Odotettu uutuus!
Kajo on helppokäyttöinen ja kattava alakoulun elämänkatsomustiedon sarja. Painettu oppikirja luo opetukselle rungon ja tarjoaa tekemistä joka tunnille. Kajo-taitovihkot tekevät oppimisen näkyväksi ja kokoavat oppilaan kaikki suoritukset yksien kansien väliin. Elämänkatsomustiedon aiheita käsitellään Kajossa ikätasoisesti ja innostavasti. Oppimateriaalissa on runsaasti tehtäviä, joissa harjoitellaan elämänkatsomustiedon taitoja sekä opiskelutaitoja. Pienin askelin kehitetään lukutaitoa, ryhmätyöskentelytaitoja sekä keskustelemista.
Kajo-sarjassa jokaiselle vuosiluokalle on oma painettu oppikirjansa, jossa on sopivaa luettavaa kaikille. Helpotettu ingressi johdattaa luvun aiheisiin ja muu luvun teksti syventää osaamista. Kajossa elämänkatsomustiedon aiheita käsitellään ikätasoisesti ja innostavasti. Jokaiseen lukuun liittyy runsaasti tehtäviä, joissa harjoitellaan omien näkemysten kertomista ja perustelua. Tämän kirjan avulla kaikki pääsevät mukaan keskusteluun!
Kajo-taitovihko ohjaa oppilasta harjoittelemaan elämänkatsomustiedon taitoja ja kehittämään niitä pikku hiljaa. Taitovihko sisältää runsaasti ikätasoista tekemistä unohtamatta parityötä ja keskusteluja. Raikas ulkoasu ja selkeät tehtävänannot houkuttelevat oppilasta tekemään tehtäviä myös itsenäisesti. Taitovihko on hyvä apuväline jatkuvaan arviointiin, sillä se tekee oppimisen ja taitojen kehittymisen näkyväksi.
Kajo-sarja on suunniteltu niin, että kaikki oppilaat pääsevät yhdessä saman asian äärelle. Kajo rohkaisee omien näkemysten kertomiseen ja perusteluun. Tämän sarjan avulla kaikki pääsevät mukaan keskusteluun!
Kajo-oppikirjan toimiva rakenne ja taitovihkon selkeät tehtävänannot houkuttelevat oppilasta tekemään tehtäviä myös itsenäisesti.
Kajo-sarjan materiaalit ovat tukenasi oppituntien suunnittelusta aina arviointiin asti. Valmiit monipuoliset sisällöt vapauttavat aikaa yhteiselle pohdiskelulle.
Kokeile oppitunnilla!
Tulosta oppitunnille kätevä työkalu tunteista puhumisen avuksi. Oppilaat värittävät ensin mielestään sopivalla värillä jokaisen tunteen. Sen jälkeen pohditaan, missä kohtaa kehoa tunne tuntuu. Lopuksi kannattaa vertailla vastauksia parin kanssa tai pienissä ryhmissä: Ovatko kaikkien ilot ja surut saman värisiä? Tuntuuko hämmennys varpaissa vai nenässä?
Kajon oppikirjailijat ovat luokanopettajia ja elämänkatsomustiedon asiantuntijoita. Vankka osaaminen elämänkatsomustiedon ydinsisällöistä sekä kokemus erilaisissa kouluissa opettamisesta tiivistyvät oppimateriaalissa selkeäksi ja sujuvaksi kokonaisuudeksi. Oppikirjailijat ovat luoneet Kajosta hektiseen kouluarkeen soveltuvan materiaalin, joka helpottaa opettajan työtä ja innostaa oppilaita.
Pinja Herttovuo on luokanopettaja sekä elämänkatsomustiedon aineenopettaja. Hän työskentelee tällä hetkellä espoolaisessa alakoulussa luokanopettajana. Pinja on tottunut työskentelemään monikulttuurisessa kouluympäristössä ja painottaakin opetustyössään kielitietoista pedagogiikkaa. Hänellä on myös erityisosaamista kuvataidekasvatuksesta sekä tieto- ja viestintäteknologian käyttämisestä osana opetusta. Pinja on kiinnostunut katsomusaineiden ja monilukutaidon yhteensovittamisesta.
Ilmari Hirvonen on helsinkiläinen filosofian opettaja, joka on kirjoittanut filosofian oppikirjoja lukioon sekä elämänkatsomustiedon oppikirjoja lukion lisäksi yläkouluun. Tällä hetkellä Ilmari tutkii näennäistieteen filosofiaa Helsingin yliopistolla. Hän on myös filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajien ainejärjestö FETO ry:n varapuheenjohtaja ja entinen puheenjohtaja. Ilmari on osallistunut kansallisten opetussuunnitelmien valmisteluun ja toimii filosofian olympialaisten valmentajana. Lisäksi hän on elämänkatsomustiedon ja filosofian sensori.
Matti Mäkikangas on turkulainen elämänkatsomustiedon ja filosofian opettaja. Hän on kirjoittanut filosofian oppikirjoja lukioon sekä elämänkatsomustiedon oppikirjoja lukioon ja yläkouluun. Matti on myös suunnitellut elämänkatsomustiedon verkko-opetusta lukiossa ja osallistunut ET:n kansallisen opetussuunnitelman kehittämistyöhön. Matin tausta on teologiassa ja konfliktintutkimuksessa. Hän on erityisen kiinnostunut katsomusten moninaisuudesta ihmisten arjessa ja ymmärryksessä.
Karoliina Määttä työskentelee tällä hetkellä Oulussa Teuvo Pakkalan koulussa. Karoliina on koulutukseltaan taito- ja taidepainotteinen luokanopettaja, ja on perehtynyt myös STEAM-pedagogiikkaan. Hän on toiminut opettajana kaikilla alakoulun luokka-asteilla. Karoliina on erityisen kiinnostunut lasten luovuudesta, ja hän suosii opetuksessaan toiminnallisia ja oppiainerajoja ylittäviä opetusmenetelmiä, joissa oppilaat pääsevät käyttämään luovuuttaan ja tekemään käsillään.
Matti Räty työskentelee tällä hetkellä Oulussa Hiukkavaaran koulussa. Matti on koulutukseltaan luokanopettaja ja ehtinyt kerätä työkokemusta niin Etelä- kuin Pohjois-Suomesta. Hiukkavaaran koulu on Suomen suurimpia yhtenäiskouluja ja painottaa opetusta vahvasti ilmiöpohjaisuuteen. Matti tuo omaan opetukseensa tutkivan oppimisen menetelmiä ja pyrkii kehittämään näin oppilaiden tulevaisuuden taitoja kuten luovuutta, ongelmanratkaisua, yhteistyötaitoja ja vastuullisuutta.