Murros on moderni oppikirjasarja, joka vastaa nykypäivän historian opetuksen tarpeisiin. Ajankohtainen tutkimustieto, historian moniäänisyys ja oppimisen tukeminen yhdistyvät helppokäyttöiseksi ja monipuoliseksi kokonaisuudeksi.
Murros tukee oppilaiden lukutaidon ja kielitaidon kehitystä. Runsaat tehtävät ja historialliset lähteet opettavat historian taitoja ja lähteiden tulkintaa. Raikas ulkoasu, autenttiset kuvat ja tietokuvat innostavat tarttumaan oppikirjaan.
Murros 7 on käytössäsi elokuussa 2025!
Murros 7 -tuoteperhe 08/2025
Murros 8 -tuoteperhe 08/2026
Tuoteperheeseen kuuluu opettajan materiaali, jossa on runsaasti erilaisiin opetustyyleihin ja -tilanteisiin sopivia tehtäviä. Opettajan materiaalissa on lisää historiallisia lähteitä, joita tarkastellaan yhdessä luokan kanssa. Mukana on myös monipuolisia toiminnallisia tehtäviä, jotka syventävät opittua ja lisäävät opiskelun iloa. Lukukohtaiset ydinkysymykset ja muistiinpanot tukevat oppimista ja toimivat muun muassa eriyttämisen välineinä.
Murros 7 -oppikirjassa käsitellään sekä Suomen historiaa että kansainvälistä historiaa 1800-luvulla ja 1900-luvun alkuvuosikymmeninä. Kirjassa opetellaan historian taitoja ja harjoitellaan historiallisten lähteiden tulkintaa. Kirjan selkeä ja toistuva rakenne helpottaa niin oppilasta kuin opettajaa.
Jokainen jakso alkaa yleiskatsauksella jakson aiheisiin. Jakson lopussa on sen aiheita kokoava Lähdetehtävät-aukeama sekä opastus yhden lähdetyypin tutkimiseen. Luvut ovat keskenään samanpituisia, ja jokaisen luvun alussa on tiivistelmä sekä keskeiset käsitteet. Opetusteksti on ikätasoista, ja tekstin yhteydessä on tukisanasto. Jokaiseen lukuun kuuluu tietokuva ja tehtäväsivu. Luvuissa on myös luvun aihetta avaava video sekä syventävä teksti, joita oppilas voi tutkia digitaalisesti.
Oppikirjailijat Eenariina Hämäläinen, Antti Kilpijärvi, Antti Kohi, Aapeli Kähkönen ja Saara Mäkelä ovat olleet monella tapaa uuden edessä. Murros on ensimmäinen uusi yläkoulun historian sarja vuosiin, joten heidän oli otettava huomioon paitsi uusin tieteenalan tutkimus, myös koulujen arjen muuttuneet haasteet. Ryhmä asetti itselleen kunnianhimoisen tavoitteen: he halusivat luoda modernin sarjan, joka vastaa nykyopetuksen tarpeisiin, mutta kunnioittaa oppiaineen perusolemusta ja ydintä.
Millaisia ajatuksia kirjailijoilla on nyt, kun sarjan ensimmäinen osa julkaistaan?
Murros-sarjaan kuuluva Ytimessä-kirja on suunnattu niille oppilaille, joille oppikirja ei vielä sovi esimerkiksi kielellisten haasteiden vuoksi. Ytimessä sisältää oppikirjan keskeisimmät opittavat asiat ja taidot. Lisäksi se opettaa historian opiskelussa tarvittavaa kielitaitoa ja opiskelutaitoja, joten oppilas voi taitojensa karttuessa siirtyä käyttämään Murros-oppikirjaa.
Ytimessä-kirjaa voi käyttää erikseen tai yhdessä oppikirjan kanssa. Se noudattaa oppikirjan jakso- ja lukurakennetta. Jokaisessa luvussa on selkeällä kielellä kirjoitettu opetusteksti ja keskeiset käsitteet. Tehtävissä harjoitellaan historian sisältöjä ja taitoja. Jakson lopussa on lähdetehtävä, joka harjoittaa oppilasta historiallisten lähteiden lukemiseen ja tulkintaan. Kirjassa on paljon tilaa oppilaan omille merkinnöille.
Yläkoulun historian odotettu uutuus on tarkkaan harkittu kokonaisuus, jonka jokainen ratkaisu on huolella punnittu. Kiteytimme uuden Murros-sarjan ydinajatukset tähän artikkeliin.
Artikkelit
Opettajan työ on antoisa ja tärkeä työ. Koulun arki on kuitenkin muuttunut entistä hektisemmäksi haastaen opettajia monin eri tavoin. Oppilaiden tuen tarve on lisääntynyt. Lukutaito heikkenee. Yhä useampi oppilas harjoittelee samanaikaisesti sekä suomen kieltä että opiskelee oppiaineiden sisältöjä. Tämä kehitys näkyy vahvasti reaaliaineissa, joissa erilaisia tekstejä luetaan paljon.
Vinkit
Kielitietoinen opetus tukee niin oppilaan kielitaidon kuin hänen lukutaitonsakin kehittymistä. Tässä artikkelissa esittelemme kymmenen vinkkiä kielitietoiseen opetukseen.
Eenariina Hämäläinen on työskennellyt historian, yhteiskuntaopin, filosofian ja elämänkatsomustiedon aineenopettajana yli 20 vuotta. Vuonna 2024 hän väitteli tohtoriksi koulutus- ja katsomuspolitiikan historian alan tutkimuksellaan. Eenariina on kirjoittanut useita peruskoulun ja lukion oppikirjoja ja vuonna 2024 hänet palkittiin vuoden oppikirjailijana. Oppikirjailijana Eenariinalle tärkeää on inhimillisen moninaisuuden huomioiminen sekä uusimman tutkimuksen näkökulmien mukaan tuominen.
Antti Kilpijärvi on filosofian, historian ja elämänkatsomustiedon opettaja Tampereelta. Hän opettaa nykyään Tampereen yhteiskoulun lukiossa. Antti on niin yleinen etunimi, että hänet tunnetaan yleisemmin lempinimellä Kilppari. Antti on kirjoittanut oppikirjasarjoja sekä lukioon että peruskouluun. Oppikirjailijana hänelle on tärkeää maailman monimuotoisuuden ja monimutkaisuuden puolustaminen.
Antti Kohi on historian ja yhteiskuntaopin aineenopettaja Espoosta. Hän on tehnyt oppimateriaalia peruskouluun ja lukioon yli 20 vuotta. Antti on palkittu vuoden oppikirjailijana 2018. Häntä motivoi ajatus siitä, että oppimateriaalit vaikuttavat oppilaiden ajatteluun. Vastuu painaa, ja siksi Antti pyrkii työstämään materiaalia niin kauan, että lopputulos on erinomainen. Antista on erityisen kiinnostavaa tehdä uuden sukupolven oppimateriaalia, jossa yhdistyvät modernilla tavalla kielitietoisuus ja moniäänisyys.
Aapeli Kähkönen on historian ja yhteiskuntaopin lehtori Lahdesta. Peruskoululaisia opettava Aapeli on erityisen innostunut toiminnallisesta ja elämyksiä tuottavasta historian opetuksesta sekä historian opetusvideoista. Hän uskoo oppilaan innostuksen kantavan pitkälle myös silloin, kun tietojen ja taitojen oppimisessa vaaditaan sinnikkyyttä. Oppikirjailijana hän toivoo, että tekijöiden innostus oppiainetta kohtaan välittyy kirjan sivujen kautta oppilaille asti.
Saara Mäkelä on historian ja uskonnon aineenopettaja. Hän on toiminut pitkään yläkoulun aineenopettajana Vihdissä. Tällä hetkellä Saara työskentelee kouluttajana. Saara on ollut mukana tekemässä oppikirjasarjoja alakouluun, yläkouluun ja lukioon. Oppikirjailijana Saara on usein niiden puolella, joiden lukemisessa tai oppimisessa on pulmia. Oppikirjailijan työ on Saarasta hauskaa, haastavaa, opettavaista ja intensiivistä.