Artikkelit

Miten toteutan kiireettömyyttä loppuvuoden opetuksessa?

Syyslukukauden lähestyessä loppua saattaa tuntua siltä, että kaikki on vielä kesken. Lue luokanopettajan ja Seikkailujen aapisen ja lukukirjan oppikirjailijan Kati Solastien vinkit kiireettömään joulukuuhun.

1. Selätä kiire etukäteissuunnittelulla.

Minulla on tapana suunnitella koko joulukuu etukäteen. Yleensä teen sen jo marraskuun puolessa välissä, mutta aina viimeistään kouluni arviointiviikon jälkeen marraskuun lopussa.

Joulukuun kuluessa priorisoin asioita lisää ja karsin liikaa idealismia suunnitelmastani.

2. Koeta muistaa, että tammikuussakin opetetaan.

Ekaluokan opettajana ollessani olen hyvin voinut opettaa kirjaimia hiihtolomaan saakka ilman pienintäkään stressin poikasta. Eriytän vain ylöspäin lukijoille ja rauhoitan vasta-alkajien arkea kiireettömyydellä.

Oppikirja on hyvä arjen työkalu, mutta pidän mielessäni, että sen jokaista sivua ei tarvitse täyttää. Etenen opetuksessani ryhmälleni sopivassa tahdissa.

Seikkailujen aapisen ja lukukirjan opettajan oppaat ovat runsaudensarvi. Yritän pitää mielessäni, että kaikkia oppaan hyviä ideoita ei tarvitse tänä vuonna toteuttaa. Ihan hyvin voin jättää osan tuleviksi vuosiksi – silloin odotan taas hyvillä mielin tutun sarjan käyttöön ottoa.

3. Viimeiselle viikolle ei ylimääräisiä kalenterimerkintöjä.

Viimeisellä kouluviikolla pidän siviilikalenterin ihan tyhjänä. Kouluasioissakin pyrin siihen, että kalenterimerkintöjä olisi mahdollisimman vähän. Annan suunnilleen vain joulunäytelmän harjoitusten sotkea aikatauluja.

4. Joulu on vain kerran vuodessa.

Joulutunnelman rakentaminen on minulle tärkeää. Joululaulut aloitan heti, kun vain joku oppilas keksii niitä ehdottaa.

Joskus alan spontaanisti laulella joululauluja käytävällä kävellessäni – silloin osaan myös aloittaa kohtien 1–3 toteuttamisen.