Tammikuussa 2022 yläkoulun Särmä-sarja laajentui lukemistolla. Tässä artikkelissa Särmän oppikirjailijat Mari Uusitalo ja Aleksis Salusjärvi paljastavat, millainen tuote uusi lukemisto on.
Miksi yläkoulun Särmään tehtiin lukemisto?
Mari: Kun opettaa lukemista ja kirjallisuutta yläkouluikäisille, lukemisen täytyy olla melko kynnyksetöntä. Usein oppilaan kynnystä nostaa jo tekstin ulkonäkö. Jos teksti on liian pitkä, siihen käsiksi käyminen tuntuu mahdottomalta.
Yläkoulun Särmän uusi lukemisto vastaa juuri tähän tarpeeseen: se tarjoaa paljon lyhyitä novelleja eli helposti lähestyttävää kaunokirjallisuutta koko yläkoulun ajaksi.
Tärkein syy tehdä lukemisto oli helpottaa lukemisen ja kirjallisuuden opettamista sekä tarjota tarkkaan valittua kiinnostavaa nykykirjallisuutta, johon on tehty mahdollisimman monipuolisia ja monentasoisia tehtäviä. Tämänkaltaista kokoelmaa on meiltä Särmän tekijöiltä toivottu pitkään – nyt toiveeseen on vastattu.
Millaisia tekstejä lukemistossa on?
Aleksis: Halusimme ennen kaikkea luoda sellaisen kirjan, joka olisi mahdollisimman tuore ja sukeltaisi oppilaiden maailmaan keskeltä sisään. Siksi lukemiston tekstit painottavat nuorten omaa kokemusmaailmaa. Kun kirjallisuuden ja elämän välimatkan lyhentää olemattomaksi, teksteistä keskustelu ja niiden analysointi on itsessään palkitsevaa. Kirjallisuus ei ole silloin kulttuuria kannattelevaa sivistystä, vaan se tulee suoraan syliin ja vaatii toimenpiteitä.
Lukemistossa on panostettu erityisesti novelleihin eli ehjiin kokonaisiin kertomuksiin, joita on helppo käyttää oppitunnilla. Täsmäpituinen novelli, jota nuori voi lukea vasten omaa elämäänsä, poistaa lukemisen kynnyksen.
Kirjoittajina lukemistossa on Suomen parhaita kirjailijoita, jotka innostuivat mahdollisuudesta kirjoittaa nuorille. Lopputulos on mielettömän hieno: se istuu kuin hansikas opetussuunnitelmaan, mutta niin ovelasti, että vaikutelma ei ole oppikirjamainen.
Mistä lukemiston teksteistä olet aivan erityisen innoissasi?
Aleksis: Tuntuu pahalta valita, koska kokonaisuus on niin hieno ja vaatii jokaisen tekstin panosta. Lukijana olen palannut monet kerrat Hanna-Riikka Kuisman novelliin Kaukana kotoa, joka kertoo Ryysyrannan Joosepin tarinan tämän päivän Porissa. Tuntuu taianomaiselta, että klassikkokertomus voi olla niin elävä lukukokemus nykyajassakin.
Ehkä kuitenkin innostavinta kirjassa ovat sen hahmot: Tuomas Kyrön nuori lätkämaalivahti, jonka elämä on mahdotonta mutta joka opettaa lukijaa näkemään maailman uudessa valossa. Riikka Pulkkisen autobiografinen 17-vuotias juoksija, joka haaveilee olympiavoitosta täysin epärealistisin odotuksin. Rosa Liksomin anonyymiksi jäävä päähenkilö, joka muuttaa uuteen kaupunkiin eikä saa murrettaan kuriin. Susinukke Kosolan eskaripoika, joka keksii Suomelle uuden juhlapäivän.
Kun kerronta on elävää ja samaistuttavaa, teksteistä keskustelu on innostavaa ja hauskaa. Nuorten omat kokemukset ovat lukemistossa niin vahvasti mukana, kirjallisuus ei yksinkertaisesti voi jäädä heille ulkokohtaiseksi.
Millaisia ovat lukemiston tehtävät?
Mari: Halusimme tehdä lukemistoon mahdollisimman monenlaisia tehtäviä, jotta teos sopii monenlaisille ryhmille. Halusimme myös, että kirjan käyttäminen olisi mahdollisimman helppoa, ja siksi tehtävät on värikoodattu tehtävätyypin mukaan: on vihreitä lukutehtäviä, sinisiä toimintatehtäviä, liiloja kirjoitustehtäviä sekä oransseja keskustelutehtäviä. Tehtävätyypit tunnistaa heti tehtäväaukeamaa vilkaisemalla.
Lukemistossa luetaan paljon parin kanssa tai ryhmässä. Lukemiston tehtävien tekeminen onnistuu toisaalta oppilaalta myös itsenäisemmin ja vähemmällä ohjaamisella.
Lukemiston tekstit on jaettu jaksoihin. Jaksojen nimiä ovat esimerkiksi Kirjallisuuden peruskäsitteitä, Kirjallisuuden lajityyppejä sekä Näkökulmia historiaan ja kulttuureihin. Jaksojen nimet mukailevat Särmän oppi- ja tehtäväkirjojen jaksoja, joten lukemistosta saa helposti lisämateriaalia Särmän oppi- ja tehtäväkirjan rinnalle. Jos vaikkapa kaipaa materiaalia kirjallisuuden peruskäsitteiden haltuunottoon, kannattaa siis suunnata lukemiston jaksoon Kirjallisuuden peruskäsitteitä.
Lukemiston teksteistä ja tehtävistä saa opettaja tarvittaessa koottua sellaisen paketin, jonka avulla esimerkiksi paljon pois oleva oppilas voi osoittaa monipuolisesti osaamistaan.
Mitä sellaista lukemisto tarjoaa, mitä ei löydy mistään muualta?
Aleksis: Ainutlaatuisia ovat vanhojen klassikkotekstien pohjalta kirjoitetut novellit, jotka kiinnittävät klassikkoteokset nykyhetkeen. Nämä novellimuotoiset uudisversiot herättävät eloon muun muassa Kalevalan, Seitsemän veljeksen, Työmiehen vaimon ja muumien hahmot. Tekstit ovat opetuksessa äärimmäisen käyttökelpoisia, sillä ne havainnollistavat, mikä merkitys klassikkoteoksilla on kulttuurille.
Lukemistossa on myös viisi mininovellia, jotka kukin edustavat yhtä kirjallisuuden lajityyppiä. Näillä vain muutaman sadan sanan mittaisilla teksteillä on helppo osoittaa kirjallisuuden eri genrejen tunnuspiirteitä.
Mahtavaa on se, että oppilas voi kuunnella kaikki lukemiston tekstit Otso-mobiilisovelluksella. Myös opettajaa autetaan: kaikkiin tehtäviin on Särmän digiopetusaineistoissa vastaukset (Opettajalle-valikko > Painettujen Särmä-materiaalien vastaukset).
Parempaa ja napakampaa katsausta nykykirjallisuudesta ei ole missään saatavilla. Ei lähelläkään.
Lue lisää yläkoulun Särmän lukemistosta täältä.
Katso lukemiston näytesivut täältä.
Voit hankkia lukemiston edullisesti myös lukemistopakettina, joka sisältää Särmän (valitsemasi vuosiluokan) oppikirjan ja lukemiston. Hankkimalla oppikirjan ja lukemiston pakettina säästät oppimateriaalihankinnoissa 18 euroa per oppilas. Tutustu Otavan hinnastoon täältä.