Vinkkejä High five! -sarjan käyttöön etäopetuksessa

Olemme jakaneet opettajille koekäyttöön loppukevääksi kaikki digimateriaalit, jotka saa Opepalvelusta. High five! -sarjaa käyttävät oppilaat saavat käyttöönsä digilisätehtävät Oppilaan maailmasta lukuvuoden loppuun asti. Katso vinkkimme High five! -materiaalin käyttämiseen etäopetuksessa alta! 

Opettaja saa nyt poikkeuksellisesti jakaa digimateriaalejamme suljetussa oppimisympäristössä omalle ryhmälleen lukuvuoden loppuun asti, esimerkiksi tehtävien vastauksia, äänitteitä ja opettajan oppaan tehtäviä. Ruudun jakamista digiopetusaineistoa, esitysmateriaalia tai muuta digituotetta käyttäessä voi tehdä opetustilanteessa erilaisten oppimisympäristöjen kautta omalle ryhmälleen tämän kevään ajan. Kannattaa myös tutustua esimerkiksi digikokeisiin, joiden kautta voi tehdä omia tehtäväpaketteja oppilaille. Katso lisätiedot digikokeisiin liittyen etäopetuksessa alta.

Digilisätehtävät

Olemme avanneet High five! -sarjan käyttäjille oppilaan digilisätehtävät lukuvuoden loppuun asti. Oppilaat pääsevät käyttämään digilisätehtäviä avaintunnuksella Oppilaan maailman kautta. 

Oppilaan digilisätehtävät kannattaa ottaa nyt aktiiviseen käyttöön. Digilisätehtävien kautta oppilas voi kuunnella sanastoja, kerrata niitä hauskoilla tavoilla, pelata pelejä kappaleen sanastoon ja kielitietoon liittyen sekä tehdä kappaletta kertaavia tehtäviä, joista saa välittömän palautteen. Opettaja puolestaan voi seurata oppilaiden edistymistä ja suoriutumista raportin puolelta. 

Tehtäväpaketteja digikoe-työkalun kautta

Otavan digikokeet luodaan, tehdään ja tarkastetaan täysin digitaalisesti. Tehtäväpankki digikokeissa on laaja, ja ne on jaettu alaspäin eriyttäviin (@-tehtävät), perustason ja ylöspäin eriyttäviin (-tehtävät), mahdollistaen eriyttämisen. Iso osa valmiista tehtävistä tarkistuu automaattisesti, kun oppilas on palauttanut kokeen, mutta *-merkillä merkatut avoimet tehtävät vaativat opettajan tarkistuksen. Tehtäviin on kuitenkin usein mallivastaukset.  

Opettajan on myös mahdollista tehdä omia tehtäviään. Omiin tehtäviin voi myös lisätä kuva-, video- ja äänitiedostoja niin halutessaan. 

Kuuntele, toista ja keskustele!

Sanastoja ja tekstikappaleita voi kuunnella ja toistaa Otso-sovelluksen, digilisätehtävien tai High five!-nettisivujen kautta 

Digilisätehtävissä on myös äänitysmahdollisuus, jonka kautta oppilas voi äänittää puhettaan tai keskustelut Charlie-kissan kanssa. Opettaja voi kuunnella oppilaiden äänitykset raportin kautta. Muistuta oppilasta painamaan äänitystehtävässä TALLENNA-nappulaa! 

Tehtäväkirjan keskustelutehtäviä, tekstikirjan go!-dialogeja sekä tekstikappaleita tai esimerkiksi opettajan oppaan A/B-tehtäviä ja -saneluja voi äänittää luokkakaverin tai vaikka perheenjäsenen kanssa ja lähettää äänitiedoston opettajalle esimerkiksi oppimisympäristön tai sähköpostin kautta.  

Tehdään salkkutyöt ja muut projektit digitaalisilla alustoilla

High five! -sarjassa jokaiseen peruskappaleeseen kuuluu oppilaan omakohtainen salkkutyö kappaleen aiheesta. Lisäksi jokaisesta Review-kappaleesta löytyy iso salkkutyö. Nämä voi toteuttaa myös digitaalisesti esimerkiksi kirjoittamalla ja lisäämällä tekstiin kuvia, videoimalla, äänittämällä  tyyli on vapaa! Opettajan oppaasta löytyvien kaveriarviointien kautta oppilaat voivat myös kommentoida toistensa salkkutöitä. 

Opettajan oppaasta löytyy myös muita projektitöitä, kuten esimerkiksi High five! 46:ssa ylöspäin eriyttävät Challenge yourself! -tehtävät tai High five! 6:ssa olevat Creative writing -tehtävät 

High five! 6 itsenäisen etenemisen malli

High five! 6 opettajan oppaassa kappaleisiin 5 (s. 130) ja 10 (s. 229231) on tehty esimerkit itsenäisen etenemisen mallista. Mallit antavat osviittaa vastaavan tekemiseen myös muiden luokka-asteiden ja kappaleiden kanssa etenemiseen. Opettajan opas löytyy sekä digiopetusaineiston että esitysmateriaalin sisältä. 

Digikirjojen käyttäjille itsenäinen eteneminen on sujuvaa!

High five! digikirjat, jotka sisältävät sekä teksti- että tehtäväkirjojen sisällöt, tarjoavat oivallisen tavan itsenäiseen etenemiseen. Digikirjassa tehtävien ja tekstien välinen järjestys on suunniteltu niin, että oppilas voi edetä suoraan aiheiden mukaisessa järjestyksessä. Kaikki äänitteet ovat oppilaan kuunneltavissa, ja monet tehtävistä tarkistuvat automaattisesti, jolloin oppilas saa palautteen suorituksestaan heti. Myös videot ja niihin liittyvät tehtävät ovat oppilaan saatavilla. Oppilaan digimateriaaleissa on äänitysmahdollisuus, jolloin oppilas voi äänittää tekstin tai tehtävän. Opettaja voi kuunnella äänitykset ja seurata oppilaiden edistymistä raportin kautta.