Tutustu Forum Yhteiskuntaoppi -sarjaan
Haluatko lukea lisää Forum Yhteiskuntaoppi (LOPS21) -sarjasta? Löydät tietoa sarjasta linkin takaa.
Lukion historian ja yhteiskuntaopin Forum-sarjamme on uudistettu opettajien toiveiden mukaisesti.
Sarjan avulla opiskelijat oppivat hahmottamaan historian ja yhteiskuntaopin suuret linjat, tulkitsemaan kriittisesti erilaisia lähteitä sekä ymmärtämään ilmiöiden syy-seuraussuhteita. Forum antaa myös valmiudet toimia yhteiskunnassa aktiivisena kansalaisena.
Haluatko lukea lisää Forum Yhteiskuntaoppi (LOPS21) -sarjasta? Löydät tietoa sarjasta linkin takaa.
Forum Historia 2 -oppikirjan (LOPS21) toiseen painokseen on tehty tekstimuutoksia. Kokosimme tiedot päivityksistä alle.
Samat päivitykset on tehty myös Forum Historia 2 -digikirjaan.
Katso hinnat ja edut täältä >
Painettua kirjaa käyttävä opiskelija voi Opiskelijan maailmassa
Otso on mobiilisovellus, jolla painettua kirjaa käyttävä opiskelija voi
Kolme keskeistä muutosta Forum-sarjassa ovat
Forum-oppikirjailijat kokosivat artikkeliin sarjan keskeisimmät uudistukset:
Antti Kohi on historian ja yhteiskuntaopin aineenopettaja Espoosta. Hän on tehnyt oppimateriaalia peruskouluun ja lukioon yli 20 vuotta. Antti on palkittu vuoden oppikirjailijana 2018. Häntä motivoi ajatus siitä, että oppimateriaalit vaikuttavat oppilaiden ajatteluun. Vastuu painaa, ja siksi Antti pyrkii työstämään materiaalia niin kauan, että lopputulos on erinomainen. Antista on erityisen kiinnostavaa tehdä uuden sukupolven oppimateriaalia, jossa yhdistyvät modernilla tavalla kielitietoisuus ja moniäänisyys.
Opetan historiaa ja yhteiskuntaoppia Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukiossa. Pyrin innostamaan opiskelijoita, että he seuraisivat ajankohtaisia asioita, osallistuisivat ja argumentoisivat mielipiteitään. Tärkeänä pidän myös, että historiallisen ajattelun taito, asiayhteyksien ymmärrys ja oma kriittinen ajattelu kehittyisivät.
Aloitin Otavalla oppikirjailijana 1990-luvun alkupuolella ja Forum-sarjassa olen ollut mukana koko ajan. Haluan edistää oppimista monipuolisilla, ajattelua kehittävillä ja lähdekritiikkiin opastavilla aineistoilla. Olen aina mielelläni osallistunut erilaisten oppimateriaalien kehittämiseen. Tästä esimerkkeinä Weilin+Göösin Ihmisen historiaa tilastoina -teemakirjanen ja Sanomalehtien liiton paketti Kansalaisena EU:ssa – sanomalehdet eurooppalaisuuden opetuksessa. Lisäksi olin yli 20 vuoden ajan mukana Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liiton (HYOL ry) työryhmissä ja hallituksessa ja osallistuin monien pedagogisten aineistojen laatimiseen. Toimin kauan myös historian ja yhteiskuntaopin sensorina Ylioppilastutkintolautakunnassa.
Maailman Tiedekeskusliitto myönsi Markulle ASTC-Honour Roll of Teachers -kunniakirjan vuonna 1997. Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liitto HYOL valitsi hänet vuonna 2020 vuoden historian ja yhteiskuntaopin opettajaksi.
Opetan historiaa ja yhteiskuntaoppia Kerttulin lukiossa Turussa. Historian opetuksessa minulle on tärkeää, että opiskelijat hahmottaisivat historiaa ymmärtämällä asioiden moninaiset yhteydet. Toivoisin heidän myös kykenevän historialliseen empatiaan. Yhteiskuntaopin puolella pidän keskeisenä, että opiskelijat oppisivat muodostamaan oman käsityksensä yhteiskunnasta sekä olemaan kriittisiä yhteiskunnan jäseniä ja hyviä keskustelijoita.
Olen ollut vuodesta 2003 tekemässä lukion Forum-sarjoja. Oppikirjailijan urani ohella olin pitkään mukana Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liiton hallituksessa, lukiotyöryhmän jäsenenä ja jonkin aikaa ryhmän vetäjänä. Ainejärjestön materiaalituotannossa olen ollut mukana tekemässä esimerkiksi preliminäärikokeita.
Opetan historiaa ja yhteiskuntaoppia Helsingin medialukiossa. Opetukseni motto on: oppiminen on ennen kaikkea ajattelua. Tätä ajatusta olen pyrkinyt edesauttamaan opetuksessa ja oppikirjatyössä.
Olen ollut tekemässä lukion historian ja yhteiskuntaopin Forum-sarjaa alusta lähtien. Lisäksi olen ollut tekemässä peruskoulun historian ja yhteiskuntaopin Forum-sarjaa ala- ja yläkouluun. Olen ollut aktiivisesti mukana Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liiton (HYOL) ja Suomen tietokirjailijoiden toiminnassa.
Suomen tietokirjailijat ry myönsi Kimmolle oppikirjailijapalkinnon vuonna 2013. Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liitto HYOL valitsi hänet vuonna 2014 vuoden historian ja yhteiskuntaopin opettajaksi.
Olen opettanut historiaa ja yhteiskuntaoppia yläkoulussa, aikuislukiossa, vankilakoulussa ja päivälukiossa. Tällä hetkellä toimin lukion rehtorina Helsingissä. Opetustyössäni olen pyrkinyt tekemään historiaa eläväksi ja vahvasti nykypäivään liittyväksi opettamalla syy- ja seuraussuhteita. Vastaavasti yhteiskuntaopissa koen tärkeäksi kertoa ja tutkia arjen ilmiöitä.
Ennen opetustyötä olen tehnyt historiallisia dokumentteja ja kirjoittanut artikkeleja erilaisille lehdille. Lisäksi olen ollut mukana tekemässä opetusmateriaaleja Kadettikunnalle ja Keskuskauppakamarille. Olen ollut tekemässä oppikirjoja Otavalle 2000-luvun alusta asti, ja oppimateriaaleja on tullut tehtyä alakoulusta lukioon. Näiden töiden lisäksi olen toiminut historian ja yhteiskuntaopin sensorina Ylioppilastutkintolautakunnassa noin 15 vuotta.