Teuvo Pakkalan koulussa on käytössä matematiikan Oivaltaja-sarja. Nykyisin resurssiopettajana toimivan, yli 30-vuotisen luokanopettajan uran tehneen, Saila Kukkohovi-Jämsän mielestä Oivaltaja on onnistunut sävyssä, selkeydessä ja digitaalisissa materiaaleissa.
Oivaltajan asenne matematiikkaan innostaa kokenutta opettajaa: ”Kuten Positiivaritkin sanovat: asenne ratkaisee aina. Minulla on opettajana positiivinen tunne Oivaltajan matematiikkahengestä – sitä on todella kiva opettaa!” Kukkohovi-Jämsän mukaan Oivaltajassa nousee hienosti esiin, ettei haittaa, vaikka heti ei olisi Einstein. ”Perusasioita saa harjoitella rauhassa ja näin vahvistaa lujaa käytännön pohjaa matematiikan oppimiselle”, hän kertoo.
”Oivaltajassa parasta on selkeys, esimerkiksi digiopetusaineiston opetusvideoissa. Kun katsomme videoita, lapset keskittyvät kuuntelemiseen”, Kukkohovi-Jämsä toteaa, ”ja kun videoiden jälkeen siirrytään oppikirjan pariin, siellä on samat asiat pysäytyskuvina. Se auttaa oppilaita hahmottamaan ja yhdistämään opiskeltavia asioita toisiinsa.” Oivaltaja on onnistunut siinä, että materiaali tuntuu opettajasta levolliselta: ”Siinä edetään sopivassa tahdissa pieniä portaita eteenpäin eikä hypitä asiasta toiseen. Opettajalla on aikaa varmistaa oppilaan ymmärrys opiskeltavista asioista.”
Selkeytensä lisäksi Oivaltaja on kerännyt suosiota myös samaistuttavuuden kautta. Kukkohovi-Jämsä kertoo esimerkiksi erään opetusvideon herättäneen luokassa vilkkaan puheenporinan, kun oppilaat saivat jakaa kokemuksiaan videolla nähdystä kivien keräilystä. ”Oppilaiden keskinäinen matematiikkakeskustelu on todella arvokasta”, Kukkohovi-Jämsä toteaa. ”Oivaltajassa on onnistuttu tuomaan matematiikka osaksi lasten arkielämää”, hän kehuu. ”Lapset ovat päässeet samaistumaan matematiikan maailmaan – tuohan on ihan niin kuin minä!”
Kirjan selkeän rakenteen ansiosta myös eriyttäminen helppoa. Kukkohovi-Jämsän mukaan luokan ”matematiikkamestareille” riittää tekemistä ja myös alaspäin eriyttävän materiaalin käyttö on sujuvaa. ”Oivaltajassa on monenlaista mielenkiintoista, josta erilaiset oppijat löytävät monipuolisesti ratkaistavaa. Se on muuttanut asennetta matematiikan opiskelua kohtaan: kaikkea ei ole pakko osata, mutta aina voi yrittää.”
Oivaltajan avulla toiminnallisuus on ollut helppo tuoda osaksi matematiikan tunteja. Esimerkiksi käsin työskentely kymmensauvoilla ja ykköspalikoilla on auttanut oppilaita havainnollistamaan opiskeltavien asioiden kokonaisuuksia. ”Oppilaat ovat innostuneet myös värityskuvista ja siitä, että välillä matematiikankin tunnilla voi olla erilaista toimintaa”, Kukkohovi-Jämsä kertoo. Niin oppilaat kuin opettajakin ovat pitäneet Oivaltajan iloisesta ja helposti hahmotettavasta väri- ja kuvamaailmasta: ”Materiaali on esteettisesti kaunis ja lapsethan huomioivat paljon visuaalisia asioita.”
Kukkohovi-Jämsän mukaan Oivaltajan laaja ja runsas digimateriaali on todella hyvä tuki opettajalle. ”Lisäksi olen saanut Otavan käyttäjäkoulutuksista hyviä vinkkejä digimateriaalin hyödyntämiseen”, hän kertoo. ”Digiaineistoja käyttäessä tuntuu siltä kuin olisi aarrearkun äärellä.”
Monipuolinen materiaali innostaa pitkänkin uran tehnyttä opettajaa: ”Oivaltajan parissa olen kokenut usein vau-elämyksiä: mitä kaikkea täältä löytyykään!”