Innostava tutkimusmatka ympäristön ilmiöihin avautuu uudella tavalla, kun oppilas voi Otso-sovelluksen avulla kuunnella oppikirjan tekstejä ja katsella videoita. Ääneen luetut tekstit tukevat oppilasta läksyjä tehdessä, kokeisiin kerratessa tai aiheeseen tutustuessa. Tietotekstien kuunteleminen tekstiä seuraamalla vahvistaa myös oppilaan lukutaitoa. Otso-sovellus on myös apuna lajien tunnistamisen harjoittelussa ja innostaa oppimaan lisää!
Tutkimusmatka-sarjan helppokäyttöisten materiaalien avulla voi yhdistää painettuja ja digitaalisia materiaaleja omalle ryhmälle sopivalla tavalla.
Digiopetusaineisto tarjoaa vaihtoehdon sekä painetun kirjan että digikirjan käyttäjälle. Digiopetusaineisto sisältää tehtäviä oppitunnilla yhdessä tehtäväksi, videoita, taulut sekä oppikirjan tekstit ja luokkien 1-2 tarinat ääneen luettuina. Digiopetusaineisto sisältää myös opettajan oppaan kaikki liitteet, kokeet ja niiden vastaukset ladattavina pdf-tiedostoina sekä uudet jaksokohtaiset kertausvideot luokille 3-6 luokille ja Itämeri-projektit luokille 1-2 ja 3-6.
Digiopetusaineisto painetun kirjan käyttäjälle sisältää oppikirjan ja loki- tai tehtäväkirjan sekä opettajan oppaan aukeamat. Kirjasta toiseen voi kätevästi siirtyä saman luvun sisällä. Kuvia ja tehtäviä voi suurentaa, ja tehtäväkirjojen vastaukset saa esiin napauttamalla. Digiopetusaineisto digikirjan käyttäjälle sisältää oppilaan digitaaliset materiaalit sekä tarjoaa opettajalle oppitunnin asiaa havainnollistavaa materiaalia kirjan lukuihin jaoteltuina palasina.
Tutkimusmatka 3-6 digiopetusaineistoissa on alaspäin eriyttävät E-kokeet. Löydät kokeet sekä arviointiohjeen Opettajalle-osiosta.
Alaspäin eriyttävät E-kokeet mittaavat perusoppiaineksen hallintaa. Ne soveltuvat painoalueittain ja yksilöllistettyjen tavoitteiden mukaan opiskeleville oppilaille, koska kysymyksissä käsitellään keskeisiä sisältöjä. Oppikirjoissa keskeinen sisältö on tiiviissä muodossa otsikoissa, väliotsikoissa, kuvateksteissä ja joka luvun lopussa olevassa tiivistelmässä.
Tehtävät on muotoiltu niin, että oppilas voi osoittaa osaamistaan, vaikka kielellinen tuottaminen olisi hänelle vaikeaa.
Värilliset kuvat helpottavat hahmottamisen pulmista kärsiviä oppilaita ja tukevat muistamista, samoin yksinkertaistetut kartat ja nimistön tarjoaminen valmiina. Tehtävät sisältävät tunnistamista, nimeämistä, järjestämistä, oikean vaihtoehdon valitsemista ja kuvaajien tulkintaa. Vaikeiden käsitteiden, lajinimien ja maantieteellisen nimistön opettelua ei edellytetä. Omaa pohdintaa ja opitun soveltamista vaativat tehtävät liittyvät oppilaan kokemusmaailmaan.
Oppilas voi vastata kokeessa oppikirjan ja/tai kartaston avulla, parin kanssa, ryhmässä, opettajan tai avustajan ohjaamana ja suullisesti, omien kykyjensä ja henkilökohtaisten tavoitteidensa mukaan.
Vinkki oppitunnille
Muodostakaa joukkueet ja lähtekää kuvaamaan! Nappaa talteen Tutkimusmatka-sarjan monisteet valokuvapistejuoksua varten.
Artikkelit
Iin Aseman koululla opettava Janne Puolitaival kertoo, kuinka Tutkimusmatka-sarja muutti hänen opetustyyliään.
Artikkelit
Opettajat ovat toivoneet helppoja ja innostavia työkaluja oppilaiden digitaitojen kehittämiseen. Suositun Tutkimusmatka-sarjamme uudet digimediatehtävät on suunniteltu vastaamaan tähän tarpeeseen. Lamminpään koulun rehtori Matti Taimi on ollut mukana suunnittelemassa uusia digimediatehtäviä ja kertoo nyt mistä niissä on kyse.
Opetusvinkit
Kokosimme vinkkejä alakoulun ympäristöopin Tutkimusmatka-sarjan käyttöön etäopetuksessa. Nappaa talteen ideat ulkona oppimiseen ja Otso-sovelluksen hyödyntämiseen!
Opetusvinkit
Alakoulun ympäristöopin Tutkimusmatka-sarjan materiaaleissa on paljon tehtäviä ja ideoita, jotka houkuttelevat oppimaan ulkona. Koostimme tänne vinkkejä eri kirjoista. Poimi ideat talteen!
Artikkelit
Uudistamme alakoulun ympäristöopin Tutkimusmatka-sarjan kaikki digitaaliset materiaalit elokuuksi 2021. Luvassa on helppokäyttöiset kokonaisuudet, joiden avulla voit yhdistää painettuja ja digitaalisia materiaaleja omalle ryhmälle sopivalla tavalla. Uudistuksen yhteydessä lisäämme myös digitaalisten materiaalien saavutettavuutta ja parannamme toimintavarmuutta.
Olen alkuopetukseen erikoistunut luokanopettaja Turusta. Suurimman osan työurani yli 20 vuodesta olen ollut alkuopettajana. Opetustyöni ohella olen tehnyt jatkotutkimuksen lasten ajattelun taitojen kehittymisestä sekä oppimateriaalia Otavalle ja Opetushallitukselle.
Innostun helposti sekä ideoin ja kehitän mielelläni. Näiden asioiden toteuttaminen oppikirjailijana on ollut loistojuttu! Hyvä oppikirja on innostava ja ihmettelevä, se tukee oppimista ja herättää kiinnostusta. Oppikirjan tekeminen tuo uutta näkökulmaa ja sisältöä myös omaan työhöni.
On hienoa, kun oppilas löytää omalla tutkimusmatkallaan jotain uutta ja oivaltaa. On ollut ilo olla mukana niin monen oppilaan matkalla. Oman sydämeni suosikit ovat lapset, luonto ja liikunta.
Olen toiminut sekä luokanopettajan että erityisopettajana Tampereella. Oppikirjatyö on ollut minulle elämäntapa jo vuodesta 1992. Uskon vahvasti hyvään oppimateriaaliin. Se on jokaisen opettajan vankka apuväline, johon nykyinen sähköinen maailma tuo oman monipuolisen lisänsä. Lisäksi se on jokaisen oppilaan perusoikeus. Minuun voit törmätä Tampereen tai Ruoveden ulkoilumaisemissa!
Työskentelen Tampereella luokanopettajana. Olen toiminut 17-vuotisen urani aikana pääsääntöisesti alkuopetuksessa. Viime vuodet olen ollut mukana kehittämässä esi- ja alkuopetuksen yhteistä ympäristöpainotteista pajatoimintaa koulussamme.
Pidän erityisesti pienten lasten opettamisesta, koska heidän kanssaan pääsen päivittäin ihmettelemään maailmaa. Yhdessä toimien ja käsillä tehden oppimiseen tulee uusia ulottuvuuksia. Oppikirjailijana pidän tärkeänä, että erilaiset oppijat innostuvat aiheesta ja saavat onnistumisen kokemuksia. Minä innostun puutarhasta ja luonnossa liikkumisesta.
Martti Heinonen on toiminut pitkään ensin matematiikan, fysiikan ja kemian lehtorina, ja sittemmin rehtorina yläkoulussa ja lukiossa Kiuruvedellä.
Erityisen kiinnostunut Martti on oppimista parantavista ja opetustyötä helpottavista toimintatavoista ja menetelmistä. Kiinnostava ja oppilaan kokemusmaailmasta lähtevä oppimateriaali on hänen mielestään keskeinen avain hyviin oppimistuloksiin.
Sanna on yläkoulun opettaja Tampereelta, Wivi Lönnin koulusta. Hän on osallistunut vuodesta 2004 useiden Otavan oppimateriaalien tekoon. Sanna pitää tärkeänä että oppimateriaali innostaa niin opettajaa kuin oppilastakin. Sanna retkeilee paljon ja pitää maantiedon tärkeimpänä asian sitä, että oppilaat oppivat tulkitsemaan maisemaa ja lukemaan kuvia ja karttoja.
Jukka opettaa fysiikkaa, kemiaa ja matematiikkaa peruskoulussa Lempäälässä. Opettajana hän pyrkii etsimään toimivia lähestymistapoja havainnollistamiseen, eriyttämiseen, arviointiin ja toiminnallisiin työtapoihin. Hän on erityisen kiinnostunut siitä, miten oppitunneilla käsiteltävät asiat liittyvät eri oppilaiden arkeen nyt ja tulevaisuudessa, ja miten aiheita voisi konkretisoida.
Jukka on ollut mukana useissa oppimateriaalihankkeissa. Kehittämistyön tuloksena on syntynyt muun muassa Phenomenon-based Learning -oppimateriaalisarja amerikkalaiselle kustantajalle sekä Otavan kanssa kehitetyt Titaani- ja Tutkimusmatka-sarjat. Lisäksi hän on ollut mukana selkokielisten oppimateriaalien kehitystyössä sekä opetusvälineisiin ja -ympäristöihin liittyvissä hankkeissa ja vetänyt työpajoja opettajille Suomessa ja USA:ssa.
Jukalle on myönnetty Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön palkinto vuonna 2013 sekä Otavan Kirjasäätiön oppikirjailijapalkinto vuonna 2020.
Mikko opettaa fysiikkaa, matematiikkaa ja tietotekniikkaa Mikkelin lukiossa. Oppilastyöt ja demonstraatiot ovat tärkeä osa hänen oppituntejaan.
Mikko on osallistunut useisiin oppimateriaaliprojekteihin ja opetusvälineiden sekä -ympäristöjen kehittämishankkeisiin. Kehittämistyön tuloksena on syntynyt muun muassa Phenomenon-based Learning -oppimateriaalisarja amerikkalaiselle kustantajalle sekä Otavan kanssa kehitetyt Titaani- ja Tutkimusmatka-sarjat. Hän on myös kouluttanut fysiikan opettajia muun muassa Yhdysvalloissa ja Intiassa sekä ollut mukana luomassa useita NOT-, TASS- ja LATMOS-tiedekouluja.
Mikolle on myönnetty Fulbright Distinguished Award in Teaching vuonna 2010, Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön palkinto vuonna 2013 sekä Otavan Kirjasäätiön oppikirjailijapalkinto vuonna 2020.
Olen luokanopettaja ja erityisopettaja. Luen paljon ja liikun luonnossa, useimmiten sukset jalassa tai lintukaukoputki olkapäällä.
Haluan välittää oppilaille rakkauden ja kiinnostuksen luontoa kohtaan. Omien havaintojen ja oivalluksien kautta syntyy onnistumisen kokemuksia ja löytämisen iloa. Minulle on tärkeää olla ideoimassa oppimateriaalia, joka ottaa huomioon lasten kokemusmaailman ja erilaiset oppimistyylit.
Olen intohimoinen ympäristökasvattaja ja pyrin elämään niin kuin opetan. Maatiaiseläimet, varsinkin kansallisrotumme suomenhevonen on sydäntäni lähellä. Kotona kasvatamme myös paimensukuisia lapinkoiria, maatiaiskanoja ja kaikki tarvitsemamme puutarhavihannekset.
Työssäni Luontokoulu Tikankontissa tahdon antaa oppilaille ja opettajille monipuolisia oppimisen elämyksiä ja syventää kunnioittavaa luontosuhdetta. Mielestäni luonnon havainnointi, eri aistien käyttö ja konkreettinen käsillä tekeminen ovat tärkeä osa oppimista. Kun tunteet ovat läsnä, on muistijälki vahvempi. Oppiminen saa olla hauskaa.
Olen työskennellyt Tampereen normaalikoulussa, jossa kehitellään ja kokeillaan erilaisia opetusmenetelmiä. Biologian työtavoista erityisesti oppilaiden paritöinä tekemät laboroinnit ja maastossa tehtävät tutkimukset ovat olleet kiinnostukseni kohteena. Niitä olemme sijoittaneet niin oppi- kuin työkirjoihin rikastuttamaan oppimista. Oppimateriaaleja olen ollut tekemässä peruskouluun ja lukioon jo pitkään. Harrastan luontokuvausta ja ottamiani kuvia on käytetty kirjoissa ja digiaineistoissa.
Olen luokanopettaja Pirkkalasta. Otavan oppikirjailijana olen toiminut vuodesta 1979. Olen ollut mukana tekemässä oppimateriaaleja ympäristöoppiin, biologiaan, maantietoon, fysiikkaan ja kemiaan. Erityisesti minua kiinnostavat erilaiset kartat ja niiden muokkaaminen opetuskäyttöön.
Olen työskennellyt yli 10 vuotta luokanopettajana ja alakoulun rehtorina Tampereella. Luonnontiedon oppimateriaalia olen kirjoittanut opetustyön ohella vuodesta 2005 lähtien. Tässä työssä minua kiinnostaa laadukkaan ja käyttökelpoisen materiaalin tuottaminen, niin oppilaalle kuin opettajalle. Hyvä materiaali antaa ideoita, ruokkii mielikuvitusta ja on virikkeellistä kirjan kaikille käyttäjille. Haluan myös, että Tutkimusmatka on suunnattu niin intohimoisen luontoihmisen kuin suoraan liikunnan tunnilta luistimet kainalossa palaavan opettajankin käyttöön.
Olen toiminut pitkään luokanopettajana Ylöjärvellä. Yli 20 vuoden työkokemukseni aikana olen opettanut kaikkia alakoulun luokkia. Liikunta ja luonto ovat minulle tärkeitä asioita. Näitä minulle tärkeitä arvoja pyrin välittämään myös oppilailleni tarjoamalla heille uusia oppimiskokemuksia ja luontoelämyksiä retkeillen ja luonnossa liikkuen. Käytän mielelläni tvt-opetusta työssäni. Olen käsikirjoittanut ja suunnitellut oppimateriaaleja vuodesta 2003 lähtien. Hyvä oppikirja ja sen oheismateriaalit ovat opetuksen ja oppimisen perusta. Hyvää oppimateriaalia pitää pystyä käyttämään joustavasti tilanteen, oppijan osaamisen tason, kiinnostuksen ja tarpeiden mukaan. Sen pitää olla yksilöllistä, yhteisöllistä, ajattelua aktivoivaa ja oppimisen taitojen kehittymistä tarjoavaa materiaalia. “Tekemällä ja tutkimalla oppii!”