Lukion B1-ruotsin sarja
Fokus motivoi opiskelijoita ruotsin pariin: aihepiirit ovat nuorten maailmasta, tehtävissä huomioidaan erilaiset ja vaihtelevat työskentelytavat, ja oppimista tuetaan opiskeluvinkein. Kielitietoisuus ja sen kehittäminen edistävät opiskelijan monikielistä osaamista ja monilukutaitoa sekä auttavat hahmottamaan kielten välisiä suhteita.
Fokus-sarjan kattava materiaali tarjoaa erinomaiset työkalut oppimisen tukemiseen ja motivoimiseen luokassa. Suuret erot opiskelijoiden taitotasossa, kiireinen opiskelutahti ja ajoittainen opiskelumotivaation puute… Kuulostavatko nämä tutuilta haasteilta omassa työssäsi, ruotsinopettaja?
Fokus-kirjailijat ovat koonneet osuvat vinkit helpottamaan opettajan työtä.
Katso hinnat ja edut täältä >
Painetun kirjan käyttäjä saa Opiskelijan maailman kautta käyttöönsä
Painettua Fokus-oppikirjaa käyttävä opiskelija löytää Otso-mobiilisovelluksesta
Näyttelijä Petra Pääkkönen, eli SvenskaCoach Petra, tietää omasta kokemuksestaan, että joskus kieliopin opetteleminen pelkästään kirjan avulla voi tuntua vaikealta tai tylsältä. Ja juuri siksi Fokukseen on tehty innostavia kielioppivideoita, joita voi käyttää kieliopin alustamiseen tai kertaamiseen.
Lukion B1-ruotsin Fokus-sarjan oppikirjailijat kertovat, miten yhdistää vahva pedagoginen osaaminen digimateriaalien tuomiin mahdollisuuksiin ruotsin opetuksessa. Poimi myös hyödylliset vinkit digikirjan käyttöön!
Tehtävät toimivat hyvin opiskelijoiden kannalta. Ne testaavat kaikkia neljää kielen osaamisaluetta: kuultua, luettua, omaa tuottamista ja kielioppia.
Suosittu ruotsin Fokus-sarjamme on uudistunut lukion uuteen opetussuunnitelmaan. Katso videolta, miltä Fokus näyttää ja kuinka se motivoi ruotsin opiskeluun.
Olen Ruotsissa syntynyt ja kasvanut elokuvaohjaaja, käsikirjoittaja, toimittaja ja oppikirjailija. Roolini Trampolin-ryhmässä on kirjoittaa kappaletekstit ja ohjata videot. On äärimmäisen motivoivaa olla suomalaisten taitavien opettajien kanssa samassa tiimissä ja tehdä heille innostavaa ja hauskaa sisältöä. Olen ollut aikaisemmin mukana Galleri-, Fokus- sekä Megafon-sarjoissa. Oppikirjailjan työssä pidän siitä, että pääsemme työllämme innostamaan nuoria ihmisiä ruotsin kielen pariin.
Olen syvästi juurtunut sekä Ruotsiin, Suomeen että suomenruotsalaiseen maailmaan ja toivon, että voin oppikirjailijana lisätä tietoa ja ymmärrystä näiden ihanien kulttuurien välillä. Vapaa-ajallani tykkään lukea, urheilla ja liikkua luonnossa hevosen selässä. Rantasauna on myös kova juttu.
Olen opettanut ruotsia yli 20 vuoden ajan, ensin Lahdessa ja sen jälkeen Espoossa Kuninkaantien lukiossa. Ruotsinopettajan työssäni minulle on aina ollut tärkeintä kannustavan oppimisilmapiirin luominen. Pyrin olemaan opettajana selkeä, reilu ja oikeudenmukainen ja haluan herättää opiskelijoissa innostusta ja kiinnostusta Ruotsia ja ruotsin kieltä kohtaan.
Olen saanut olla mukana oppikirjailijana kolmessa Otavan kirjasarjassa, aivan ensin Kanal-sarjassa, johon lähdin mukaan puhtaasta kiinnostuksesta asiaan. Olen ollut yksi tekijöistä myös Galleri-kirjasarjassa sekä Fokus-sarjassa. Oppikirjailijan työ on antanut valtavan paljon, se on ollut inspiroivaa, palkitsevaa ja opettavaista mutta toki myös aika ajoin haastavaa. Tunnustuksena työstäni ruotsinopettajana olen saanut OKKA–Svenska kulturfonden -palkinnon sekä Svenska Folkskolans Vänner ry:n myöntämän ruotsinopettajastipendin.
Minulla on pitkä kokemus ruotsin ja saksan opettamisesta eri kouluasteilla. Nykyisin työskentelen Kulosaaren yhteiskoulussa Helsingissä ja opetan pääasiassa b-ruotsia lukiossa ja yläkoulussa. Oma kiinnostukseni ruotsin kieleen heräsi jo varhain suomenruotsalaisen sukuni kautta. Omassa työssäni näen tärkeänä kiinnostuksen ja oppimisen halun herättämisen. Ruotsin opiskelussa myönteinen ilmapiiri ja kannustus on tärkeintä.
Oppimateriaalien teko on kiinnostanut minua urani alusta asti ja olenkin koko työurani ajan ollut mukana oppimateriaaliprojekteissa. Aloitin oppikirjailijan urani laatimalla kokeita ja opettajanmateriaalia Kanal-sarjaan ja tämän jälkeen olin yksi Galleri-sarjan tekijöistä. Fokus-sarjan tekeminen digiaikana on ollut haastavaa ja kehittävää. Minulla on ollut työurani aikana ilo vastaanottaa kaksi ruotsin opettajille myönnettävää palkintoa. Olen saanut OKKA–Svenska kulturfonden -palkinnon ja lisäksi Svenska Folkskolans Vänner on myöntänyt minulle ruotsinopettajastipendin.
Olen opettanut ruotsia ja saksaa monessa eri lukiossa urani aikana. Tällä hetkellä olen virassa Vaasan lyseon lukiossa, jossa opetan keskipitkää ruotsia ja alkavaa saksaa. Olen aina pitänyt kielten opiskelusta ja tiesin jo lukion alussa, että minusta tulee ruotsin ja saksan opettaja. Pohjanmaalla varttuneena totuin ruotsin kieleen ja ihailin ihmisiä, jotka puhuivat sujuvasti molempia kotimaisia. Minulle opetustyössä on tärkeää rohkaista ja kannustaa opiskelijoita, jotta heikompikin opiskelija saa onnistumisen kokemuksia ja innostuu sitä kautta opiskelemaan lisää. Opetuksessa korostan suullista kielitaitoa ja hyvän arkikielen hallintaa.
Olen ollut laatimassa oppimateriaaleja Otavalle vuodesta 2003, ensin Galleri- ja sitten Fokus-sarjassa. Tunnustuksena opetustyöstäni minulle on myös myönnetty OKKA–Svenska kulturfonden -palkinto.
Opetan ruotsia ja hiukan saksaa Lahden lyseossa. Olen aina pitänyt kielistä, mutta ihastuin erityisesti ruotsin kieleen ja ruotsalaiseen kulttuuriin, kun olin opiskeluaikana kolmena kesänä kesätöissä Tukholmassa. Tätä innostusta pyrin herättämään myös omissa opiskelijoissani ja mielestäni kulttuurin tuntemus lisää motivaatiota ja tuo iloa opiskeluun. Pyrin suunnittelemaan opetukseni siten, että jokainen voisi kokea oppitunneilla onnistumisen elämyksiä ja sopivasti haasteita. Minulle on tärkeää, että opiskeluilmapiiri on kannustava ja rento, jotta opiskelijat rohkaistuisivat puhumaan ja harjoittelemaan kieltä monipuolisesti virheitä pelkäämättä.
Olen ollut jo usean vuoden ajan mukana laatimassa oppimateriaaleja ja digikokeita Fokus-sarjaan, mikä on ollut todella inspiroivaa ja tarjonnut mahdollisuuden kehittyä opetustyössä.