Uudessa S2-oppikirjassa on koko yläkoulun sisältö, joten sitä voi käyttää vuosiluokasta riippumatta. Ajanmukainen ja ainutlaatuinen Ketterä sopii erityisen hyvin suoraan valmistavasta opetuksesta tuleville oppilaille. Se tarjoaa alaspäin eriyttävän vaihtoehdon Särmän S2-materiaaleille ja toimii siis hyvin niiden rinnalla.
Ketterä noudattaa selkokielen periaatteita ja on saanut Selkokeskuksen myöntämän selkoleiman. Se hyödyntää toiminnallisia menetelmiä ja kaikkia oppilaan osaamia kieliä. Kirja ohjaa monipuoliseen kielenkäyttöön. Ketterä sisältää paljon autenttisia, kielitaitotasolle sopivia tekstejä. Keskeinen kielioppi opetetaan strukturoidusti ja suomen kieltä opettelevan näkökulmasta. Opettajalle tulee opetuksen tueksi monipuolinen digiopetusaineisto.
Ketterä on monipuoliseen kielenkäyttöön ohjaava suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppikirja. Se sisältää vuosiluokkien 7–9 ydinsisällöt, ja sitä voi käyttää vuosiluokasta riippumatta.
Ketterä on oppiaineen ensimmäinen selkokielinen oppikirja. Lisäksi se on kieli- ja kulttuuritietoinen oppikirja, joka huomioi oppilaan kehittyvän kielitaidon. Sen tehtävät tarjoavat oppilaalle mahdollisuuden käyttää monikielistä osaamistaan.
Ketterä korostaa tekstitaitoja. Erilaisia tekstejä on runsaasti, ja ne ovat lähellä nuoren maailmaa. Eri tekstilajit ja keskeinen kielioppi
opetetaan strukturoidusti ja suomen kieltä opettelevan näkökulmasta.
ISBN/GTIN: 978-951-1-34304-2 Hinta: 65,82€ alv. 0%Hinta: 72,40€ alv. 10%
Ketterä 7–9 digiopetusaineisto tarjoaa opettajalle oppikirjan tehtävien oikeat vastaukset ja äänitiedostot. Lisäksi digiopetusaineistossa on runsaasti sekä heijastettavia että tulostettavia lisätehtäviä.
ISBN/GTIN: 978-951-1-38471-7 Hinta: 159,45€ alv. 0%Hinta: 175,40€ alv. 10%
Ketterän digiopetusaineisto uudistuu elokuuksi 2025. Uudistuksessa lisäämme digiopetusaineistoon paljon toivotut Word-kokeet ja niiden arviointiohjeet sekä sanakokeita. Lisäksi lisäämme digiopetusaineistoon eri tekstilajien arviointilomakkeita.
Artikkelit
Ketterän digiopetusaineisto uudistuu elokuuksi 2025. Uudistuksessa lisäämme digiopetusaineistoon Word-kokeet ja niiden arviointiohjeet sekä sanakokeita. Lisäksi lisäämme digiopetusaineistoon eri tekstilajien arviointilomakkeita.
Artikkelit
Yläkoulun tuoretta ja ajankohtaista suomi toisena kielenä -oppikirjaa on odotettu, ja uusi Ketterä ilahduttaa nimensä mukaisesti joustavalla sisällöllä. Ketterä ottaa huomioon jokaisen oppilaan.
Artikkelit
Suomea äidinkielenä ja toisena kielenä opettava Milja Ahtosalo on yksi Ketterä S2 -oppikirjan tekijöistä. Milja jakoi kanssamme ajatuksia ja kokemuksia Ketterän käytöstä opetustyössä.
Äidinkielen ja kirjallisuuden opettajana minulla on vahvana mielessäni kielenoppijoiden ja erityispedagogiikan näkökulmat. Olen opettanut S2-oppimäärää samanaikaisesti S1-oppimäärän kanssa sekä myös eriytettynä.
Hyvä oppimateriaali tukee opetusta ja on sellaista, että sen avulla jokainen oppilas pystyy parhaimpaansa. S2-näkökulmasta tämä tarkoittaa tukea sanaston kanssa sekä kielen rakenteen avaamista.
Opetan suomea äidinkielenä ja toisena kielenä Myllypuron peruskoulussa Helsingissä. Nykyiset oppilaani ovat 7.–10.-luokkalaisia. Aiemmin olen opettanut myös alakouluikäisiä.
Olen äidinkielen ja kirjallisuuden sekä S2:n opettaja Helsingistä. Työskentelen Oulunkylän yhteiskoulussa, jossa opetan sekä yläkoulussa että lukiossa. Olen myös mukana Äidinkielen opettajain liiton hallituksessa, sillä mielestäni on tärkeää olla vaikuttamassa oppiaineen asemaan.
S2:n ja äidinkielen sisällöistä sydäntäni lähellä on etenkin lukutaito ja sen kehittäminen. Lukutaito on avain yhteiskunnassa toimimiseen, ihmisenä kehittymiseen ja itsenäiseen elämään. Ketterä-oppikirjaa tehdessä olemmekin pohtineet paljon sitä, miten S2-oppilaan lukutaitoa tuetaan.
Työskentelen monikulttuurisuusopettajana Järvenpäässä. Työhöni kuuluu valmistavalta yläkouluun siirtyneiden oppilaiden tukeminen ja S2-opetus Kartanon koulussa. Innostun oppilaiden kohtaamisesta, hauskoista jutuista sekä yhteisestä ihmettelystä kielen ja maailman ilmiöiden äärellä.
Arvostan oppimateriaalissa selkeyttä, malleja ja tehtäviä, joissa oppilaat voivat harjoitella uusia asioita yhdessä muiden kanssa. Pidän tärkeänä kannustavaa vuorovaikutusta ja haluan innostaa oppilaita erityisesti lukemisen ja kirjoittamisen pariin.
Työskentelen tällä hetkellä väitöskirjatutkijana Helsingin yliopiston kasvatustieteellisessä tiedekunnassa. Tutkimuskohteeni ja -kiinnostukseni liittyvät kielitietoisen koulun teemoihin. Ennen työtäni tutkijana työskentelin usean vuoden ajan suomi toisena kielenä -opettajana perusopetuksessa.
Opettajana ja tutkijana olen erityisesti innostunut pohtimaan sitä, miten oppilaiden monet kielet voisivat olla mukana oppimisessa. Toivon, että tulevaisuudessa myös oppimateriaalit ottaisivat paremmin huomioon oppilaiden erilaiset kielelliset ja kulttuuriset taustat. Siten jokainen oppilas voisi kokea, että oppimateriaali on tehty häntä varten.
Olen S2-oppimäärään erikoistunut äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja Helsingistä. Opetan suomea toisena kielenä Oulunkylän ala-asteen koulussa. Koen työssäni tärkeänä antaa oppilailleni eväitä osaamisen ja osallisuuden kokemuksiin. Siksi opetan mielelläni tekstitaitoja ja kannustan lukemaan. Olen innostunut myös kielitietoisen koulun ja opetuksen kehittämisestä.
Hyvässä oppimateriaalissa tärkeät käsitteet on avattu ja mukana on oppilaan taitotasolle sopivia malleja. Se myös innostaa opetettavan sisällön pariin sekä yhdessä tekemiseen.