TVT-taidot helposti osaksi oppituntia – ota digimediatehtävät käyttöön!

 27.9.2018

Opettajat ovat toivoneet helppoja ja innostavia työkaluja oppilaiden digitaitojen kehittämiseen. Suositun Tutkimusmatka-sarjamme uudet digimediatehtävät on suunniteltu vastaamaan tähän tarpeeseen. Lamminpään koulun rehtori Matti Taimi on ollut mukana suunnittelemassa uusia digimediatehtäviä ja kertoo nyt mistä niissä on kyse.

”Jotenkin tuntuu, että oppilaat viettävät paljon aikaa älylaitteiden parissa, mutta miten paljon siitä ajasta käytetään tiedonhakemiseen, kuvaamiseen ja asioihin, jotka tukisivat monilukutaidon kehittymistä”, Taimi pohtii.

Tämän ajatuksen pohjalta syntyivät Tutkimusmatka 3–6 digimediatehtävät, joita oppilaiden on helppo käyttää omilla älylaitteillaan. Tehtävät syventävät oppikirjassa käsiteltävää aihetta tai lähestyvät sitä hieman eri näkökulmasta.

TVT-taidot osaksi oppituntia

Digimediatehtävien rakenne on sama eri luokka-asteilla. Tehtävä alkaa lyhyellä videolla, jonka jälkeen oppilaat pääsevät tehtävien pariin. Ensimmäinen perustehtävä liittyy aina katsottuun videoon, toisessa tehtävässä harjoitellaan ohjatusti tiedonhakua ja kolmannessa tehdään itse jokin aiheeseen liittyvä tuotos.

Opettaja voi antaa oppilaille reilusti aikaa tehtävien tekemiseen tai jättää esimerkiksi tunnin loppuun aikaa pienelle TVT-tuokiolle. Tehtävät toimivat kaikilla laitteilla, oli oppilailla käytössä sitten älypuhelin, tabletti tai tietokone. Opettaja voi seurata oppilaiden edistymistä Raportti-työkalulla.

Suurin osa digimediatehtävistä syventää Tutkimusmatkan luvuissa käsiteltäviä aiheita. Esimerkiksi lemmikkieläimiä käsittelevässä luvussa tutustutaan harvinaisempiin lemmikkieläimiin, kuten hyönteisiin.

Monilukutaito ja itseohjautuvuus korostuvat

Digimediatehtävien avulla monilukutaidon ja TVT-taitojen harjoittelu tapahtuu luonnollisena osana oppitunnilla käsiteltävää aihepiiriä. Tavoitteena on, että muutaman harjoituskerran jälkeen oppilas osaa tehdä jo itseohjautuneesti digimediatehtäviä.

”Tehtävät ovat saadun palautteen perusteella olleet innostavia ja aiheet kiinnostavia. Oppilaat pitävät myös omista Avatar-hahmoistaan sekä suoritusmerkintöjen keräämisestä”, Taimi iloitsee.

Taimi kehottaa opettajia rohkeasti kokeilemaan digimediatehtäviä oman luokkansa kanssa. Tehtävät on laadittu niin, että oppilaat pääsevät etenemään niissä itsenäisesti, omassa tahdissaan.

”Laita tunnukset jakoon, kirjoita osoite taululle ja päästä oppilaat tehtävien pariin. Näin huomaat, toimiiko tehtävät omien oppilaiden kanssa!” Matti vinkkaa.

Lue lisää Tutkimusmatka-sarjastamme ja digimediatehtävistä täältä.