Artikkelit

Muistoja omilta kouluajoilta ja ajatuksia opettajuudesta

Muisto omilta kouluajoilta

Lukioaikana sain olla kirjailija ja historianopettajan Tuure Vierroksen oppilaana. Hänen opetusmenetelmänsä oli oikeastaan yksipuolinen luennointi, mutta hän pystyi tekemään sen niin elävästi, että oppitunnit sujuivat hujauksessa meidän matkatessa milloin Mesopotamiassa ja milloin Kreikan kukoistuksessa. Rakkauteni historiaan oli syttynyt. Perehdyin onnellisena kreikkalaiseen ja roomalaiseen mytologiaan, tein pienoisesitelmiä ja rakensin sukupuita kreikkalaisista jumalista ja hallitsijoista. Iloni oli suuri, kun kotoa kirjahyllystä löytyi Alf Henriksonin Antiikin tarinoita, joilla jatkaa eteenpäin opettajan herättämää innostusta.

Ajatuksia opettajan tärkeästä työstä

Opettajan työssä parasta on vuorovaikutus. Lasten kanssa työskennellessä jokainen päivä on erilainen. Saan oppilaiden kanssa ratkoa arjen pieniä pulmia sekä olla pohtimassa suunnattomia kysymyksiä elämän tarkoituksesta. Ja kaikkea siltä väliltä.

Opettajalla on mahdollisuus innostaa ja tukea kasvavaa lasta ja nuorta. Opettaja kulkee oppilaan mukana tämän oppiessa ja opiskellessa uutta. Konkreettisia taitoja opettaessaan opettaja pääse havainnollistamaan uuden asian opiskelun prosessia alun vaikeudesta (kiukuttelusta)
harjaantumisen kautta lopulta sujuvaan suoritukseen. On riemullista saada nimetä näitä oppimisprosessin vaiheita oppilaiden kanssa ja tutkiskella, mitä eri vaiheissa tapahtui ja miten hienolta tuntuu, kun uusi taito on otettu haltuun.

Pidän tärkeänä asioiden nimeämistä ja oikeiden käsitteiden käyttöä joka tilanteessa. Kielitietoinen OPS on siis hyvin hallussa! Opettajat on pantu paljon vartijoiksi, koska lapsen ja nuoren sanavaraston kehittäminen on niin paljon koulun vastuulla.

Opettajan tärkeimmät ominaisuudet

Sopivan kokoinen suu kertomaan ja ohjaamaan. Tarkat silmät näkemään sen mitä on tarpeellista, isot korvat kuulemaan niin pienet kuin suuretkin huolet, pitkä pinna jaksamaan ja hellä käsi paijaamaan tai estämään vahingon.

Aika hyvä ominaisuus on ainakin pikkuoppilaiden kohdalla antaa heidän uskoa, että opettajalla on silmät selässä tai että hänellä on röntgenkatse.