Biomi on lukion biologian sarja, joka on huolella rakennettu uuteen opetussuunnitelmaan.
Sarjan tavoitteena on vahvistaa opiskelijoiden kiinnostusta biologiaa kohtaan ja auttaa ymmärtämään biologiaa tieteenä. Keskiössä ovat biologian ilmiöiden tutkiminen ja niiden soveltaminen.
Katso hinnat ja edut täältä >
Opetan biologiaa ja maantiedettä peruskoulussa ja lukiossa Helsingissä. Seuraan aktiivisesti oman alani kehitystä ja tärkeimpiä läpimurtoja. Pyrin tuomaan innovaatioajattelua luokkahuoneeseen erilaisten prosessointitehtävien ja esimerkkien kautta ja painotan yleissivistyksen, kielitaidon, digiosaamisen ja pitkäjänteisen työskentelyn merkitystä tieteen kannalta. Suosin aineistokokeita, joissa monilukutaito ja tiedon soveltamisen taito ovat avainasemassa. Opetuksessani korostuu myös halu yhdistellä eri tavoin opittuja ja eri aineissa esiin nousevia asioita merkityksellisiksi kokonaisuuksiksi.
Olen ollut mukana Opettajat ilman rajoja -kehitysyhteistyössä sekä kielikylpyopetuksen kehittämiseen liittyvissä hankkeissa. Olen vetänyt työpajoja opettajille Suomessa ja Kambodžassa. Työpajojen aihepiirit ovat vaihdelleet satelliittijärjestelmien opetuskäytöstä toiminnallisiin ja oppijalähtöisiin työtapoihin, sekä kielikylpypedagogiikkaan. Biologian ja maantieteen opettajien liiton julkaiseman biologian preliminäärikokeen työryhmässä olen ollut mukana kolme vuotta. Verkostoituminen on minulle luonteva tapa oppia lisää ja uudistaa omaa opetustani. Juuri siksi on mahtavaa olla mukana tekemässä Biomia.
Annan luotsaama oppilasryhmä voitti ESA:n Ilmastoetsivät -kilpailun (Climate Detectives) vuonna 2019.
Työskentelen Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulussa biologian ja maantiedon opettajana. Opetan sekä yläkoulussa että lukiossa ja työhöni kuuluu myös opetusharjoittelun ohjaaminen. Työssäni koen tärkeänä oppilaiden motivaation, uteliaisuuden ja oman ajattelun herättelyn. Opetuksen selkeys ja tarkoituksenmukaiset monipuoliset työtavat tarjoavat jokaiselle oppilaalle jotakin, jonka avulla oppia ja innostua.
Harjoittelukoulun opettajana olen saanut mahdollisuuden olla osallisena monessa hankkeessa ja kokeilussa. Näistä mielekkäimpinä olen kokenut oppilaiden hyvinvointiin ja erilaisiin oppimistapoihin liittyvät projektit.
Olen pitkän opettajaurani aikana nähnyt ja käyttänyt monenlaisia oppimateriaaleja. Samalla on muotoutunut näkemys siitä, millainen materiaali tukee oppilaiden oppimista ja auttaa myös opettajaa omassa työssään. Oppimateriaalien sisältöihin vaikuttamisen lisäksi näen oppikirjatyön myös mahdollisuutena oman opettajuuden ja ammatillisuuden kehittämiseen.
Juha Merilä on populaatiobiologian professori Helsingin yliopiston bio- ja ympäristötieteellisessä tiedekunnassa sekä Hong Kongin yliopiston professori. Merilä on väitellyt tohtoriksi eläinekologiasta, väitöskirjatyönsä hän teki Uppsalan yliopiston eläintieteen laitoksella.
Merilä on tutkinut muun muassa eliöiden sopeutumista erilaisiin ympäristöolosuhteisiin, kuten ilmastonmuutokseen. Tutkimuksissaan hän on soveltanut kvantitatiivisen genetiikan, populaatiogenetiikan ja genomiikan menetelmiä. Tavoitteena on ollut ymmärtää ekologisesti merkittävien ominaisuuksien evoluutioita sekä eliöiden leviämishistoriaa ja sukulaisuussuhteita.
Merilä on julkaissut yli 400 vertaisarvoitua tieteellistä julkaisua ja hän on oman tieteenalansa viitatuimpia tutkijoita.
Opetan biologiaa ja kemiaa vapaan sivistystyön oppilaitoksessa ja aikuiskoulutuksessa Helsingissä. Koen, että tehtäväni opettajana on antaa ennen kaikkea keinoja opiskelijan omien ajattelutaitojen kehittämiseen. Siksi oppitunneillani pohditaan paljon.
Olen biologian tutkimustyössä kirjoittanut paljon, ja kiinnostunut kirjoittamisesta juuri tiedonvälityksen keinona. Innostus biologisen tutkimustiedon jakamiseen nuoremmille sukupolville sai lähtemään mukaan myös oppikirjaprojektiin.
Olen espoolaisen Kaitaan lukion biologian ja maantieteen lehtori. Pidän tärkeimpänä asiana työssäni sitä, että opiskelijoilla herää kiinnostus, ellei peräti innostus luontoon ja biotieteisiin.
Pyrin opettajana selkeyteen ja tuottamaan oivaltamisen iloa opiskelijoille. Painotan myös biotieteellisen tutkimuksen roolia maapallon kestävyyskriisin ratkaisemisessa ja hyvinvoinnin luomisessa. Monenlainen kokeellinen työskentely on iso osa opetustani niin luokassa kuin maastossakin, ja siihen antavat geneetikon koulutus ja tutkijatausta hyvän pohjan. Vedän myös vuosittain Espoon lukioiden yhteistä geenitekniikan kurssia Aalto Juniorissa, ja osallistumme opiskelijoiden kanssa keväisin ja syksyisin lukiomme vieressä olevan järven hoitokalastukseen.
Lähdin mukaan Biomin oppikirjailijaksi kollegan vinkkauksesta. Projekti sopii hyvin uteliaalle, uppoutuvalle luonteelleni. Olen iloinen päästyäni mukaan ajantasaistamaan biologian oppikirjoja nykytietoa ja -oppimiskäsityksiä vastaaviksi.
Opetan biologiaa ja maantiedettä Padasjoen yhtenäiskoulussa ja lukiossa. Pidän tärkeänä, että pystyn huomioimaan jokaisen opiskelijan henkilökohtaiset tavoitteet ja haasteet. Tämä onnistuu mielestäni hyvin pienessä lukiossa. Käytän monipuolisia opetus- ja arviointimenetelmiä ja painotan kokemuksellista oppimista. Opetuksessani pyrin rohkaisemaan opiskelijoita löytämään uusia näkökulmia ja asioiden välisiä yhteyksiä.
Olen ollut mukana kirjoittamassa Otavan julkaisemaa lukion biologian Koralli-oppikirjasarjaa. Lukiossamme olen tehnyt yhteistyötä Jyväskylän yliopiston Avoimen yliopiston kanssa jo toistakymmentä vuotta ja olen opettanut Avoimen yliopiston biologian kursseja omille opiskelijoillemme. Olen myös osallistunut Metsäteollisuus ry:n ja Suomen Metsäyhdistys ry:n toimittaman, peruskouluille suunnatun Puusta jalosteeksi -oppimateriaalin ideoimiseen ja toteuttamiseen. Lisäksi olen ollut yhtenä vastuuhenkilönä OKKA-säätiön ja UPM-Kymmene Oyj:n organisoimassa Ihminen ja metsä -projektissa, johon osallistui lukioita ympäri Suomea. Olen osallistunut myös Suomen Geologisen Seuran Geotiedettä lukioihin – projektiin, jossa polkaistiin käyntiin suomalaislukiolaisten osallistuminen kansainvälisiin Geo-olympialaisiin ja toimin mentorina Thaimaassa pidetyissä Geo-olympialaisissa vuonna 2018.