Polku on täysin digitaalinen oppimateriaali lukion terveystietoon. Sarjan tavoitteena on motivoida jokaista tutustumaan omiin voimavaroihinsa ja edistämään omaa hyvinvointiaan. Laaja-alaisen osaamisen osa-alueet on nivottu selkeästi moduulien sisältöihin.
Katso hinnat ja edut täältä >
Josefina Koski valmistui Jyväskylän yliopistosta liikuntatieteiden maisteriksi vuonna 2006. Terveystiedon sivuaineet hän täydensi muutama vuosi myöhemmin 2009. Hän toimi liikunnan ja terveystiedon opettajana liki 20 vuotta Helsingin medialukiossa ja nyttemmin lehtorina Sibelius-lukiossa.
”Olen alusta saakka kehittänyt ja tuottanut terveystiedon oppimateriaaleja itse. Erikoisosaamistani on opetussuunnitelman hallinta ja osaaminen sekä monipuolisten tehtävien kehittely. Opetuskokemusta minulla on kaikista lukion terveystiedon kursseista. Osallistun aktiivisesti terveystiedon opettajien keskusteluihin sosiaalisessa mediassa ja jalostan tietoa työryhmämme käyttöön.”
Kasper Salin valmistui Jyväskylän yliopistosta liikuntatieteiden tohtoriksi vuonna 2014. Tällä hetkellä hän kouluttaa Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisessä tiedekunnassa tulevia liikunnan ja terveystiedon opettajia. Ennen yliopistouraa Kasper opetti liikuntaa ja terveystietoa yläasteella ja lukiossa. Liikunnan ja terveystiedon opettajat ry:n hallituksen jäsen vuodesta 2011 ja puheenjohtaja vuodesta 2016.
”Arjen terveysvalinnat arveluttavat nuoria ja hyväksytyksi tuleminen on nuorille tärkeää. Kirja tuo esille, miksi terveystiedon opiskeleminen on tärkeää paitsi jatko-opintoja, myös myöhempää elämää varten. Haluan esitellä terveystietoa positiivisessa valossa, arjen voimavarana. Media muokkaa vahvasti nuorten käsitystä itsestä ja siitä, mikä on terveellistä tai epäterveellistä. Toivon, että nuori oppii kriittistä medialukutaitoa ja omaksuu terveyskäyttäytymiseen liittyviä päätöksentekotaitoja yrittämättä miellyttää ketään muuta kuin itseään. Polku antaa opiskelijoille raikkaat eväät, jotka ravitsevat pitkään myös lukion jälkeen.”
Seija on kolmiportainen terveyden ammattilainen. Alun perin hän valmistui fysioterapeutiksi, sitten ravitsemustiede pääaineenaan maatalous-metsätieteiden maisteriksi, ja lopulta hän väitteli kansanterveystieteestä Tampereen yliopistossa. Seijalle on kertynyt terveystiedon sijaisopettajakokemusta peruskoulusta ja lukiosta. Hän on kirjoittanut terveystiedon oppikirjan ammattioppilaitoksia varten. ”Olen ilokseni ollut mukana sekä peruskoulun terveystiedon Vire-oppikirjan että kahdessa lukion oppikirjasarjan kirjoittajaryhmässä. Parasta oppikirjailijan työssä on haastaa itsensä olemaan tuoreen tutkimustiedon äärellä ja kyetä muokkaamaan se oppilaille innostavaan muotoon. Hyvä oppimisen ja opetettavuuden yhtälö oppimateriaaleissa on tekijäryhmän tärkein tavoite. Sitä kohti olemme ilolla menneet.”
Linda Soikkeli on työskennellyt terveyden parissa tutkijana, konsulttina, johtajana, oppikirjailijana ja valtion virkamiehenä. Hän valmistui farmakologian maisteriksi Cambridgen yliopistosta ja psykiatrian tohtoriksi Oxfordin yliopistosta. Linda on työskennellyt muun muassa Maailman terveysjärjestö WHO:n mielenterveyden ja aineriippuvuuksien osastolla sekä maailman suurimman kansanterveysprojektin parissa. Tällä hetkellä hän toimii erityisasiantuntijana Sosiaali- ja terveysministeriössä.
”Tekijäryhmässä olen profiloitunut erityisesti sisällön tieteellisen laadun tarkastelijana sekä korostanut materiaalin ymmärrettävyyttä ja käytännönläheisyyttä. Terveystiedon oppikirjailijana on ilo päästä edistämään lukiolaisten terveyttä ja terveystietoa: heistä tulee hyvinvoivan Suomen suunnannäyttäjiä.”