Artikkelit

Näin aloitat lukuvuoden sujuvasti Tarinoiden aapisen matkassa

Uusi lukuvuosi alkaa ja jännitys kuplii – niin pienen koululaisen kuin ekaluokkaa aloittavan opettajankin mielessä. Näin siitä huolimatta, vaikka opetustyötä olisi tehnyt jo vuosia. Jännitys on hyvä asia – se pitää virkeänä. Sillä muistettavia asioita on paljon, eikä suunnittelutyötä tunnu millään ehtivän tehdä tarpeeksi. Siksi kokosimme vinkkejä sujuvaan lukuvuoden aloitukseen.

Samalla kun tutustutaan toisiimme, uuteen luokkaan ja koulutaloon, tutustutaan tietysti aapisen hahmoihin. Lumo, Kaiku ja Pippuri sekä Mumu-otus tulevat tutuiksi aapisen oppaan tarinoiden avulla. Kuvat voi monistaa oppilaille ja voidaan katsoa yhdessä lyhyt video, jossa aapisen hahmot esittäytyvät.

Nimet naulakkoon

Tärkeintä koulun aloituksessa tutustumisen ohella on turvallinen ilmapiiri ja kiireetön arki. Heti alkuun kannattaa askarrella naulakkomerkit. Se lisää turvallisuuden tunnetta. Naulakkomerkkeihin sopii oma nimi Mumun kaveriksi. Naulakkomerkki kannattaa laminoida, jotta se kestää koko vuoden. Tulosta Tarinoiden aapisen naulakkomerkit tästä.

Opettajan opas ja digiopetusaineisto opettajan apuna

Opettajan oppaassa ja digiopetusaineistossa olevien tarinoiden avulla voi sukeltaa Kirjasto Kummatukseen ja lasten seikkailuihin. Opettajan luettavat tarinat ovat lyhyitä ja helposti haltuun otettavia. Tarinoiden äärelle on kuitenkin hyvä opetella rauhoittumaan.

Tehtäväkirjassa ja Eriyttäminen ja tukiopetus -materiaalissa on erilaisia ja eritasoisia motoriikkatehtäviä lukuvuoden alkuun. Niiden avulla opettaja saa käsitystä oppilaan kynän käytön taidoista. Alun motoriikkatehtäviä kannattaa tehdä senkin takia, että osaa oppilaista jännittää koulun alku tavattomasti, ja tutut eskarimaiset tehtävät vievät turvallisten rutiinien äärelle.

Opettajalle on tärkeää teettää myös lukemisen osalta alkukartoitus. Tällainen on opettajan oppaan lopussa. Alkukartoitustehtävän avulla saa nopeasti yleiskäsityksen oppilaan lukutaidon tasosta, jolloin oppilaalle on helpompi suunnata sopivan tasoisia eriyttäviä tehtäviä. Oppilaan kanssa tehtävää tehdessä voi samalla tutustua häneen vähän paremmin, vaikka kyseessä onkin vain pieni tuokio.

Ääneen lukeminen tavaksi

Ekaluokkalaiselle on tärkeää lukea ääneen. Oppilaiden lähtökohdat ovat kovin erilaisia, ja osalle lapsista on luettu ääneen jo monta vuotta. Kuunteleminen tukee lukemaan oppimista ja kasvattaa sanavarastoa. Kirjoitetun kielen rakenteet tulevat kuin huomaamatta tutuiksi ja samalla mielikuvitus kehittyy.

Opettajan kannattaa siis heti valita ääneenlukukirja luokan yhteisiin lukuhetkiin. Opettajan oppaan jaksojen loppusivuilla on ehdotuksia aihepiirien mukaisista ääneenlukukirjoista. Oppaan kirjavinkit innostavat muutenkin kirjallisuuden pariin. Listan kanssa voi mennä kirjastoon ja saada hyvää lukemista luokkaan. Luokassa on hyvä olla tarjolla paljon erilaisia kirjoja.

Rutiinit on arjen pelastus

Kun rutiinit saa luokassa alkuun, arki alkaa pyöriä sujuvammin. Siksi arjen rutiineita kannattaa oppilaiden kanssa harjoitella, on sitten kyse jonon tekemisestä, käsienpesujärjestyksestä, vuoron pyytämisestä tai omalla paikalla istumisesta. Tutut ja turvalliset rutiinit luovat järjestystä oppilaiden arkeen, ja ne hyödyttävät opettajaakin.

Ja joka opelle muistutus: uuden kirjaimen opettamisessa ei kannata kiirehtiä, vaan kirjain viikossa riittää hyvin. Ekaluokkalaiset tarvitsevat aikaa uuden oppimiseen, ja sujuville lukijoille voi aina eriyttää ylöspäin.