Lukion B1-ruotsin Fokus-sarjan oppikirjailija Marko Paasonen arvostaa opetuksessaan tehokkaita, perinteisiä opetusmenetelmiä, kuten tehtävien yhteistä läpikäyntiä opiskelijoiden kanssa. Uusissa digikirjoissa on paljon itsetarkistuvia tehtäviä, joissa ratkaisut ovat opiskelijoiden saatavilla muutamalla klikkauksella. Digimateriaalit todellakin helpottavat opiskelua monella tavalla, mutta ne eivät sulje pois muiden hyväksi havaittujen menetelmien käyttämistä. Automaattisesti tarkistuvat monivalintatehtävät voi hyvin käydä vielä yhteisesti läpi, vaikka opiskelijat saavatkin tehtävät tarkastettua itse.
Yhtenä perinteisenä oppimismenetelmänä Paasonen mainitsee “Etsi ilmaukset tekstistä” -tehtävien fraasien ‘kuorottamisen’, joka tarkoittaa ilmausten lukemista yhdessä ääneen. Lisäksi fraasit voi teettää opiskelijoilla suullisina käännöstehtävinä ja ne tarjoavat hyvän pohjan elaborointiin.
Meillä kieltenopettajilla on vahva pedagogiikka hallussamme, joten muistetaan käyttää sitä yhdistettynä digimateriaalien tarjoamiin uusiin mahdollisuuksiin. Oma innostuminen on tärkeä viesti opiskelijoille kaiken kiireen keskellä, toteavat Sari Kaunisto ja Anssi Salonen Fokuksen oppikirjailijatiimistä.
Fokuksen kielioppidiat ja -videot ovat herättäneet ihastusta, ja tuovat mukavaa vaihtelua rakenteiden opiskeluun. Kielioppidiat ja -videot tarjoavat opiskelijoille mahdollisuuden kerrata asioita tehokkaasti myös omaan tahtiin.
Vinkkejä digikirjan käyttöön
Digikirjan toiminnallisuuksista Fokus-oppikirjailijat nostavat erityisesti esille piilota–näytä -tehtävät sekä kääntökortit sanaston ja ydinlauseiden opiskeluun. Näitä molempia voi käyttää sekä itseopiskeluun että yhteiseen läpikäyntiin luokkatilanteissa. Kääntökorttien ja kirjan testitehtävien avulla opiskelijaa voi ohjata opiskelemaan keskeiset asiat sanakokeeseen tai kurssikokeeseen. Korostustyökalua voi käyttää mm. korostamaan syy tai peruste monivalintatehtävän oikealle ratkaisulle.
Käyttäjämme ovat kertoneet, että pitävät korostustyökalua yhtenä kieltenoppijan oleellisimmista työkaluista.
Paasonen jakaa vielä käytännön vinkin jatkuvaan arviointiin: analytiikkaa voi hyödyntää siten, että lisää läksytehtävät arviointijonoon ja arvioi tehtävät formatiivisen kokeen tapaan. Löydät ohjeet Analytiikkapalvelun käyttöön täältä.
Helmikuun Fokus-koulutuswebinaarin tallenteen voit katsoa täältä.
Tutustu tarkemmin uudistuneeseen Fokus-sarjaan täällä.