Suosittu lukion kemian Mooli-sarjamme on uudistunut LOPS 2021:een. Sarjan tavoitteena on innostaa erilaisia opiskelijoita kemian pariin ja vahvistaa opiskelijoiden luonnontieteellistä sivistystä. Keskiössä ovat kemian ilmiöiden tutkiminen ja soveltaminen. Opettajan digitaaliset materiaalit ovat entistä monipuolisemmat ja kattavammat.
Mooli 1–2 uudistui asiakaspalautteiden pohjalta.
Katso hinnat ja edut täältä >
Painetun kirjan käyttäjä saa käyttöönsä Opiskelijan maailman kautta
• Videot ja simulaatiot
• Lisätietoa
• Tehtäviin liittyviä aineistoa (videoita, tekstejä, kuvia)
• Tehtävien ratkaisut
• Opettajan antaman avoimen tehtävän
• Itsearviointiin liittyviä testejä: Osaatko?, Testaa oppimaasi, Käsitetesti ja Arvioi osaamistasi -tehtävä
Otso-mobiilisovelluksella painettua Mooli-oppikirjaa käyttävä opiskelija voi veloituksetta
• kuunnella teoriatekstit ja lisätietotekstejä
• katsella videoita, animaatioita ja simulaatioita
• tarkastella tehtäviin liittyviä aineistoja
• kerrata luvun keskeiset käsitteet
Opetusvinkit
Poimi vinkit lukion kemian opetuksen eriyttämiseen Mooli-sarjan avulla!
Artikkelit
Uudistunut lukion kemian Mooli säilyttää parhaat ominaisuutensa, kun sarjaa on päivitetty uuden opetussuunnitelman sisältöjen ja tavoitteiden mukaisiksi. Lisäksi uudistuksella on ollut kaksi keskeistä päämäärää: joustavuus ja eriyttäminen.
Petri on Helsingin yliopiston kemian osaston yliopistonlehtori. Luento- ja laboratorio-opetuksen lisäksi hän tekee tutkimusta synteettisen orgaanisen kemian parissa. Erityisenä kiinnostuksen kohteena hänellä on ollut bio-orgaaninen ja nukleiinihappojen kemia.
Arto on Turun yliopiston biolääketieteen laitoksen yliopistonlehtori. Hän on toiminut YTL:n kemian jaoksen puheenjohtajana sekä Ylioppilaslautakunnan kemian sensorina. Hänellä on lukuisia tieteellisiä julkaisuja. Arton kiinnostuksen kohteena on erityisesti entsyymikatalyysi orgaanisessa synteesissä.
Petra on toiminut lukion lehtorina lähes 20 vuotta opettaen kansallista kemiaa ja IB-lukion kemiaa. Tätä ennen hän ollut tutkijana yliopistossa ja lyhyen aikaan myös peruskoulun matemaattisten aineiden lehtorina. Petra on ollut aktiivisena mukana Lappeenrannan Lyseon lukion LUMA-toiminnassa. Hänen tavoitteenaan on tuoda kemiaa näkyväksi opiskelijoille ja innostaa heitä niin kemian teoreettisen puolen opiskeluun kuin kokeellisen työskentelyn pariin. Molekyyligastronomia vei Petran mukanaan muutama vuosi sitten ja siitä syntyikin lukiolaisille oma kokonaisuus.
Ovella on yli 30 vuoden kokemus kemian, fysiikan ja matematiikan opetustyöstä suomalaisessa ja IB-lukiossa. Lisäksi hän toimii kemian ja fysiikan didaktikkona Åbo Akademissa. Ove on ollut tekemässä useita kemian ja matematiikan oppimateriaaleja.
Leenalla on opettajakokemusta laboratorioalalta ammatilliselta puolelta, yliopistosta ja lukiosta. Ennen siirtymistään Kuopion Lyseon lukioon syksyllä 1996 Leena toimi opettajana Oulun Lyseon lukiossa, jossa hän käynnisti kansainvälisen IB-lukion kemian opetuksen. Hän on pitänyt runsaasti täydennyskoulutusta kemian opettajille. Lisäksi hän on toiminut muun muassa Kuopion kaupungin LUMA-hankkeen koordinaattorina ja lukio-yliopistoyhteistyön kehittäjänä. Hänet on valittu MAOL:n vuoden opettajaksi. Leena on kiinnostunut kemian kokeellisen ja tutkimuksellisen lähestymistavan hyödyntämisestä lukio-opetuksessa ja monipuolisista arviointimenetelmistä.