Forumin avulla on turvallista aloittaa yhteiskuntaopin opetus alaluokilla. Monipuolisen materiaalin kanssa on helppo tuoda uusi opetussuunnitelma osaksi koulun arkea ja ohjata oppilaita kiinnostumaan ajankohtaisista asioista. Yhdessä tekemällä ympäröivän yhteiskunnan ilmiöt tulevat kaikille tutuiksi. Forumin avulla jokainen saa valmiuksia oppia uutta sekä ymmärtää muuttuvaa yhteiskuntaa.
Forumissa on huomioitu kaikentasoiset oppijat ja eriyttäminen on tehty helpoksi. Runsaat tehtävät tukevat yhteistoiminnallisuutta. Materiaali antaa aidon mahdollisuuden käsitellä oppilaiden arkiseen elämään liittyviä ilmiöitä ja oppia niistä. Opettajan oppaan työtapavinkkien ja integrointivihjeiden avulla opettajan on helppo lähestyä oppiainetta ilmiöpohjaisesti.
Uutta
Forum-sarjaan on tehty opettajien toivoma uudistus. Kokosimme sarjan luotettavat sisällöt runsaiksi ja helppokäyttöisiksi opettajan digiopetusaineistoiksi. Voit nyt Opepalvelussa valita digiopetusaineiston sen mukaan, onko luokassa käytössä painettu vai digitaalinen Forum-kirja.
Forum-sarjan luotettavat sisällöt on julkaistu myös uudessa käyttöliittymässä: digiopetusaineisto painetun kirjan käyttäjälle. Nyt materiaaleja voi käyttää monipuolisemmin ja sujuvammin. Käyttöliittymän visuaalinen ilme on houkuttelevampi ja liikkuminen tuotteessa helpompaa.
Forum yhteiskuntaopin kaikki materiaalit ovat tarjolla myös digitaalisesti, joten samat opetukselliset tavoitteet ovat saavutettavissa sekä painettuna että digitaalisesti. Aineistot eivät ole riippuvaisia päätelaitteesta.
Digikirjat
Digikirjat I ja II tuovat käyttöön koko oppikirjan sisällön (tekstit, kuvat) digitaalisessa muodossa. Oppikirjan tekstejä on rikastettu äänen ja videon avulla. Kuvia ja tekstejä voi tarkastella myös suurempina. Tärkeimmät käsitteet on koottu helppokäyttöiseen sanastoon.
Digitehtävät
Digitehtävät I ja II tarjoavat Harjoituksia I ja II digitaalisessa muodossa. Avoimiin tehtäviin voi vastata kirjoittamalla tai äänittämällä. Oppilas saa välittömän palautteen ja voi seurata edistymistään.
Painettua Forum-kirjaa käyttävät oppilaat saavat Otso-sovelluksella kirjan opetustekstit ääneen luettuna sekä aihetta syventäviä haastatteluvideoita.
Opas tarjoaa runsaasti ideoita oppituntien elävöittämiseen ja auttaa yhdistämään yhteiskuntaopin sisällöt muihin oppiaineisiin. Tarjolla on
Opettajan digiopetusaineisto on runsas kokonaisuus oppitunnin elävöittämiseksi. Sen avulla on helppo rakentaa toiminnallisia oppitunteja. Digiopetusaineisto sisältää oppitunnin asiaa havainnollistavaa materiaalia oppituntikokonaisuuksiin jaoteltuina palasina. Tarjolla on kuvia, videoita, oppikirjan ääneen luettuja tekstejä, havainnollistavaa ja elävöittävää materiaalia sekä toiminnallisia tehtäviä ja oppilaita aktivoivia kuvan avauksia.
Eenariina Hämäläinen työskentelee filosofian ja elämänkatsomustiedon lehtorina Tampereen yhteiskoulun lukiossa. Eenariinalla on 15 vuoden kokemus opetustyöstä. Hän on kirjoittanut yli 20 oppikirjaa alakouluun, yläkouluun ja lukioon. Eenariina tekee parhaillaan kasvatusfilosofian väitöskirjaa Tampereen yliopistossa. Hänellä on laaja kokemus opettajien täydennyskouluttajana, erikoisalanaan digioppiminen.
Olen opettanut historiaa ja yhteiskuntaoppia Ressun lukiossa vuodesta 1996 lähtien. Historia ja yhteiskuntaoppi ovat luonteeltaan sellaisia aineita, ettei niiden parissa ole helppoa tai aina edes mahdollista löytää ehdotonta totuutta. Oppimateriaaleja tarvitaan jäsentämään netin aiheuttamaa informaatiokaaosta ja auttamaan opiskelijoita näkemään tietotulvan ympärillä olevat suuret linjat. Oppimateriaalit auttavat harjoittamaan myös kriittistä lukemista ja ajattelua – taitoja, joita ei voi kyllin nykymaailmassa korostaa.
Olen ollut mukana tekemässä historian ja yhteiskuntaopin oppimateriaalia kaikille luokka-asteille (Otavan Forum-sarja). Hyvä oppimateriaali linkittyy ympäröivään maailmaan. Se ei tarjoa liian valmiita vastauksia, vaan tuo esille erilaisia näkökulmia. Se houkuttelee tutkimaan lisää ja osoittaa, mistä tutkimisen voisi aloittaa. Hyvä oppikirja auttaa harjoittamaan monenlaisia taitoja ja provosoi sopivasti lukijaa. Räväkkyys haastaa lukijansa ajattelemaan itse.
Antille on myönnetty Suomen tietokirjailijoiden vuoden oppikirjailija -palkinto vuonna 2018.
Opetan historiaa ja yhteiskuntaoppia Helsingin medialukiossa. Opetukseni motto on: oppiminen on ennen kaikkea ajattelua. Tätä ajatusta olen pyrkinyt edesauttamaan opetuksessa ja oppikirjatyössä.
Olen ollut tekemässä lukion historian ja yhteiskuntaopin Forum-sarjaa alusta lähtien. Lisäksi olen ollut tekemässä peruskoulun historian ja yhteiskuntaopin Forum-sarjaa ala- ja yläkouluun. Olen ollut aktiivisesti mukana Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liiton (HYOL) ja Suomen tietokirjailijoiden toiminnassa.
Suomen tietokirjailijat ry myönsi Kimmolle oppikirjailijapalkinnon vuonna 2013. Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liitto HYOL valitsi hänet vuonna 2014 vuoden historian ja yhteiskuntaopin opettajaksi.
Nimeni on Simo Turtiainen. Olen kolmekymppinen historiaan erikoistunut luokanopettaja Tampereelta. Tällä hetkellä toimin opettajana Nokialla Myllyhaan koulussa. Perheeseeni kuuluu vaimo, kaksi pientä tytärtä ja vilkas koira, joten tohinaa riittää niin töissä kuin kotonakin. Oppikirjailijana toivon tuovani tuoreita ajatuksia ja työtapoja historian tunneille.
Olen opettanut historiaa ja yhteiskuntaoppia yläkoulussa, aikuislukiossa, vankilakoulussa ja päivälukiossa. Tällä hetkellä toimin lukion rehtorina Helsingissä. Opetustyössäni olen pyrkinyt tekemään historiaa eläväksi ja vahvasti nykypäivään liittyväksi opettamalla syy- ja seuraussuhteita. Vastaavasti yhteiskuntaopissa koen tärkeäksi kertoa ja tutkia arjen ilmiöitä.
Ennen opetustyötä olen tehnyt historiallisia dokumentteja ja kirjoittanut artikkeleja erilaisille lehdille. Lisäksi olen ollut mukana tekemässä opetusmateriaaleja Kadettikunnalle ja Keskuskauppakamarille. Olen ollut tekemässä oppikirjoja Otavalle 2000-luvun alusta asti, ja oppimateriaaleja on tullut tehtyä alakoulusta lukioon. Näiden töiden lisäksi olen toiminut historian ja yhteiskuntaopin sensorina Ylioppilastutkintolautakunnassa noin 15 vuotta.