Artikkelit

Kuusi vinkkiä Tuhattaiturin digilisätehtävien analytiikan hyödyntämiseen

Digilisätehtävät ovat innostava tapa vahvistaa ja kerrata opittua. Tuhattaiturin digilisätehtävät uudistuivat elokuussa 2022 ja samalla ne saivat uuden ulkoasun. Uutena ominaisuutena on analytiikkatyökalu, joka kerää tietoa oppilaan etenemisestä ja suoriutumisesta tehtävissä. Analytiikkapainikkeen löydät digilisätehtävien oikeasta yläkulmasta kolmen pisteen alta.

Kokosimme sinulle kuusi vinkkiä analytiikan käyttöön sekä erilaisten suodatustoimintojen hyödyntämiseen.

1. Hyödynnä analytiikkatyökalun suodattimia.

Analytiikkatyökalun yleisnäkymästä saat tietoa opetusryhmän ja oppilaiden edistymisestä digilisätehtävissä. Työkalu tarjoaa erilaisia suodatusvaihtoehtoja koko ryhmän tai yksittäisten oppilaiden tarkasteluun.

Oletuksena näet koko opetusryhmän tiedot. Tarkastellaksesi yksittäisiä oppilaita valitse yläreunan “Valitse ryhmä”-painikkeesta haluamasi oppilas tai oppilaat.

Oppilaiden edistymistä voit tarkastella jakso-, luku- tai tehtäväkohtaisesti yläreunan “Valitse sisältö”-painikkeesta.

Näkymää voit suodattaa tehtävien vaikeustason mukaan yläreunan “Lisää suodattimia”-painikkeella, jonka jälkeen näet valitun vaikeustason tehtävät.

Alareunan “Tehtäväkohtainen edistyminen”-näkymää voit suodattaa valitsemalla tehtävän tilan kuten pisteet, suoritettu, kesken tai ei aloitettu.

2. Jäävätkö tietyntyyppiset tehtävät usein oppilaalta kesken tai tekemättä?

Suodata näkyviin oppilaalta kesken jääneet tai vielä tekemättä olevat tehtävät. Niitä tarkastelemalla on helpompi huomata tehtävätyypit tai aihealueet, joissa oppilas kaipaa kannustusta. Ryhmätasolla tarkastellessa huomaat kesken ja tekemättä jääneistä tehtävistä, jos jokin matematiikan aihealue vaatii koko luokalla kertausta.

Onko oppilaalla haasteita ymmärtää, mitä tehtävässä tulee tehdä, jotta sen saa valmiiksi? Toimiiko tehtävä oikealla tavalla oppilaan laitteella? Vai vältteleekö oppilas täysin tietyn aihepiirin tehtäviä? Voit esimerkiksi ohjata oppilasta tekemään helpompia tehtäviä tai voitte harjoitella tehtävien tekemistä yhdessä.

3. Kommentoi oppilaan tehtäviä.

Analytiikkatyökalulla voit kommentoida oppilaiden tekemiä tehtäviä. Selaa tehtäviä liikuttamalla taulukon yläreunan palkkia vaakasuunnassa tai napauttamalla jakson nimeä. Napauttamalla yksittäistä tehtävää oppilaan riviltä pääset tarkastelemaan ja kommentoimaan tehtävää. Kirjoita kommenttisi kommenttikenttään. Kommentistasi tulee ilmoitus oppilaan digilisätehtävien oikeaan yläkulmaan, kun hän seuraavan kerran avaa digilisätehtävät laitteellaan.

Opettajan kommenteista oppilas saa palautetta omasta suoriutumisestaan tehtävien automaattisen pistemäärän lisäksi. Positiiviset kommentit motivoivat harjoittelemaan lisää. Oppilas oppii vastaanottamaan sanallista palautetta ja kommentteihin voi myös palata myöhemmin esimerkiksi itsearvioinnin tukena.

4. Merkitse läksy kommentoinnin avulla.

Digilisätehtävät toimivat hyvänä kertaavana harjoitteluna myös kotona. Voit osoittaa haluamasi tehtävät oppilaalle kommentoimalla niitä, vaikka tehtäviä ei olisi vielä aloitettu. Näin tehtävistä tulee oppilaalle ilmoitus ja hän voi siirtyä suoraan kommentista tekemään sovitut tehtävät. Esimerkiksi eriyttäessä tehtäviä kommentoinnilla osoitat tehtävät yksittäisille oppilaille helposti. Huomaathan, että kommentointi täytyy tehdä jokaiselle oppilaalle ja jokaiseen tehtävään erikseen.

Voit myös ohjata oppilasta itse merkitsemään tehtäviä kotitehtäväksi tehtävien sisällysluettelon kirjanmerkkitoiminnon avulla.

5. Ohjaa oppilasta tehtävien vaikeustason valinnassa.

Digilisätehtävät on jaoteltu perustehtäviin ja ylöspäin eriyttäviin tehtäviin. Perustason tehtävät on merkitty kahdella pallolla ja ylöspäin eriyttävät kolmella pallolla tehtävien sisällysluetteloon. Analytiikkatyökalulla näet, minkä tasoisia tehtäviä oppilaat tekevät digilisätehtäviä tehdessään.

Jos perustehtävät tuntuvat liian helpoilta, voit ohjata taitavat oppilaat tekemään suoraan ylöspäin eriyttäviä tehtäviä. Kannusta enemmän harjoitusta tarvitsevia oppilaita keskittymään jokaisen luvun ensimmäisiin tehtäviin. Digilisätehtäviä on runsaasti. On hyvä muistuttaa oppilaita myös siitä, ettei kaikkia tehtäviä ole pakko tehdä.

6. Analytiikasta on hyötyä myös oppilaalle.

Kannusta myös oppilaita seuraamaan omaa edistymistään tai lukemaan kommentteja analytiikasta kotona yhdessä huoltajan kanssa. Samalla huoltaja voi tarkastella oppilaan edistymistä ja kannustaa harjoitteluun myös kotona. Vaikka oppilaan oma näkymä on suppeampi, saa oppilas näkyviin oman analytiikkansa ja hän voi palata kommentoituihin tehtäviin analytiikkatyökalun kautta uudelleen. Oppilaan on helpompi löytää kesken tai tekemättä jääneet tehtävät tai palata haastavampiin tehtäviin uudelleen ilman kaikkien tehtävien selaamista läpi.

Kokeile digilisätehtäviä!

Tuhattaiturin digilisätehtäviin voit tutustua ottamalla ne 30 päiväksi koekäyttöön Opepalvelusta tai tutustumalla Tuhattaituri 1a, 3b ja 5a digilisätehtävien demoihin.

Kaipaatko apua digilisätehtävien käyttöönottoon?

Lue lisää Tuhattaiturin digiaineistojen uudistuksista!