Artikkelit

Uusi Analytiikkapalvelu tarjoaa tukea jatkuvaan arviointiin

Miten opetusryhmälläni menee? Mitkä asiat ovat olleet helppoja, missä tarvitaan vielä kertausta? Entä mitä digimateriaalin tehtäviä opiskelijat ovat tehneet? Näihin kysymyksiin toivovat lukion opettajat haastattelujemme ja kyselyidemme perusteella uuden opetussuunnitelman kynnyksellä tukea.

Uusi digitaalinen Analytiikkapalvelumme vastaa monipuolisesti jatkuvan arvioinnin ja lisääntyneen etäopetuksen tarpeisiin. Se on monipuolinen työkalu niin opettajalle kuin opiskelijoille. Analytiikkapalvelu on saatavilla kaikissa lukion digituotteissamme.

Monipuolinen työkalu opettajan ja opiskelijoiden käyttöön

Uuden Analytiikkapalvelun avulla opettajan on helppo seurata opiskelijoidensa edistymistä reaaliaikaisesti ja tarjota tukea opiskelijoille, kun he sitä tarvitsevat. Opettaja voi tarkastella sekä ryhmän että yksittäisen opiskelijan etenemistä ja suoriutumista. Halutessaan hän voin paneutua myös yksittäiseen tehtävään.

Uusi palvelu esittää opiskelijoiden edistymisen visuaalisesti selkeässä muodossa, jolloin opettajan on helppo muodostaa kokonaiskuva ryhmänsä etenemisestä: kuinka paljon tehtäviä on suoritettu ja miten niissä on onnistuttu. Myös yksittäisen opiskelijan työskentelyä on mahdollista seurata lähemmin ja antaa tarvittaessa tukea ja palautetta. Opettaja voi hyödyntää Analytiikkapalvelun dataa opiskelijoiden henkilökohtaisten oppimistavoitteiden asettamisessa sekä osana palautteenantoa ja arviointia.

Uusi Analytiikkapalvelu tukee myös opiskelijoita oman osaamisen hahmottamisessa ja kehittämisessä. Palvelun avulla opiskelijan on helppo seurata digikirjassa, mitkä tehtävät hän on tehnyt ja miten hän on niissä onnistunut. Samalla opiskelija oppii arvioimaan omaa edistymistään ja kehittää yksilöllistä oppimisprosessiaan.

Näin saat uuden Analytiikkapalvelun käyttöösi

Opettajana löydät Analytiikkapalvelun digiopetusaineistosta Opepalvelusta.

  • Opettajana saat Analytiikka-näkymän esille avaamalla digiopetusaineiston Opepalvelussa ja painamalla tuotteen oikean reunan valikon Analytiikka-painiketta.
  • Valitse haluamasi ryhmä ja pääset tarkastelemaan ryhmän suoriutumista.
  • Analytiikka-näkymässä on ylimpänä suodatuspalkki, josta voit
    • vaihtaa ryhmää
    • valita tarkasteltavan sisällön (oletuksena näkyy koko tuotteen sisältö).
  • Löydät osioiden ohjeet painamalla harmaata i-ikonia.

Opiskelija löytää Analytiikkapalvelun digikirjasta Opiskelijan maailmasta.

  • Opiskelijat liittyvät opettajan tekemään ryhmään Opiskelijan maailmassa opiskelija.otava.fi Omat ryhmät -välilehdellä.
  • Opiskelija syöttää opettajalta saamansa kutsukoodin hakukenttään ja painaa Liity ryhmään – painiketta.
  • Opiskelija saa välittömästi tiedon, kun opettaja on arvioinut tehdyt tehtävät.

Lue tarkemmat ohjeet uuden Analytiikkapalvelun käyttöön >

Analytiikkapalvelu kehittyy käyttäjien tarpeiden mukaan

Analytiikkapalvelu on kehitetty yhteistyössä asiakkaidemme kanssa, jotta se vastaisi parhaalla tavalla käyttäjien tarpeisiin. Tärkeimpänä tavoitteena on ollut helpottaa opettajien arkea, jotta aikaa jäisi olennaiseen: opettamiseen ja vuorovaikutukseen opiskelijoiden kanssa.

Analytiikkapalvelun kehitystyö jatkuu ja syksyn 2020 aikana mm. seuraavia ominaisuuksia kehitetään:

  • Opettaja pääsee entistä kätevämmin antamaan palautetta tehdyistä tehtävistä. Jatkossa opettaja voi antaa valitusta tehtävästä palautetta kerralla kaikille ryhmänsä opiskelijoille.
  • Yksittäisiä opiskelijoita tai tehtäviä voi jatkossa suodattaa, jos opettaja haluaa seurata tietyn opiskelijan etenemistä tai miten tietyssä tehtävässä on onnistuttu.

Analytiikkapalvelu peruskoulun sarjoissa

Analytiikkapalvelu löytyy myös seuraavista peruskoulun tuotteistamme: Elo, Maa, Titaani, Scene, Särmä yläkoulu (UUDISTETTU), Pii, J’aime, Magazin.de ja Nos vemos ja High five!