Ohita intro -laululyriikkakilpailu järjestetään tänä vuonna ensimmäistä kertaa. Kilpailu kannustaa lukiolaisia käsittelemään oman elämän haasteita laulutekstien avulla ja tuo samalla uutta näkökulmaa kouluissa perinteisesti opetettaviin tekstilajeihin.
Ajatus kilpailusta syntyi viime tammikuussa, kun äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori Päivi Mällinen etsi abiturienteille sopivaa runoa analyysiaineistoksi. Hän halusi löytää tekstin, joka innostaisi opiskelijoita analyysiin: ”Halusin ujuttaa tarkasteltavaksi jotakin, jossa on kosketuspintaa opiskelijan omaan elämään.” Mällinen löysi Miljoonasateen Ohita intro -kappaleen ja huomasi, että siinä käsitellään juuri niitä asioita, joita haluaisi itsekin opettajana opiskelijalle sanoa.
Opiskelijoiden oivallukset tekstianalyyseissä ilahduttivat opettajaa. Niistä inspiroituneena hän otti yhteyttä laulun kirjoittaja Heikki Saloon ja ehdotti kirjoituskilpailun järjestämistä yhdessä. ”Kilpailun suunnitteleminen yhdessä on ollut valtavan innostavaa. Minulla on osaaminen opetuksesta ja nuorten kanssa toimimisesta ja Heikillä taas on rautaista kokemusta laulujen kirjoittamisesta.”
Uutta iloa äidinkielen opetukseen
Mällinen toivoo, että kirjoituskilpailu toisi vaihtelua lukion äidinkielen opetukseen, josta suuren osan vie ylioppilaskokeisiin harjoittelu. Uudenlaisen kilpailun tavoitteena on myös syventää opiskelijoiden monilukutaitoja ja edistää lukuintoa.
Mällinen kertoo havahtuneensa siihen, että laululyriikkaa käsitellään opetuksessa hämmästyttävän vähän, vaikka musiikki on erottamaton osa nuorten päiviä. ”Toivon, että kilpailu toisi pienen väriläiskän opiskeluarkeen ja saisi opiskelijat innostumaan oppiaineesta omien lempikappaleidensa kautta”, hän kertoo.
Laulutekstin monet ulottuvuudet
Laululyriikoiden kirjoittamisella voi olla myös terapeuttinen ulottuvuus: ”Kun lähtee kirjoittamaan oman elämän asioita, niin se tietyllä tavalla pysäyttää ja mahdollistaa oman elämän tarkastelun hektisen arjen ja tietotulvan keskellä”, Mällinen tuumii. Opiskelija pääsee pohtimaan: jos kirjoittaisin omasta elämästäni laulun, mitä asioita siinä olisi?
Mällinen toivoo, että tekstien kirjoittaminen vahvistaisi opiskelijoiden luottamusta omiin taitoihinsa: ”Parasta työssäni on, kun opiskelija tulee silmät loistaen kertomaan, että hei mä löysin tekstistä intertekstuaalisen viittauksen!” Tuttuja kappaleita tutkimalla ja omia tekstejä kirjoittamalla luodaan uskoa opiskelijoihin: sinä osaat ja pystyt kyllä.
Monilukutaito on avain uusiin maailmoihin ja kriittiseen ajatteluun. Otava Oppimisen palvelut on mukana innostamassa nuoria erilaisten tekstien pariin ja lahjoittaa Ohita intro -kilpailun voittajille kirjapalkinnot.
Päivi Mällinen toimii äidinkielen ja kirjallisuuden lehtorina Oulun suomalaisen yhteiskoulun lukiossa. Lisäksi hän on kouluttautunut kirjallisuusterapiaohjaajaksi, kognitiiviseksi lyhytterapeutiksi sekä TRE-ohjaajaksi.
Ohita intro -kirjoituskilpailun kilpailuaika on marraskuu. Ilmoittautumalla kilpailuun mukaan 20.10. mennessä saat tarkemmat ohjeet ja opetusmateriaalin käyttöösi. Kilpailuun voi lähettää yhden opiskelijan laulutekstin/ilmoittautuja sähköpostiosoitteeseen ohitaintrokilpailu@gmail.com.
Kilpailun tuomaristoon kuuluvat Äidinkielen opettajain liiton toiminnanjohtaja Sari Hyytiäinen, muusikko ja laulutekijä Heikki Salo ja äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori Päivi Mällinen. Heikki Salo klinikoi voittajatekstin.