Alakoulun englannin sarja luokille 1–6
High five! tuo toimintaa oppimiseen ja auttaa jokaista lasta ilmaisemaan itseään englanniksi. Jännittävä tarina, herkullinen kuvitus ja luonteikkaat hahmot saavat oppimaan englantia kuin huomaamatta. Pedagogisesti vahva High five! jatkuu läpi alakoulun, mutta High five! 1–2 -materiaalia voi käyttää myös itsenäisenä kokonaisuutena.
High five! digiopetusaineisto sisältää opetusaineistot sekä digikirjaa että painettua oppikirjaa käyttäville opettajille.
Hyvinkääläisen Tapainlinnan koulun englanninopettaja Laura Tsutsunen kertoo kokemuksistaan High five! -sarjan parissa.
Artikkelit
”Oppikirjan pitää olla selkeä ja looginen kokonaisuus. Se helpottaa arkea alakoulussa”, sanoo hyvinkääläisen Tapainlinnan koulun englanninopettaja Laura Tsutsunen. Hän on käyttänyt High five! -sarjaa nyt kaksi vuotta ja yllättynyt iloisesti.
Artikkelit
”Alaspäin eriyttävässä tehtäväkirjassa on oppilaalle annettu lisäapuja, jotta hän pystyy osallistumaan muun ryhmän kanssa tehtävien tekemiseen vaivatta”, kuvailee Pirjetta Fihlman. Hän on ollut tekemässä alakoulun englannin High five! -sarjan alaspäin eriyttäviä My Activities -tehtäväkirjoja.
Artikkelit
High five! kirjassa sekä opettajan oppaassa on lisätehtäviä, jotka mahdollistavat ylös ja alaspäin eriyttämisen ja tekevät kirjasta erinomaisen työkalun vaativillekin oppilasryhmille.
Opetusvinkit
High five! 1−2 -kirjan kuvitus johdattelee oppilaan tutustumaan brittiläiseen kulttuuriin. Kirjan sivuilla on piirroskuvia esimerkiksi paikallisesta luokkahuoneesta ja koulunpihasta. Kirjan kolmossivulle oppilas voi piirtää oman kuvansa, kirjoittaa tervehdyksensä englanniksi ja värittää piirroskuvia. Näiden kuvien avulla luokassa on helppo virittää keskustelua Lontoon nähtävyyksistä tai brittiläisen kulttuurin erityisyyksistä. Oppilaat rakastavat kertoa omista huomiostaan ja kokemuksistaan!
Opetusvinkit
Pääsiäinen lähestyy jo vauhdilla! Askarrelkaa oppilaiden kanssa keväisiä taideteoksia ja opetelkaa samalla tärkeitä kevääseen ja pääsiäiseen liittyviä sanoja englanniksi tai muulla vieraalla kielellä.
Since moving to Finland almost thirty years ago I have been involved, for the most part, in children’s culture. I am a theatre director and playwright and have directed children’s theatre in the U.S. and Finland. I have organized drama clubs for children in both Finnish and English. At Christmas time for the past four years I have produced a traditional English Panto in cooperation with the Tampere Finn-Brits.
For fourteen years I was the Kindergarten and then Preschool teacher for the The English School of Tampere. During that time I continued working on theatrical projects including ”Herra Heinämäki ja avaruusborkkana” for AHAA Teatteri and ”Ämpäri Lumikki” with the Tampereen Philharmonic.
Working on High five! has been very rewarding and fun, and I have been profoundly fortunate to be working with a group of such creative, knowledgeable, and experienced teachers.
Olen opettanut 30 vuotta eri-ikäisiä oppilaita nelivuotiaista kielikerholaisista abiturientteihin ja yritysjohtajiin, viimeiset kaksi vuosikymmentä helsinkiläisiä lapsia. Opetustyöni ohessa olen ollut mukana tekemässä alakoulun englannin oppikirjasarjoja Yes!, Wow! ja Yippee!
Rakastan työtäni sekä opettajana että oppikirjailijana. Niin arjen opetuksessani kuin luodessani oppimateriaaleja pyrin niihin asioihin, joita pidän ensiarvoisen tärkeinä: innostus, ilo, monipuolisuus, vaihtelevuus, selkeys, nykyaikaisuus, suunnitelmallisuus. Vuosikymmenten kokemus, äitiys ja intohimo matkailuun ja lukemiseen edesauttavat ja antavat intoa ja ymmärrystä.
High five! -sarjan tekeminen on minulle mielenkiintoinen matka uusiin maailmoihin hyvän kompassin kanssa.
Luokanopettaja, englannin opettaja, tutkija
Pitkä kokemukseni luokanopettajana ja englannin opettajana sekä tutkijana yhdistyvät oppikirjatyössä oivallisella tavalla. Lähestyn oppimista kokonaisvaltaisesti, oppilaan kokemusmaailmasta käsin. Oppiaineiden luonteva integrointi suuremmiksi kokonaisuuksiksi luovuuden ja leikillisyyden kautta on lähestymistapani kaikkeen oppimiseen.
Yhdessä tekeminen ja kaikkien ryhmän jäsenten vahvuuksien yhdistäminen on ollut riemuisaa High five! –sarjan luomisessa. Tuttujen asioiden näkeminen uudesta vinkkelistä yhdistettynä kulttuuriin ovat ohjanneet minua kehittäessäni uudenlaista, toiminnallista englannin oppimateriaalia.
Luokanopettaja, englannin opettaja
Olen espoolainen englannin opettaja ja luokanopettaja. High five! -sarjan tekeminen on ollut minulle innostava ja mieluisa kokemus. Olen opetustyöni ohessa päässyt luomaan uutta jännittävää oppikirjasarjaa, jossa yhdistyvät monet opettajan työssäni minulle tärkeät arvot: kokonaisvaltainen oppiminen, oppimisen omakohtaisuus sekä luovuuden ja mielikuvituksen käyttö. Oppikirjailijana haluan innostaa ja kannustaa sekä oppilaita että opettajia kokeilemaan monipuolisia työskentelytapoja ja löytämään englannin opiskelusta elämyksellisiä, kivoja uusia näkökulmia. Toivon kaikille High five! -sarjan ystäville mukavaa kieli- ja kulttuurimatkaa ympäri maailmaa!
Olen englannin ja ranskan ohjaava opettaja Jyväskylän normaalikoulusta. Oppikirjailijakokemusta olen saanut aikaisemmin Surprise- ja Tous Ensemble-sarjoista. Johtotähtiäni niin opetus- ohjaus- kuin oppikirjatyössäkin ovat oppimisen ja opettamisen ilo, erilaisten oppijoiden kohtaaminen, aktiivinen, innostava ja toiminnallinen kielenopiskelu – kulttuuritaitoja unohtamatta. En pelkää tarttua uuteen teknologiaan ja kokeilen ja kehitän kielenopetusta jo työnikin puolesta. Kouluttaessa toisia oppii myös itse.
Rakastan matkustamista, kokkaamista, luonnossa liikkumista, lukemista, yllätyksiä ja hyvää seuraa. Kaikista näistä olen omalta osaltani ammentanut aineksia High five!-keitokseen. Siinä onkin soppa, jossa kaikki maut ovat kohdallaan!