Lukion B1-ruotsi
Fokus-sarjassa tutustutaan mielenkiintoisiin aihepiireihin, ilmiöihin ja pohjoismaiseen kulttuuriin erilaisten tekstien, videoiden ja kuvien avulla. Matkan varrella koetaan elämyksiä ja opitaan uutta samalla kun ruotsin kielen taidot kehittyvät.
Tulossa elokuussa 2023
Fokus LOPS16 -esitysmateriaalit päivittyvät uuteen käyttöliittymään elokuuksi 2023. Päivityksen jälkeen käyttöliittymä vastaa toiminnallisuuksiltaan LOPS21-sarjan käyttöliittymää.
Digitaalinen Fokus Abi -kertausmateriaali abiturienteille on ilmestynyt!
Kaikki kurssikirjat ovat saatavilla myös digikirjoina, jotka ovat interaktiivisia ja päätelaiteriippumattomia.
Esitysmateriaali
Esitysmateriaali on suunnattu painettujen kirjojen käyttäjille, ja siinä on sama sisältö kuin digiopetusaineistossa: käsittelyvihjeet, lisätehtävät, kuuntelukäsikirjoitukset, painetun kirjan sisältö, äänite ja videot. Katso video esitysmateriaalin käytöstä tästä.
Digiopetusaineistot
Kurssikohtaisissa Fokus-opetusaineistoissa kaikki opettajan materiaalit on koottu kätevästi yhteen. Käsittelyvihjeet, lisätehtävät, kuuntelukäsikirjoitukset, tehtävien ratkaisut ja kieliopin esitysmateriaalit on järjestetty helposti navigoitavaksi kokonaisuudeksi. Opetusaineistoon on liitetty myös digikirja, jossa ovat mukana äänite ja videot.
Digikokeet
Digikokeet tuovat uuden ulottuvuuden arviointiin ja helpottavat opettajan työtä. Sähköisessä yo-kokeessa tarvittavia taitoja harjoitellaan ensimmäisestä kurssista alkaen. Digikokeissa on myös videoita ja niihin pohjautuvia tehtäviä.
Digikokeet sisältävät runsaasti tehtäviä, joiden avulla testataan monipuolisesti tekstien ja teemojen sanastoa, luetun ja kuullun ymmärtämistä, omaa tuottamista ja kielioppia.
Opetusvinkit
Lukion englannin Insights-sarja ja ruotsin Fokus-sarja tarjoavat monipuolisia vinkkejä etöopetuksen tueksi. Poimi ne täältä!
Artikkelit
Koska suullisen kielitaidon harjoittelu on lisääntynyt lukio-opiskelussa, tulisi se huomioida entistä selkeämmin myös arvioinnissa. Ruotsin opettajat ja tekijämme Mikaela Friis ja Anssi Salonen kertovat, kuinka toteuttaa suullisen kielitaidon arviointia käytännössä. Mukana esimerkkitehtäviä palautettavista suullisista tehtävistä.
Artikkelit
Etelä-Tapiolan lukion ruotsinopettaja Johanna Jokelan oppitunneilla luokan Smart Board ja videotykki sekä opiskelijoiden läppärit ja älypuhelimet ovat ahkerassa käytössä kielen opiskelun tukena.
Olen Ruotsissa syntynyt ja kasvanut elokuvaohjaaja, käsikirjoittaja, toimittaja ja oppikirjailija. Roolini Trampolin-ryhmässä on kirjoittaa kappaletekstit ja ohjata videot. On äärimmäisen motivoivaa olla suomalaisten taitavien opettajien kanssa samassa tiimissä ja tehdä heille innostavaa ja hauskaa sisältöä. Olen ollut aikaisemmin mukana Galleri-, Fokus- sekä Megafon-sarjoissa. Oppikirjailjan työssä pidän siitä, että pääsemme työllämme innostamaan nuoria ihmisiä ruotsin kielen pariin.
Olen syvästi juurtunut sekä Ruotsiin, Suomeen että suomenruotsalaiseen maailmaan ja toivon, että voin oppikirjailijana lisätä tietoa ja ymmärrystä näiden ihanien kulttuurien välillä. Vapaa-ajallani tykkään lukea, urheilla ja liikkua luonnossa hevosen selässä. Rantasauna on myös kova juttu.
Olen opettanut ruotsia yli 20 vuoden ajan, ensin Lahdessa ja sen jälkeen Espoossa Kuninkaantien lukiossa. Ruotsinopettajan työssäni minulle on aina ollut tärkeintä kannustavan oppimisilmapiirin luominen. Pyrin olemaan opettajana selkeä, reilu ja oikeudenmukainen ja haluan herättää opiskelijoissa innostusta ja kiinnostusta Ruotsia ja ruotsin kieltä kohtaan.
Olen saanut olla mukana oppikirjailijana kolmessa Otavan kirjasarjassa, aivan ensin Kanal-sarjassa, johon lähdin mukaan puhtaasta kiinnostuksesta asiaan. Olen ollut yksi tekijöistä myös Galleri-kirjasarjassa sekä Fokus-sarjassa. Oppikirjailijan työ on antanut valtavan paljon, se on ollut inspiroivaa, palkitsevaa ja opettavaista mutta toki myös aika ajoin haastavaa. Tunnustuksena työstäni ruotsinopettajana olen saanut OKKA–Svenska kulturfonden -palkinnon sekä Svenska Folkskolans Vänner ry:n myöntämän ruotsinopettajastipendin.
Minulla on pitkä kokemus ruotsin ja saksan opettamisesta eri kouluasteilla. Nykyisin työskentelen Kulosaaren yhteiskoulussa Helsingissä ja opetan pääasiassa b-ruotsia lukiossa ja yläkoulussa. Oma kiinnostukseni ruotsin kieleen heräsi jo varhain suomenruotsalaisen sukuni kautta. Omassa työssäni näen tärkeänä kiinnostuksen ja oppimisen halun herättämisen. Ruotsin opiskelussa myönteinen ilmapiiri ja kannustus on tärkeintä.
Oppimateriaalien teko on kiinnostanut minua urani alusta asti ja olenkin koko työurani ajan ollut mukana oppimateriaaliprojekteissa. Aloitin oppikirjailijan urani laatimalla kokeita ja opettajanmateriaalia Kanal-sarjaan ja tämän jälkeen olin yksi Galleri-sarjan tekijöistä. Fokus-sarjan tekeminen digiaikana on ollut haastavaa ja kehittävää. Minulla on ollut työurani aikana ilo vastaanottaa kaksi ruotsin opettajille myönnettävää palkintoa. Olen saanut OKKA–Svenska kulturfonden -palkinnon ja lisäksi Svenska Folkskolans Vänner on myöntänyt minulle ruotsinopettajastipendin.
Jag blev kär i svenska språket redan som ung kille. För mig var det solklart att jag ville jobba med svenska fast man inte hör språket i Villmanstrand där jag växte upp. Jag har undervisat på hög- och lågstadiet men nu jobbar jag på gymnasienivå i Björneborg. Jag är också tutor för mina lärarkollegor med fokus på allt det nya och tekniska. Att få vara med om att göra nytt läromaterial är väldigt givande och lärorikt. Det är kul med lite omväxling!
Olen opettanut ruotsia ja saksaa monessa eri lukiossa urani aikana. Tällä hetkellä olen virassa Vaasan lyseon lukiossa, jossa opetan keskipitkää ruotsia ja alkavaa saksaa. Olen aina pitänyt kielten opiskelusta ja tiesin jo lukion alussa, että minusta tulee ruotsin ja saksan opettaja. Pohjanmaalla varttuneena totuin ruotsin kieleen ja ihailin ihmisiä, jotka puhuivat sujuvasti molempia kotimaisia. Minulle opetustyössä on tärkeää rohkaista ja kannustaa opiskelijoita, jotta heikompikin opiskelija saa onnistumisen kokemuksia ja innostuu sitä kautta opiskelemaan lisää. Opetuksessa korostan suullista kielitaitoa ja hyvän arkikielen hallintaa.
Olen ollut laatimassa oppimateriaaleja Otavalle vuodesta 2003, ensin Galleri- ja sitten Fokus-sarjassa. Tunnustuksena opetustyöstäni minulle on myös myönnetty OKKA–Svenska kulturfonden -palkinto.
Opetan ruotsia ja hiukan saksaa Lahden lyseossa. Olen aina pitänyt kielistä, mutta ihastuin erityisesti ruotsin kieleen ja ruotsalaiseen kulttuuriin, kun olin opiskeluaikana kolmena kesänä kesätöissä Tukholmassa. Tätä innostusta pyrin herättämään myös omissa opiskelijoissani ja mielestäni kulttuurin tuntemus lisää motivaatiota ja tuo iloa opiskeluun. Pyrin suunnittelemaan opetukseni siten, että jokainen voisi kokea oppitunneilla onnistumisen elämyksiä ja sopivasti haasteita. Minulle on tärkeää, että opiskeluilmapiiri on kannustava ja rento, jotta opiskelijat rohkaistuisivat puhumaan ja harjoittelemaan kieltä monipuolisesti virheitä pelkäämättä.
Olen ollut jo usean vuoden ajan mukana laatimassa oppimateriaaleja ja digikokeita Fokus-sarjaan, mikä on ollut todella inspiroivaa ja tarjonnut mahdollisuuden kehittyä opetustyössä.