Artikkelit

Kymmenen vinkkiä Äärettömän käyttöönottoon

päivitetty 10.6.2024

Jotta kouluarki lähtee rullaamaan sujuvasti uuden yläkoulun matematiikan sarjan Äärettömän kanssa, kokosimme sinulle kymmenen vinkkiä käyttöönottoon.

1. Helpota oppituntien valmistelua opettajan materiaalien avulla

Opettajan aineisto on opettajan oma kirja ja Digiopetusaineisto monipuolinen paketti näytettävää, tulostettavaa ja muokattavaa materiaalia.

Digiopetusaineistojen käyttöönotto on helppoa. Mene osoitteeseen opepalvelu.otava.fi. Jos et ole aiemmin käyttänyt Otavan Opepalvelua, rekisteröidy käyttäjäksi. Koulusi ylläpitäjä (esim. koulusihteeri tai rehtori) vahvistaa sinut koulusi opettajalistalle. Saat sähköpostiisi tiedon, kun rekisteröitymisesi on vahvistettu. Jos ylläpitäjä on jo aiemmin lisännyt tietosi opettajalistaan, vahvista rekisteröityminen sähköpostiisi saamasi viestin kautta.

Merkitse Opepalvelun etusivulla Äärettömän Digiopetusaineistot omiin suosikkeihisi. Näin pääset oikoreittiä suoraan materiaaleihin.

2. Hyödynnä valmiita oppimistavoitteita

Jokaiselle oppitunnille on 1–5 oppimistavoitetta tehtävistöjen yhteydessä. Hyödynnä tavoitteita opetuksen suunnittelussa ja kannusta oppilaita tutustumaan niihin aktiivisesti. Kun oppilaalla on käsitys, mitä pitäisi osata, opiskeluun löytyy eri tavalla intoa. Oppilaat voivat arvioida tavoitteiden saavuttamista muutaman luvun välein Testaa taitosi -aukeamien testeillä. Testit voi tehdä myös kotona, tai niitä voi hyödyntää kertaamiseen.

3. Kehitä oppilaiden kanssa työskentelyn taitoja

Työskentelyn taitojen kehittyminen edistää myös oppimistavoitteiden saavuttamista. Jokaisen kurssin aloitusaukeamalla on valmiita työskentelyn osa-alueita. Oppilas voi valita niistä ne, joiden kehittämiseen hän erityisesti sitoutuu. Oppilaat voivat arvioida työskentelytaitojaan kurssin puolivälissä ja lopussa Testaa taitosi -aukeamien taulukoiden avulla. Taulukot voi tulostaa Digiopetusaineistosta ja esimerkiksi liimata vihkoon.

4. Anna oppilaan valita sopiva tehtäväpolku

Kaikille yhteiset tehtävät voi tehdä joko itsenäisesti tai yhteisesti. Ne auttavat oppilasta valitsemaan sopivantasoisen tehtäväpolun A tai B. Kumpikin polku kattaa luvun sisällön ja kaikki tavoitteet, joten voit antaa oppilaiden tehdä tehtäväpolun valinnan itse. Oppiminen on mielekästä ja motivoivaa, jos oppilas oppii ohjautumaan itse sille tasolle, jossa oppimista tapahtuu.

5. Aktivoi oppilaita digitaalisilla sisällöillä

Oppikirjaan sinisellä salamasymbolilla merkittyjä digitaalisia sisältöjä ovat mm. opetusvideot, valmiit appletit, Pohdi pulmaa!‐ ja Tutki ja toimi! ‐tehtävät sekä syventävien tehtävien aineistot ja vastaukset. Videot sopivat erinomaisesti tehtävien tekemisen tueksi, eriyttämiseen ja kertaamiseen. Appletit ovat aiheeseen liittyviä pelillisiä tai havainnollistavia sisältöjä.

Oppilas voi avata digisisällöt Otso-sovelluksella, jonka voi ladata veloituksetta sovelluskaupasta. Samat sisällöt löytyvät myös Otavan Novasta ja opettajan materiaaleista. Oppilaat pääsevät kirjautumaan Novaan osoitteessa oppilas.otava.fi. Ensimmäisellä kerralla tuote aktivoidaan painetun kirjan ISBN-numerolla.

6. Eriytä tarvittaessa lisää

Kirjan lopussa on jokaiselle oppitunnille kaksi haastavaa Syvennä ja sovella -tehtävää. Digiopetusaineistossa on lisäksi jokaiselle oppitunnille kolmentasoisia lisätehtäviä, jotka voi tulostaa tai jakaa suljetussa oppimisympäristössä. Jos oppilas tuntuu tarvitsevan vielä lisää tukea, alaspäin eriyttävä E-kirja voi olla sopiva vaihtoehto. Hyödynnä eriyttämisessä myös esimerkiksi appletteja tai opetusvideoita.

7. Pohdituta oppilailla pulmia

Pohdi pulmaa! -tehtävät ovat matemaattisia pikkupulmia, jotka sopivat eritasoisille oppilaille. Osa pulmista on avoimia pulmia, joiden avulla oppilaat voivat harjoitella esimerkiksi tiedonhakua yhdessä pohtien. Löydät pulmien tehtävänannot Opettajan aineistosta tai Digiopetusaineistosta, josta voit tulostaa ne myös kaikki kerralla. Oppilaat pääsevät lukemaan tehtävät Otson avulla tai kirjautumalla Novaan.

8. Tuo tunneille toiminnallisuutta

Tutki ja toimi! -tehtävät ovat oppituntia elävöittäviä lyhyitä pari- ja ryhmätehtäviä. Löydät niiden tehtävänannot ja tarvittavien välineiden luettelot Opettajan aineistosta tai Digiopetusaineistosta. Oppilaat pääsevät lukemaan tehtävät Otson avulla tai kirjautumalla Novaan.

9. Kokeile työkortteja opiskelun tukena

Työkortit tukevat oppilaan opiskelua ja itseohjautuvuuden taitojen harjoittelua. Oppilas voi merkitä työkorttiin luvuittain mm. tehdyt tuntitehtävät, kotitehtävät, pulmat, toiminnalliset harjoitukset ja itsearvioinnin. Työkortit sopivat erityisesti yksilöllisen oppimisen pedagogiikan tueksi. Hyödynnä työkortteja myös arvioinnissa. Voit tulostaa työkortit Digiopetusaineistosta.

10. Monipuolista oppimista Digilisätehtävillä

Jokaiselle oppitunnille on kolmentasoisia digitaalisia lisätehtäviä, joista osa on automaattisesti tarkistuvia. Oppilas voi arvioida tehtävien tekemisen jälkeen myös oppimistavoitteiden toteutumista. Hyödynnä Digilisätehtäviä esimerkiksi eriyttämisessä, kertaamisessa tai virkistävänä vaihteluna.

Luo Opepalvelun etusivulla ryhmä ja liitä oppilaat siihen itse tai jaa oppilaille ryhmäkoodi liittymistä varten. Oppilas saa ryhmään liitetyn digimateriaalin käyttöönsä Novasta. Ryhmän luomalla saat myös Analytiikkapalvelun käyttöösi ja voit esimerkiksi seurata oppilaiden etenemistä ja suoriutumista. Pääset Analytiikkapalveluun avaamalla digiopetusaineiston Opepalvelussa ja klikkaamalla oikean yläkulman Analytiikka-painiketta.

Tarvittaessa löydät lisää ohjeita osoitteesta otava.fi/ohjeet.