Uudistettu lukion psykologian Oivallus on selkeä ja innostava. Oivallus johdattaa opiskelijat psykologiseen ajatteluun.
Kiinnostavat, tarkkaan valitut sisällöt ja havainnollistavat esimerkit herättävät ajatuksia ja synnyttävät oivalluksia. Sarja valmentaa alusta asti ylioppilaskokeisiin. Monipuoliset digitaaliset materiaalit tukevat opettajan työtä ja elävöittävät opetusta.
Katso hinnat ja edut täältä >
Oivallus Kertaus antaa opettajalle erinomaisen tuen kertaavan opintojakson toteuttamiseen. Materiaalia on runsaasti, joten teemoja voi painottaa haluamallaan tavalla. Digikirja on rakennettu niin, että opiskelija voi opiskella sen avulla myös täysin itsenäisesti.
Lue vinkit psykologian kertaavan opintojakson toteutukseen täältä >
Olen Vihdin lukion psykologian opettaja, jolla on psykologin ja filosofin koulutus. Innostun kekseliäistä tutkimuksista ja silmiä avaavista teorioista. Hahmottelen mielelläni suuria kokonaisuuksia ja tavoittelen selkeitä lauseita. Opettajana olen pohtinut paljon sitä, miten opiskelijan kyky ajatella psykologisia ilmiöitä kehittyy ja miten sitä voi tukea. Oppikirjailijana olen kunnianhimoinen ja haluan löytää aina parempia tapoja siivittää opiskelijoiden oppimista. Psykologian opetuksen kehittämiseen olen osallistunut mm. Psykologianopettajat ry:n hallituksen jäsenenä. Ohjaan opiskelijoita ja pohdin opettamista myös Oppimisen taidot -blogissa.
Olen lehtori Kastellin lukiossa Oulussa ja opetan psykologiaa sekä jonkin verran myös filosofiaa. Lisäksi olen urheilun psyykkisen valmennuksen asiantuntija (sert.). Opettaminen tuntuu vuosi vuodelta innostavammalta, mitä jotkut tuttavani kovasti ihmettelevät.
Väittelin filosofian tohtoriksi vuonna 2006 ikäihmisten arkielämään liittyvästä aiheesta. Tutkijatohtorina kohderyhmänä olivat kutsuntaikäiset nuoret miehet. Psykologian oppikirjoja ja opetuksen materiaaleja olen tehnyt ryhmässä aiemminkin. Digitaalinen ympäristö tarjoaa loputtomasti mahdollisuuksia. Paras palkinto tulee siitä, kun opiskelija yllättää itsensä ja minut oivalluksella, joka meistä kummankaan mieleen ei ole aiemmin tullut. Hyvä oppikirja voi toimia sytykkeenä tähän.
Työskentelen psykologian ja opinto-ohjauksen lehtorina Oulun Suomalaisen Yhteiskoulun lukiossa, joka on ilmaisutaitopainotteinen lukio. Psykologia nappasi mukaansa jo opiskeluaikoina ja tuntuu vuosi vuodelta mielenkiintoisemmalta tieteenalalta, jonka opettaminen on useimmiten erittäin hauskaa. Aina oppii itsekin uutta! Olen myös ikuinen opiskelija, sillä jonkinlainen opiskeluprojekti on lähes aina menossa.
Tuon Oivallukseen sosiaalipsykologian näkökulman eli ymmärrystä siitä, kuinka tilanne ja ympäristö vaikuttavat ihmisen toimintaan. Olen väitellyt sosiaalipsykologian alalta ja keskittynyt tutkijana ihmissuhteisiin sosiaalisessa mediassa sekä digitaalisten välineiden käyttöön osana arjen vuorovaikutusta. Olen kiinnostunut siitä, kuinka psykologia elää ja yhdistyy muihin tieteisiin. Sen avulla voi ymmärtää esimerkiksi, miten erilaiset teknologiset ratkaisut vaikuttavat käyttäytymiseemme ja näkyvät jokapäiväisessä vuorovaikutuksessa. Innostukseni psykologisen tutkimustiedon jakamiseen on saanut aikaan halu ymmärtää ihmisten joskus oudoltakin tuntuvaa käyttäytymistä. Parasta on, kun psykologian avulla voi tarjota avaimia ymmärtää itseään ja muita.
Olen kotoisin Tampereelta, jossa opiskelin pääaineena teoreettista filosofiaa. Filosofiassa kiinnostuin psykologian filosofiasta ja opiskelin myös psykologiaa ja sosiaalipsykologiaa. Vuonna 2010 valmistuin opettajaksi Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitokselta.
Minua on aina kiinnostanut pohdiskella, tutkia ja ottaa selvää asioista, ja siksi oppikirjan tekeminen on ollut valtavan antoisa prosessi. Työn aikana olen oppinut paljon sekä kokeneemmilta pedagogeilta että psykologiasta. Oppikirjan kirjoittajan haaste on osata asettua lukiolaisen asemaan, kirjoittaa kiinnostava tarina ja tiivistää sanottava olennaiseen. Otin innolla haasteen vastaan. Toivon, että olemme yhdessä onnistuneet luomaan hyvän tarinan ja välittämään intohimomme psykologiaan.