Alakoulun englannin High five! -sarjan käyttäjäkoulutuksissa opettajat pääsivät vaihtamaan ajatuksia ja oppimaan uutta. Koulutukset järjestettiin syyskuun alussa Seinäjoella, Tampereella, Turussa ja Helsingissä. High five! -oppikirjailijat Mari Kalaja Jyväskylän norssista ja Niina Korpela Tuomarilan koulusta Espoosta esittelivät koulutuksissa High five! -sarjan herkkuja.
High five! -käyttäjiltä oli pyydetty etukäteen toiveita tilaisuuteen liittyen. Koulutuksessa nostettiin esiin muun muassa sarjan eriyttämismahdollisuuksia, mukaansatempaavia leikkejä, käytännön nostoja materiaaleista, monipuolisia arviointimahdollisuuksia sekä avattiin opettajan uuden esitysmateriaalin käyttöä.
Uudet esitysmateriaalit opettajan työn tukena
Esitysmateriaalit tulivat osaksi High five! –tuoteperhettä elokuussa. Esitysmateriaalit ovat rinnakkainen tuote digiopetusaineiston kanssa, joten opettaja saa valita, kumpi materiaali sopii omaan opetustyyliin paremmin. Sisällöt ovat molemmissa materiaaleissa samat.
“Olin ennen uskollinen digiopetusaineiston käyttäjä, ja alussa esitysmateriaalin käyttö tuntui hieman vaikealta. Kun siihen tottui, olen siirtynyt käyttämään sitä, sillä sekä teksti- että tehtäväkirjan opetusmateriaalit ovat täysin samannäköiset kuin oppilaan kirjassa”, Mari Kalaja kertoo.
High five! -sarjan matkaan pääsee pian ekalta luokalta alkaen
Uusi, loppuvuodesta ilmestyvä High five! 1–2 herätti kiinnostusta osallistujissa. Uusi materiaali varhennettuun englantiin tarjoaa lauluja, loruja, leikkejä ja paljon kuunteluun, toimintaan ja suulliseen kielitaitoon panostavia aktiviteettejä.
Opettajan opas ja digimateriaalit toimintavinkkeineen, peleineen, leikkeineen ja kuvineen ovat tietysti olennaisessa roolissa.
Myös tieto High five! -sarjan alaspäin eriyttävien My activities -tehtäväkirjojen pian ilmestyvistä esitysmateriaaleista otettiin ilolla vastaan.
”Koulutuksissa me opettajat pääsemme vaihtamaan kokemuksia”
“Vastaanotto käyttäjäkoulutuksissa oli tyytyväinen ja myönteinen. High five! -sarjaa käyttävät opettajat tuntuivat pitävän materiaalista, muun muassa sen helppokäyttöisyydestä ja sen eriyttämismahdollisuuksista. Materiaalia on paljon, joten jotain sarjan hienouksia saattaa jäädä arjen kiireissä huomaamatta. Siksi tälle koulutukselle oli tarvetta”, Mari tiivistää kiertueen tunnelmat.
“Tilaisuuksissa oli leppoisa ja vapaamuotoinen tunnelma”, Niina jatkaa. “Oli hienoa, että koulutuksissa me opettajat pääsimme vaihtamaan kokemuksia ja ajatuksia High five! -sarjasta. Koulutuksista jäi oikein hyvä ja iloinen olo, ja tuntui, että myös osallistujat olivat tyytyväisiä ja saivat koulutuksesta uusia vinkkejä omaan opetukseensa.”
“Oli hienoa huomata, että jutut, jotka omassa opetuksessa toimivat, toimivat hyvin muillakin”, Mari pohtii.
“Parasta oli saada palautetta High five! -käyttäjiltä ja nähdä, että muut innostuvat ja tykkäävät samoista jutuista, kuin itsekin, ja että ne jutut toimivat opetuksessa hyvin”, Niina komppaa.
”Salkkutöissä voi omakohtaistaa todella monipuolisesti”
Yksi koulutuksen tärkeimmistä tavoitteista oli tarjota vinkkejä opettajan arkeen opetuksen höysteeksi. Mutta minkä tärpin oppikirjailijat nostavat ykköseksi?
“Omakohtaistaminen”, Niina sanoo heti. “Sen kautta pystyy eriyttämään ja soveltamaan monipuolisesti. Näin oppilaalle jää paremmin muistiin opiskeltava asia, ja se motivoi. Esimerkiksi My words -laatikoiden avulla tai salkkutöissä voi omakohtaistaa todella monipuolisesti.”
“Salkkutyöt ovat upeita siinä mielessä, että niitä tehdessä oppilas pääsee oikeasti käyttämään kieltä omalla tasollaan ja esittelemään osaamistaan. Usein salkkutyöt voi myös toteuttaa luovalla tavalla”, Mari sanoo, ja viittaa koulutuksissa nähtyihin oppilaiden salkkutöihin, joissa oli muun muassa itseaskarreltuja käkikelloja, vaatteita, High five! -halloweenkummituksia ja vesiväreillä maalattuja värikkäitä jäätelötötteröitä.
“Salkkutyöt ovat myös yksi osatekijä arviointiin”, Mari jatkaa. “Salkkutyöt voi tietysti lisäksi suullistaa, eli kaikki voivat esitellä omat salkkutyönsä luokassa, tai ainakin parille.”
Keskustelut Charlie-kissan kanssa kehittävät suullista kielitaitoa
Toiseksi tärpiksi Mari nostaa digilisätehtävät, joista hän nosti esimerkkinä Talk with Charlie -tehtävän ja Charlie’s high jump –pelin.
Talk with Charlie –tehtävässä oppilas pääsee joko äänittäen tai kirjottaen keskustelemaan sarjan maskotin Charlie-kissan kanssa. Raportti-toiminnon avulla opettaja pääsee kuulemaan oppilaiden keskustelut ja voi käyttää äänityksiä suullisen arvioinnin pohjana.
Oppilaiden lempipelissä Charlie’s high jumpissa maskotti puolestaan etenee radalla, vastailee kysymyksiin ja yrittää väistellä pahiskissoja.
“Parasta digilisätehtävissä on, että niitä voidaan tehdä yhdessä koko luokan kanssa, oppilaat voivat tehdä niitä tunnilla itsenäisesti tai vaikka kokeeseen kerratessa kotona. Kaikki oppilaan materiaalit – myös Oppilaan äänitteet – löytyvät samasta paikasta: digilisätehtävistä”, Mari hehkuttaa.
Oppimaan oppimisen taidot vahvistavat itseluottamusta
Niina puolestaan nostaa toiseksi lempitärpikseen oppimaan oppimisen taidot. High five! -sarjassa tähän ollaankin panostettu erilaisten vinkkien avulla. Vinkit löytyvät tehtäväkirjasta Charlie-maskotin sanomana ja myöhemmin muistilapuista.
“Oppimaan oppimisen taidot saavat oppilaan itseluottamuksen nousemaan ja oppilas tunnistaa sitä kautta myös omat vahvuutensa”, Niina kannustaa.
Kiitos kaikille koulutuksissa mukana olleille opettajille osallistumisesta ja palautteesta!
Katso High five! -webinaaritallenne
Tutustu High five! -sarjan käyttäjän kokemuksiin sarjasta
Tilaa sähköpostiisi neljä kertaa vuodessa ilmestyvä High five! Newsletter
Kokeile High five! -tuotteita 30 päivän ajan veloituksetta Otavan Opepalvelussa
Teksti: Essi Heiskanen