Opetusvinkit

Saat kevätbingon luokkasi iloksi

Teemme uudenlaisen oppimateriaalin alakoulun ympäristöoppiin, joka on käytössäsi 2024. Sisällöiltään raikas uutuus houkuttelee oppilaat reaaliaineiden pariin ja tukee monipuolisen lukutaidon kehittymistä. Ennen uuden materiaalin ilmestymistä haluamme ilahduttaa luokkaasi kevätbingolla. Tulosta bingopohjat sekä ideat niiden hyödyntämiseen luokassa!

Tulosta talteen kevätbingo (pdf)

Kevätbingon avulla havainnoidaan kevään merkkejä ympäristössä. Bingoa voi käyttää monipuolisesti pelaamiseen ympäristöopin oppitunneilla. Toimintavinkit sopivat työskentelyyn ryhmässä, pareittain tai itsenäisesti.

Kevätretki

Lähdetään ryhmän kanssa kävelylle tai kevätretkelle. Oppilaat etsivät samalla bingon asioita ja yrittävät kerätä neljä rastia pystyyn, vaakaan tai vinottain.

Valokuvametsästys

Oppilaat lähtevät etsimään bingoruudukon asioita yksin tai ryhmissä. Löytäessään asian he merkitsevät ruudukkoon rastin ja ottavat kuvan tai selfien asian kanssa. Bingon saa neljästä peräkkäisestä rastista näytettyään kuvat tai selfiet opettajalle.

Bingo luokassa

Oppilaat yrittävät saada itselleen bingon keräämällä luokkakavereiden nimiä ruutuihin. Oppilas kysyy kaverilta ja saa kirjoittaa kaverin nimen ruutuun, jos hän on nähnyt kyseisen asian tänä keväänä.

Ryhmän yhteinen bingo

Oppilaat yrittävät yhdessä löytää kaikki bingoruudukon asiat. Laitetaan bingoruudukko luokan seinälle ja täydennetään sitä yhdessä sitä mukaa, kun havaintoja tehdään. Tehtävää voi laajentaa ottamalla valokuvia tehdyistä keväthavainnoista.

Mistä kuvasta kerron? -peli

Oppilaat pelaavat ryhmissä arvuuttelupeliä. Yksi oppilas vuorollaan kuvailee yhtä bingoruudukon asiaa. Muut yrittävät arvata, mistä on kyse. Kuvaileva oppilas ei saa käyttää ruudun sanoja. Ensimmäiseksi oikein arvannut saa pisteen.

Mitä kuvaa ajattelen? -peli

Pelataan pareittain. Oppilas valitsee mielessään jonkin asian bingoruudukosta. Toinen parista kysyy kysymyksiä ja yrittää selvittää asian. Kysymysten pitää olla sellaisia, joihin voi vastata vain “kyllä” tai “ei”. Vaihdetaan vuoroja.

Kevätseuranta / itsenäinen tehtävä

Oppilas etsii itsenäisesti bingoruudukon asioita. Oppilas merkitsee ruudukkoon päivämäärän ja paikan, kun näkee asian. Harjoitellaan samalla päivämäärän merkitsemistä.

Oma bingo

Oppilaat keksivät omia bingoja tyhjään bingopohjaan. Pelataan bingoa!

Innostuitko uudesta oppimateriaalista?

Käy tilaamassa uutiskirje, niin kuulet ensimmäisenä lisää uusista alakoulun ympäristöopin ja historian oppimateriaaleista.