Kokosimme tähän artikkeliin seitsemän vinkkiä, joiden avulla saat tutusta yläkoulun Särmä-sarjasta enemmän irti.
VINKKI 1: Kerratkaa Kahoot-visojen ja opetusvideoiden avulla.
Särmän Kahoot-visojen avulla on hauskaa kerrata vaikkapa sanaluokkia, moduksia tai kirjallisuushistoriaa. Opettaja käynnistää Kahoot-visan digiopetusaineistosta, ja oppilaat liittyvät peliin puhelimella, tietokoneella tai pädillä syöttämällä pelin tunnuksen Kahootin nettisivuilla kahoot.it. Visa on digiopetusaineistossa aina jakson viimeisessä luvussa Luvun tehtävät -valikossa.
Myös Särmän opetusvideot toimivat hyvin kertaamisessa. Katsokaa opetusvideot uudelleen ennen koetta tai arvioitavaa työtä ja kerratkaa, mitä aiemmilla tunneilla onkaan opittu.
VINKKI 2: Aloittakaa tehtävillä – teoria vasta lopuksi.
Itse tekeminen ja erehdyksistä oppiminen on tehokasta ja kiinnostavaa. Ottakaa uusi asia haltuun digiopetusaineiston tai oppikirjan tehtävällä ja käsitelkää vasta sitten luvun teoriaa. Tällaiseen etenemistapaan sopii esimerkiksi Särmä 7 -oppikirjan Netissä julkaisemisen säännöt -luvun tehtävä 2, jossa oppilaat yrittävät ratkaista, millainen toiminta netissä on laillista. Kun oppilaat ovat ratkoneet tapausesimerkit, tehtävä on näppärä tarkistaa opetusaukeaman Mikä on laillista ja laitonta netissä? -ohjeen avulla.
VINKKI 3: Tue S2-oppilasta digitehtävien S2-jakson avulla.
Digitehtävien S2-kielitieto-jakso on oivallinen tuki S2-oppilaalle. Se tiivistää S2-oppilaan kannalta keskeisen kielitiedon teorian ja tarjoaa reilusti yli sata digitaalista S2-kielitietotehtävää joka vuosiluokalle.
S2-oppilaan kannattaa ensin harjoitella uutta asiaa – vaikkapa moduksia – S2-kielitieto-jakson avulla ja sitten siirtyä harjoittelemaan S1-ryhmän mukana asiaa.
S2-kielitieto-jakso tehtävineen on myös Särmän painetuissa S2-harjoituskirjoissa.
VINKKI 4: Eriytä opetusta oppimispolkujen avulla.
Särmän digitehtävien Kieli-jaksossa on adaptiivisia oppimispolkuja, jotka tarjoavat kullekin oppilaalle osaamistasonsa mukaista harjoitusta. Adaptiiviset polut ovat seitsemännen luokan digitehtävissä kielenhuollon jaksossa, kahdeksannella luokalla moduksissa ja lauseenjäsenissä sekä yhdeksännellä luokalla kielenhuollossa.
VINKKI 5: Käytä digikokeen tehtäviä testeinä tai korvaavina tehtävinä.
Särmän digikokeiden tehtävät taipuvat muuhunkin kuin koetehtäviksi. Ota laajasta tehtäväpankistosta kaikki hyöty irti ja käytä digikokeiden tehtäviä nopeina testeinä tai tee tehtävistä tehtäväpaketteja poissaolleelle oppilaalle. Monet digikokeiden tehtävistä ovat itsetarkistuvia, joten ne kerryttävät vaivattomasti tietoa oppilaan osaamisesta.
VINKKI 6: Ota käyttöön digiopetusaineiston Opettajalle-osion materiaalit.
Digiopetusaineiston Opettajalle-osio tarjoaa opetukseen hyödyllisiä apuvälineitä. Kurssi- ja arviointisuunnitelmat auttavat lukuvuoden suunnittelussa. Oppimispäiväkirjat sopivat minkä tahansa jakson opiskeluun ja arviointiin, edetäänpä opinnoissa opettajajohtoisesti tai itsenäisesti. Opettajalle-osiosta löytyy kaikkien Särmä-sarjan tehtävien vastaukset Word-muodossa – myös Särmän Lukemiston. Toisinaanhan on tarve tulostaa oppilaille jonkin luvun tai tehtävän vastaukset. Lisäksi osiossa on Särmän Word-kokeet – niin peruskokeet, alaspäin eriyttävät kokeet kuin S2-kokeet.
VINKKI 7: Tee digiopetusaineistosta omannäköisesi käyttämällä opettajan muistiinpanoja!
Opettajan digiopetusaineistossa on jokaisessa luvussa paikka opettajan omille muistiinpanoille. Muistiinpanoihin on kätevä laittaa talteen kyseiseen lukuun sopivia nettilinkkejä ja tehdä muistiinpanoja tulevia opetuskertoja varten. Muistiinpanot säilyvät tallessa lukuvuodesta toiseen – ja ovat aina juuri oikeassa paikassa.
Yläkoulun Särmän oppikirjailijat
Reeta Aarnio ja Lea Kautto